Gemeente Dronten


Citymarketing gaat Dronten profileren

Dronten geeft je de ruimte, dat is de slogan die het college van b. en w. voor de gemeente Dronten heeft vastgesteld. De kersverse citymarketeer kan daarmee aan het werk.

De slogan is de boodschap uit de Toekomstvisie die de gemeenteraad in juli 2007 heeft vastgesteld. Ruimte in fysieke zin (42.000 ha. op 39.000 inwoners), ruimte voor elkaar, voor het waarmaken van ideeën en ruimte in denken. Met het géven van die ruimte wil Dronten uitdragen vooral gastvrije gemeente te zijn.

Inmiddels zijn er al enkele advertenties gepubliceerd in deze nieuwe stijl. Op het gebied van toerisme, kunst en cultuur en personeelswerving. Met de nieuwe advertentielijn heeft ook de 'tone of voice' van de gemeente een verandering ondergaan. Zo wordt er in de campagne om toeristen te werven, niet meer gesproken over Dronten, met daaromheen veel ruimte, maar over de landschappen van Dronten, met daarbínnen hetgeen de drie dorpen bieden.
Door het vaststellen van de toekomstvisie 2025 is de gemeente Dronten in feite al vorig jaar gestart met het citymarketing traject. Dit was de basis om de look & feel van de gemeente in kaart te brengen, om te komen tot de nieuwe website. Daarbij is ervan uitgegaan dat de drie kernen van Dronten drie merken zijn waar de gemeente zich mee kan profileren. Waarbij De Meerpaal symbool staat voor Dronten, Lowlands verbonden is aan Biddinghuizen en ook Swifterbant een eigen icoon heeft door de Swifterbantcultuur.
Tevens is er een aanzet gemaakt om de huisstijl van de gemeente in een moderne vormgeving te gebruiken. De uitgangspunten van het oorspronkelijke Drontenlogo, zoals Ben Bos van Total design dat destijds heeft bedoeld, worden daarmee weer in ere hersteld. Dat is een voortdurend proces waarbij nu de advertentielijn in beeld kwam.

In Dronten geeft je de ruimte, wordt ruimte gegeven aan verschillende invalszhoeken. Zo zijn er intussen de advertenties Dronten geeft cultuur de ruimte en Dronten geeft vrije tijd de ruimte.

Citymarketeer
Het bewaken van de huisstijl én de boodschap is één van de opdrachten aan de citymarketeer. Deze opdracht wordt vanaf 18 augustus ingevuld door Huib Veldhuijsen (43). Sinds oktober was hij als communicatieadviseur interim werkzaam in het team communicatie van de gemeente Dronten. Daarin was hij nauw betrokken bij de ontwikkeling van de website, de aanzet voor de look&feel en het restylen van de huisstijl. Hiervoor heeft Huib, o.m. in de gemeenten Woerden en IJsselstein, met ondernemers en kunstenaars netwerken opgezet die producten ontwikkelden waarmee de gemeenten zich konden profileren. Eén van de eerste zaken die Huib Veldhuijsen in zijn rol als citymarketeer gaat doen is in kaart brengen wat gemeente, ondernemers en culturele en toeristische netwerken verwachten van citymarketing.

Het motto Dronten geeft je de ruimte laat zich goed concretiseren. Klik hier voor de onderbouwing uit de Toekomstvisie 2025. Het document Toekomstvisie 2025 kunt u vinden op de pagina Dronten in debat.