Ministerie van Verkeer en Waterstaat
De heer ir. C.M.P.S. Eurlings
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
Datum 12 juni 2008 Behandeld door Ons kenmerk RvB/BK-JN/20808401 Telefoonnummer
Onderwerp reactie op rapport 'Evaluatie faxnummer voortgang 'Op de Rails' en Evaluatie ICT-en beveiligingssystemen en calamiteitenorganisatie'
Geachte heer Eurlings,
Raad van Bestuur Graag maakt ProRail gebruik van de gefegenheid tot een reactie op het rapport Evaluatie Voort
gang 'Op de Rails', alsmede op het rapport 'Evaluatie ICT- en beveiligingssystemen en calamitei
Bezoekadres tenorganisatie' naar aanleiding van het onderzoek dat McKinsey in de afgelopen maanden in op
De Inktpof dracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat bij ProRail heeft uitgevoerd.
Moreelsepark 3
3511 EP Utrecht Evaluatie voortgang 'Op de Rails'
Het onderzoek van McKinsey schetst een beeld dat consistent is met eerdere onderzoeken. Wij
Postadres herkennen de constateringen van de onderzoekers, dat ProRail op een aantal gebieden goed ge
Postbus 2036 organiseerd is en goed presteert. Dat geldt ook voor het feit, dat wij in de afgelopen jaren veel tijd
3500 GA Utrecht en energie hebben gestoken in het verbeteren van onze prestaties ten behoeve van het spoorver
voer en dat dit inmiddels vruchten afwerpt.
www prorail.nl
In de aanbevelingen in het rapport voor voorgestelde bijsturing kunnen wij ons vinden; deze sluiten
aan bij reeds lopende initiatieven en ondersteunen ingezette ontwikkelrichtingen.
Tegelijkertijd erkennen we, dat er op een aantal gebieden nog sprake is van extra 'werk aan de
winkel'. Dit geldt met name, zoals ook door McKinsey geconstateerd, voor de relaties met onze
klanten: vervoerders en lagere overheden. Op dit gebied voeren we onder andere de volgende
concrete maatregelen uit:
· via het programma 'Klantfocus' en in het project 'Maatwerk in de regio' werken wij aan
een verbetering van de dienstverlening aan de vervoerders en lagere overheden. ProRail
zal de komende tijd de acties concreter maken en de voortgang ervan centraal monitoren
en garanderen.
· Om een beter inzicht te krijgen in de wensen van onze klanten wordt dit jaar een nieuwe
versie van het klanttevredenheidsonderzoek onder professionele stakeholders uitgevoerd.
· ProRaif herkent het beeld dat de onderzoekers schetsen van tevredenheid over de uitvoe
ring van 'werken derden', ProRail zal de in het kader van 'Maatwerk in de regio' genomen
initiatieven uitbreiden en een eenduidige communicatiestrategie naar regionale en lokale
overheden implementeren. Graag gaan we met het ministerie van VenW in gesprek over
de wijze waarop het ministerie op de hoogte gehouden wordt van de resultaten van de
'werken derden'.
P:roRail
· Wij zijn ervan doordrongen dat deze focus op de klanten noodzakelijk is om de groeiambi
tie van het spoor de komende jaren waar te maken. Deze ambitie ligt in het verlengde van
de ambitie van het ministerie van VenW. Bij 'ambitie' wordt er door de onderzoekers ons
inziens een schijnbare verschil van inzicht gesignaleerd tussen ProRail en het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat over de rolopvatting van ProRail. Over dit onderwerp zijn wij
gezamenlijk reeds in gesprek om zo te komen tot de gewenste helderheid en overeen
stemming.
· Bij 'operationeel kader' en meer in het bijzonder 'aansturing door het Ministerie van Ver
keer en Waterstaat' wordt een onderscheid gemaakt tussen outputsturing, inputsluring en
projectsturing. De Tweede Kamer heeft in het rapport 'Op de Rails' het volgende aanbevo
len: "Verkeer en Waterstaat moet doelstellingen formuleren en via wet- en regelgeving en
budget kaders stellen, waarbinnen ProRail als professionele organisatie moet functioneren.
ProRail moet als professionele organisatie binnen die kaders zelfstandig kunnen opereren
zonder bemoeienis van Verkeer en Waterstaat met operationele zaken". Aan deze aanbe
velingen is invulling gegeven met de brief over outputsturing eind vorig jaar door de Minis
ter van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer1 . Hierbij maken ProRail en het de
partement 'aan de voorkant' afspraken over het resultaat, het 'wat'. Het 'hoe' is in beginsel
aan ProRail. ProRail ziet deze werkwijze als een belangrijke stap in een zakelijker verhou
ding met het ministerie. Wij staan open voor de aanbeveling van McKinsey om samen met
het departement te komen tot een preciezere definitie van outputsturing, ook van de scope
ervan, ten behoeve van de gewenste duidelijkheid tussen onze beide organisaties.
