Nationale Ombudsman
Den Haag, 3 juli 2008
VERZOEK OM KWIJTSCHELDING BELASTINGEN EN HEFFINGEN NIET AAN TERMIJN GEBONDEN
Gemeenten en waterschappen mogen geen fatale termijn stellen aan het
indienen van een verzoek om kwijtschelding voor hun belastingen en
heffingen. Dat stelt de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, in
een rapport dat op 1 juli is verschenen. Nu gebeurt het regelmatig dat
een verzoek om kwijtschelding van bijvoorbeeld verontreinigingsheffing
of gemeentelijke belastingen, niet meer in behandeling wordt genomen
omdat het verzoek te laat zou zijn ingediend.
Gemeenten en waterschappen leggen burgers heffingen op, zoals
bijvoorbeeld de gemeentelijke WOZ belasting of de
verontreinigingsheffing. Wanneer iemand de heffingen niet kan betalen,
kan hij kwijtschelding vragen. Met enige regelmaat ontvangt de
Nationale ombudsman klachten van burgers dat hun verzoek om
kwijtschelding niet in behandeling wordt genomen, omdat de gestelde
termijn voor indiening is overschreden.
Stellen van fatale termijnen niet juist
De Nationale ombudsman oordeelt dat gemeenten en waterschappen echter
helemaal geen fatale termijn mogen stellen voor verzoeken om
kwijtschelding. Overschrijding van de termijn mag dan ook geen reden
zijn het verzoek niet in behandeling te nemen, oordeelt de ombudsman.
De Nationale ombudsman baseert zich hierbij op algemeen geldende
belastingregels. Een waterschap is vrij te besluiten belasting geheel
of gedeeltelijk kwijt te schelden en bepaalt of het verzoek
gehonoreerd wordt op basis van de Leidraad Invordering 1990. Maar deze
Leidraad bevat geen termijn voor het indienen van een
kwijtscheldingsverzoek. De Nationale ombudsman heeft de bij hem
aangesloten gemeenten en waterschappen verzocht hun werkwijze op dit
punt te herzien.
Een overheidsinstantie mag wel bij een belastingaanslag
belastingbetalers verzoeken een aanvraag om kwijtschelding binnen een
bepaalde termijn in te dienen om op die manier de werkvoorraad zo veel
mogelijk te stroomlijnen. Overschrijding van deze termijn mag alleen
niet leiden tot het niet meer in behandeling nemen van de aanvraag
door het waterschap. Alleen als de aanslag al is betaald, geldt een
termijn van drie maanden, waarbinnen de aanvraag moet zijn ingediend.
Dat is in het belang van de zekerheid over eenmaal gedane betalingen.
Aanleiding
Aanleiding voor dit oordeel is een klacht van een mevrouw die een
verzoek om kwijtschelding had ingediend voor de
verontreinigingsheffing. Het waterschap weigerde om haar verzoek in
behandeling te nemen omdat de termijn voor indiening was verstreken.
* De volledige tekst van rapport 2008/113 (pdf-document)
* Een exemplaar van het rapport kunt u opvragen bij de afdeling
Communicatie, (070) 356 36 79 of d.m.v. het bestelformulier.
De nationale ombudsman
Taak, werkwijze en organisatie Een klacht indienen bij de Nationale
ombudsman Rapporten naar aanleiding van klachten nieuws