NMa beboet ProRail voor ruim 8 ton
08-19 / 03-07-2008
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) legt aan ProRail voor in
totaal 826.000 boetes op en een last onder dwangsom wegens
overtredingen van de Spoorwegwet. ProRail, de beheerder van het
Nederlandse spoorwegnet heeft zich niet gehouden aan de regels van de
Spoorwegwet die moeten waarborgen dat spoorwegondernemingen op een
goede en eerlijke manier gebruik kunnen maken van de
hoofdspoorweginfrastructuur. Uit ons onderzoek blijkt dat ProRail de
spoorwegondernemingen niet alleen onjuist, maar ook onvolledig
geïnformeerd heeft. Daarnaast heeft ProRail na de verdeling van
capaciteit ten behoeve van de jaardienst 2007 toch nog capaciteit aan
haar eigen onderneming verdeeld, die ten koste ging van de reeds
verdeelde capaciteit aan de spoorwegondernemingen, aldus Pieter
Kalbfleisch, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NMa. Het is van
groot belang dat de regels, die de toegang tot het spoor waarborgen,
eerlijk en non-discriminatoir worden toegepast. Alleen dan zijn de
spoorwegondernemingen in staat een goed product te bieden aan hun
klanten, de reizigers en verladers, namelijk een trein die op tijd
rijdt.
Capaciteitsverdeling 2007
De verdeling van spoorcapaciteit onder spoorwegondernemingen en
ProRail als beheerder, is een kerntaak van ProRail. De NMa constateert
dat ProRail bij de capaciteitsverdeling voor de dienstregeling 2007 in
strijd heeft gehandeld met de Spoorwegwet. ProRail heeft capaciteit
voor het onderhoudsrooster verdeeld aan ProRail Infra Management, het
onderdeel van ProRail dat het onderhoud van het spoor verzorgt,
terwijl de termijn voor het verdelen van capaciteit voor de
dienstregeling 2007 reeds verstreken was. Bovendien dienden de
spoorwegondernemingen de reeds aan hen verdeelde capaciteit terug te
geven aan ProRail waardoor zij hun dienstregelingen moesten wijzigen.
De NMa hecht als toezichthouder groot belang aan een stipte naleving
van de termijnen en procedures om zo de schaarse capaciteit op het
spoor zo goed en eerlijk mogelijk te verdelen. Vervoerders hebben
namelijk geen andere keuze, zij kunnen alleen bij ProRail terecht.
Voor deze overtreding legt de NMa daarom een boete op van 776.000.
Netverklaring 2008
Uit verder onderzoek van de NMa blijkt eveneens dat de Netverklaring
2008 niet aan de eisen van de Spoorwegwet voldoet. De Netverklaring
beschrijft de beschikbare infrastructuur en bevat informatie over de
voorwaarden voor toegang tot en gebruik van deze infrastructuur. De
NMa heeft vastgesteld dat deze verklaring op verschillende punten niet
juist, adequaat en volledig is. Zo is de procedure van het
capaciteitsverdelingsproces niet goed beschreven en gelden in de
praktijk er voor schriftelijk en digitaal ingediende
capaciteitsaanvragen verschillende verwerkingstermijnen terwijl de
aanvragen wel in volgorde van ontvangst behandeld worden. Het is van
cruciaal belang dat de spoorwegondernemingen precies weten welke
procedure zij moeten volgen en welke termijnen daaraan verbonden zijn.
De NMa legt voor deze en andere onvolledigheden in de Netverklaring
2008 een boete op van 50.000. Ook legt de NMa een last onder dwangsom
op, waarin ProRail wordt opgedragen de Netverklaring op de door de NMa
aangegeven punten aan te passen om zo de overtreding binnen twee
maanden ongedaan te maken.
Het onderzoek in deze zaken is uitgevoerd door de Vervoerkamer, het
onderdeel van de NMa dat toezicht houdt op de vervoerssector op basis
van de Spoorwegwet. Toezicht op capaciteitsverdeling in de spoorsector
is één van de prioriteiten van de NMa voor dit jaar.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)