· Bij 'operationeel kader' wordt ook een aantal aanbevelingen genoemd om te komen tot
een verbetering en aanscherping van onze prestatiesturing. De meeste hiervan2 hebben
hun oorsprong in het HCG-rapportvan oktober 20073 . Hieraan wordt inmiddels opvolging
gegeven door ProRail met het zogenaamde 'next generation dashboard', dat per 2009 zal
worden ge'implementeard.
· ProRail beschouwt veiligheid als absolute randvoorwaarde voor een goed functionerend
spoorsysteem. McKinsey beveelt aan om alle veiligheidsprojecten op een centrale plaats
binnen Prorail te monitoren en waar nodig bij te sturen. ProRail zal verder invulling geven
aan deze aanbeveling. Het Veiligheids Management Systeem (VMS) is ProRails belang
rijkste pijler en sturingsinstrument van deveiligheidsprestatie. Het VMS, dat door U erkend
is, is dit voorjaar getoetst door de IVW waarbij ons de vereiste veiligheidsvergunning is ver
leend voor de tennijn van 3 jaar. Op korte tennijn zal ProRail bovendien invulling geven
aan de aanbeveling om een 'safety officer' aan te stellen. Deze krijgt specifiek de taak om
het lijnmanagement te ondersteunen bij het opvolgen en naleven van acties en afspraken
en de Raad van Bestuur te adviseren.
· McKinsey constateert dat de communicatie aan het departement over veiligheid, vanuit
een visie waarbij de samenhang tussen de individuele projecten duidelijk wordt, onvol
doende is. Graag gaan we met u het gesprek aan om te bekijken welke verbeteringen
wenselijk zijn.
Evaluatie ICT- en beveiligingssystemen en ca/amiteitenorganisatie
Wij herkennen de constateringen van de onderzoekers, dat ProRail op het onderzochte gebied van
ICT- en beveiligingssystemen, het proces rondom storingen en calamiteiten en aanbestedingen
goed georganiseerd is. Die herkenning geldt ook voor het feit, dat wij in de afgelopen jaren veel tijd
en energie hebben gestoken in het verbeteren van onze prestaties; dit werpt inmiddels vruchten af.
1 Brief van 27 november 2007, kenmerk VenW/DGP-2007/9199.
2 Toevoegen van KPI Treinpaden en KPI Klanttevredenheid Vervoerders, verbeteren van meting
van subjectieve KPI Transfer en introduceren van meerjarige doelstellingen per KPI.
3 Onderzoek in opdracht van V&W In het kader van de overgang naar outputsturing per 1/1108.
Vertrouwelijk Pagina 2/3
Ons kenmerk 20808401 o
---
---
ProRail
Er is sprake van een dalende trend ten aanzien van het aantal storingen. Dat laat overigens onver
let, dat wij begrijpen dat voor de reiziger en goederenvervoerder iedere storing er één te veel is.
In het rapport wordt een aantal aanbevelingen gedaan. Wij kunnen ons vinden in deze aanbevelin
gen: deze dragen immers bij aan een verbetering en aanscherping van onze bedrijfsvoering en
sluiten veelal aan bij reeds tapende initiatieven.
Op enkele aanbevelingen gaan wij hieronder specifiek in:
· Naar aanleiding van de aanbeveling van McKinsey om voor de beveiligingssystemen een toe
komstvisie voor de lange termijn te ontwikkelen zijn wij van mening dat met de landelijke im
plementaliestrategie van de spoorsector voor ERTMS en het plan voor Mistral (met een reali
satietermijn tot 2018)invulling wordt gegeven aan deze aanbeveling. Wij stellen voor om in on
ze volgende gesprekken gezamenlijk na te gaan of er op dit punt verduidelijking nodig is.
· ProRail is, gezien de ontwikkelingen op de internationale Europese markt, zeker bereid zich
voor de verdere ontwikkeling van het treindienstleidingsysteem actiever te gaan oriênteren op
Europese ontwikkelingen in de mar1
aanbevelingen in het algemeen en de in deze brief genoemde punten in het bijzonder.
Hoogachtend,
Drs.IB.J. Kler1
VooIzitter Raad van Bestuur
Vertrouwelijk Pagina 3/3
Ons kenmerk 20808401