BOVAG

03-07-2008
Elektrische fiets niet aan te slepen

De markt van elektrische fietsen (ook wel e-bikes) is sterk groeiende. In het eerste kwartaal van 2008 werden er 25.000 verkocht, tegen 14.000 in dezelfde periode vorig jaar, zo becijferde BOVAG in samenwerking met GfK Panel Services. Fabrikanten blijken nauwelijks aan de groeiende vraag te kunnen voldoen.

Werden er in 2006 nog 45.000 fietsen met trapbekrachtiging verkocht, in 2007 waren dit er maar liefst 89.000. BOVAG verwacht dat de teller eind 2008 op 121.000 verkochte e-bikes staat. Een keerzijde van deze marktgroei is de beschikbaarheid van e-bikes voor ondernemer en klant. Momenteel kunnen fabrikanten maar met moeite voldoen aan de grote vraag; de fietsfabrieken draaien overuren. Mark Kuper, directeur Sparta: De inschatting van de ontwikkeling van de markt moeten we minimaal een half jaar van tevoren maken, om voldoende producten te kunnen leveren. Ook dit jaar groeit de elektrische fietsmarkt explosief. Bovendien hebben veel fietsspecialisten nog vóór het seizoen bestellingen geplaatst op basis van de door de BOVAG voorspelde groei. Hierdoor zijn langere levertijden ontstaan.

Forens
Eugèn Uppelschoten van Bikeshop Amersfoort verkoopt onder andere elektrische fietsen. Hij vindt de e-bike een pracht van een nieuw product voor fietsspeciaalzaken. Voor veel Nederlanders is een fiets met trapbekrachtiging een uitkomst. Je kunt langer recreatief blijven fietsen. Je kunt grotere afstanden overbruggen. Ook voor forenzen en scholieren die een dorp verderop naar school gaan, is het een uitkomst. Hij vindt het heel vervelend om zijn klanten nu te moeten laten wachten: Het is onacceptabel dat consumenten geconfronteerd worden met lange levertijden.

Gezondheid
Uit een toekomstverkenning naar de mogelijkheden van de elektrische fiets, uitgevoerd door TNO in opdracht van BOVAG en het HBD (Hoofdbedrijfschap Detailhandel), volgt een positief beeld. De conclusie is dat het stimuleren van het elektrisch fietsgebruik gunstige effecten kan hebben op mobiliteit, gezondheid en CO2-uitstoot. Nederlanders zullen vaker en langer fietsen. En mensen die nu niet fietsen, zoals forenzen, ouderen en chronisch zieken, zullen dat wel gaan doen. Dit leidt waarschijnlijk niet tot minder files, maar wel tot een betere bereikbaarheid van de steden. Meer Nederlanders zullen gaan voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) omdat ze vaker en langer kunnen fietsen en ook zal de gewichtstoename minder zijn. Positief is ook dat een vermindering van de CO2-uitstoot te verwachten is. Wim van Vliet, voorzitter van BOVAG Tweewielerbedrijven: Hoe groot de effecten daadwerkelijk zijn, is natuurlijk afhankelijk van de mate waarin de populariteit van elektrische fietsen blijft groeien. Voorlopig ziet het er rooskleurig uit. Het is daarbij wel van belang dat de fabrikanten kunnen voldoen aan deze grote vraag. Het is een luxeprobleem dat desondanks snel moet worden opgelost.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 03-07-2008