Gemeente Dronten
Citymarketing gaat Dronten profileren
Dronten geeft je de ruimte, dat is de slogan die het college van b. en
w. voor de gemeente Dronten heeft vastgesteld. De kersverse
citymarketeer kan daarmee aan het werk.
De slogan is de boodschap uit de Toekomstvisie die de gemeenteraad in
juli 2007 heeft vastgesteld. Ruimte in fysieke zin (42.000 ha. op
39.000 inwoners), ruimte voor elkaar, voor het waarmaken van ideeën en
ruimte in denken. Met het géven van die ruimte wil Dronten uitdragen
vooral gastvrije gemeente te zijn.
Inmiddels zijn er al enkele advertenties gepubliceerd in deze nieuwe
stijl. Op het gebied van toerisme, kunst en cultuur en
personeelswerving. Met de nieuwe advertentielijn heeft ook de 'tone of
voice' van de gemeente een verandering ondergaan. Zo wordt er in de
campagne om toeristen te werven, niet meer gesproken over Dronten, met
daaromheen veel ruimte, maar over de landschappen van Dronten, met
daarbínnen hetgeen de drie dorpen bieden.
Door het vaststellen van de toekomstvisie 2025 is de gemeente Dronten
in feite al vorig jaar gestart met het citymarketing traject. Dit was
de basis om de look & feel van de gemeente in kaart te brengen, om te
komen tot de nieuwe website. Daarbij is ervan uitgegaan dat de drie
kernen van Dronten drie merken zijn waar de gemeente zich mee kan
profileren. Waarbij De Meerpaal symbool staat voor Dronten, Lowlands
verbonden is aan Biddinghuizen en ook Swifterbant een eigen icoon
heeft door de Swifterbantcultuur.
Tevens is er een aanzet gemaakt om de huisstijl van de gemeente in een
moderne vormgeving te gebruiken. De uitgangspunten van het
oorspronkelijke Drontenlogo, zoals Ben Bos van Total design dat
destijds heeft bedoeld, worden daarmee weer in ere hersteld. Dat is
een voortdurend proces waarbij nu de advertentielijn in beeld kwam.
In Dronten geeft je de ruimte, wordt ruimte gegeven aan verschillende
invalszhoeken. Zo zijn er intussen de advertenties Dronten geeft
cultuur de ruimte en Dronten geeft vrije tijd de ruimte.
Citymarketeer
Het bewaken van de huisstijl én de boodschap is één van de opdrachten
aan de citymarketeer. Deze opdracht wordt vanaf 18 augustus ingevuld
door Huib Veldhuijsen (43). Sinds oktober was hij als
communicatieadviseur interim werkzaam in het team communicatie van de
gemeente Dronten. Daarin was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling
van de website, de aanzet voor de look&feel en het restylen van de
huisstijl. Hiervoor heeft Huib, o.m. in de gemeenten Woerden en
IJsselstein, met ondernemers en kunstenaars netwerken opgezet die
producten ontwikkelden waarmee de gemeenten zich konden profileren.
Eén van de eerste zaken die Huib Veldhuijsen in zijn rol als
citymarketeer gaat doen is in kaart brengen wat gemeente, ondernemers
en culturele en toeristische netwerken verwachten van citymarketing.
Het motto Dronten geeft je de ruimte laat zich goed concretiseren.
Klik hier voor de onderbouwing uit de Toekomstvisie 2025. Het document
Toekomstvisie 2025 kunt u vinden op de pagina Dronten in debat.