Record aantal Oranje-inhakers

03/07/2008 11:16

Lowe B.V.

De EURO 2008 Monitor van Draftfcb heeft 435 landelijke Oranje-inhakers geteld. Hiermee is het vorige record, dat dateert uit 2006 met ruim 16% overtroffen. Rond het WK in Duitsland werden toen 375 Oranje-acties en -campagnes geteld. Ten opzichte van de EK's in 2000 en 2004 ligt het aantal registraties uit 2008 maar liefst 70% hoger. Dit hoge aantal is des te opmerkelijker, omdat het Nederlands Elftal tijdens het afgelopen EK 'slechts' de kwartfinale wist te behalen en dus relatief vroeg werd uitgeschakeld, terwijl op de EK's in 2000 en 2004 Nederland pas in de halve finale strandde.

Vooral het grote aantal prijsvragen springt in het oog. Bijna 40% van alle geregistreerde nationale Oranje-acties had namelijk betrekking op een prijsvraag of wedstrijd. In 2006 kwam dit percentage nog niet verder dan een ruime 25%. Meest uitgereikte prijs: een EK-ticket. Het aantal acties met gratis weggevers (premiums) nam dit jaar af ten opzichte van het vorige recordjaar 2006. Zo ook het aantal spaaracties. Deze promotionele techniek kwam dit jaar zelfs niet boven de tien registraties uit. Dat is bijzonder laag, gezien de populariteit van deze actietechniek in Nederland, van oudsher toch écht een spaarland. Waarschijnlijk moet de oorzaak van dit geringe aantal spaaracties gezocht worden in het feit, dat de Oranje-acties steeds korter voor aanvang van het toernooi van start gaan. In die korte tijd is het vrijwel onmogelijk nog een goede spaaractie op te zetten, uitzonderingen daargelaten, zoals het sparen van Welpies bij Albert Heijn. Deze spaaractie begon, net als in 2006 met de Wuppies, vlak voor aanvang van het EK.

Eindstand EURO Monitor 2008

EK-GERELATEERDE ACTIE AANTAL

Campagne/inhaker 88

Prijsvraag 166

Gratis weggever 80

Spaaractie 7

Prijskorting 82

Overige actietechnieken 12

Totaal 435

De definities, die gehanteerd worden, zijn als volgt:

Campagnes: reclame-uiting voor product of dienst, waarin gerefereerd wordt aan EURO 2008, zonder dat er sprake is van nieuw product of een promotioneel aanbod.

Prijsvraag: bevat wedstrijdelement.

Gratis weggever: gratis premium bij aankoop van product of dienst.

Spaaractie: spaaractiviteiten gekoppeld aan product of dienst.

Prijskorting: aanbieding van product of dienst qua prijs.

Overige actietechnieken: acties die niet tot de campagnes of producten behoren.