03-07-2008
Elektrische fiets niet aan te slepen
De markt van elektrische fietsen (ook wel e-bikes) is sterk groeiende.
In het eerste kwartaal van 2008 werden er 25.000 verkocht, tegen
14.000 in dezelfde periode vorig jaar, zo becijferde BOVAG in
samenwerking met GfK Panel Services. Fabrikanten blijken nauwelijks
aan de groeiende vraag te kunnen voldoen.
Werden er in 2006 nog 45.000 fietsen met trapbekrachtiging verkocht,
in 2007 waren dit er maar liefst 89.000. BOVAG verwacht dat de teller
eind 2008 op 121.000 verkochte e-bikes staat. Een keerzijde van deze
marktgroei is de beschikbaarheid van e-bikes voor ondernemer en klant.
Momenteel kunnen fabrikanten maar met moeite voldoen aan de grote
vraag; de fietsfabrieken draaien overuren. Mark Kuper, directeur
Sparta: De inschatting van de ontwikkeling van de markt moeten we
minimaal een half jaar van tevoren maken, om voldoende producten te
kunnen leveren. Ook dit jaar groeit de elektrische fietsmarkt
explosief. Bovendien hebben veel fietsspecialisten nog vóór het
seizoen bestellingen geplaatst op basis van de door de BOVAG
voorspelde groei. Hierdoor zijn langere levertijden ontstaan.
Forens
Eugèn Uppelschoten van Bikeshop Amersfoort verkoopt onder andere
elektrische fietsen. Hij vindt de e-bike een pracht van een nieuw
product voor fietsspeciaalzaken. Voor veel Nederlanders is een fiets
met trapbekrachtiging een uitkomst. Je kunt langer recreatief blijven
fietsen. Je kunt grotere afstanden overbruggen. Ook voor forenzen en
scholieren die een dorp verderop naar school gaan, is het een
uitkomst. Hij vindt het heel vervelend om zijn klanten nu te moeten
laten wachten: Het is onacceptabel dat consumenten geconfronteerd
worden met lange levertijden.
Gezondheid
Uit een toekomstverkenning naar de mogelijkheden van de elektrische
fiets, uitgevoerd door TNO in opdracht van BOVAG en het HBD
(Hoofdbedrijfschap Detailhandel), volgt een positief beeld. De
conclusie is dat het stimuleren van het elektrisch fietsgebruik
gunstige effecten kan hebben op mobiliteit, gezondheid en
CO2-uitstoot. Nederlanders zullen vaker en langer fietsen. En mensen
die nu niet fietsen, zoals forenzen, ouderen en chronisch zieken,
zullen dat wel gaan doen. Dit leidt waarschijnlijk niet tot minder
files, maar wel tot een betere bereikbaarheid van de steden. Meer
Nederlanders zullen gaan voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond
Bewegen (NNGB) omdat ze vaker en langer kunnen fietsen en ook zal de
gewichtstoename minder zijn. Positief is ook dat een vermindering van
de CO2-uitstoot te verwachten is. Wim van Vliet, voorzitter van BOVAG
Tweewielerbedrijven: Hoe groot de effecten daadwerkelijk zijn, is
natuurlijk afhankelijk van de mate waarin de populariteit van
elektrische fietsen blijft groeien. Voorlopig ziet het er rooskleurig
uit. Het is daarbij wel van belang dat de fabrikanten kunnen voldoen
aan deze grote vraag. Het is een luxeprobleem dat desondanks snel moet
worden opgelost.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 03-07-2008
BOVAG