Gemeente Utrecht
2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
71 vragen van mevrouw G.A. Oskam
(ingekomen 2 juli 2008)
Maandag 30 juni stelde D66 u schriftelijke vragen over de buslijnen die het centrum van De Meern, Veldhuizen en de Balije niet meer aandoen vanaf 1 juli. In diverse media bleek dat wethouder De Weger dinsdag spoedoverleg heeft gehouden over dit feit n.a.v. klachten van bewoners. Volgens www.allesoverutrecht.nl, RTV Utrecht en het AD/UN wist wethouder De Weger niets van de gevolgen voor het OV van de aanleg van de HOV-baan over de Rijksstraatweg en de afsluiting van de Meernbrug. In dezelfde media wordt het GVU geciteerd die wel overleg zou hebben gehad met de gemeente over de gevolgen van de aanleg van de HOV-baan en de afsluiting van de Meernbrug. Tijdens de raadsvergadering van 29 mei 2008 heeft D66 u voor een laatste maal gevraagd om àlle gevolgen van de aanleg van de HOV-baan en afsluiting van de Meernbrug in kaart te brengen en met alle stakeholders te bespreken. U heeft daarop geantwoord dat u dat al doet.
Dit leidt D66 tot de volgende vragen:
1. Klopt het dat u niets wist van de gevolgen voor de OV-bereikbaarheid in het centrum van De Meern en Veldhuizen? Zo nee, waarom niet?
2. Waarom heeft het eerdere overleg tussen de busbedrijven en de gemeente geen oplossing bewerkstelligd. Heeft dit overleg wethouder De Weger als portefeuillehouder OV van concessieverlener het BRU bereikt? Zo nee, waarom niet?
3. Hoe heeft wethouder De Weger als wijkwethouder en verkeerswethouder met alle waarschuwingen van D66 en de ervaringen met de gevolgen van de Regenboogbrug in het achterhoofd, alle betrokken diensten, Rijkswaterstaat, BRU en het Projectbureau Leidsche Rijn aangestuurd om de gevolgen van de werkzaamheden goed te coördineren?
4. De chaotische gevolgen als gevolg van de werkzaamheden aan de Regenboogbrug en nu weer met de Meernbrug hebben beide geleid tot relatief dure spoedmaatregelen die pas ingevoerd konden worden nàdat de chaos was opgetreden. De oplossing bij de Regenboogbrug en de dubbele oversteek voor fietsers werd u gevraagd door D66. De oplossing voor de OV-bereikbaarheid van Veldhuizen door bewoners. Wat leert wethouder De Weger hiervan? Wat vindt wethouder De Weger en dit college nu van de jarenlange roep van D66, omwonenden, ondernemers, schooldirecties, huisartsenpraktijken, enz, om tijdig te participeren over de gevolgen van de aanleg van de HOV-baan en afsluiting van bruggen?
5. Onder druk van de winkeliersvereniging is uiteindelijk met hen wel afspraken gemaakt. In een brief die vanuit Stads Ontwikkeling naar de bewoners van de Marelaan, van Zuylenstraat en Nyeveldstraat op 27 juni is verstuurd, staat een deel van die afspraken vermeld. Die afspraken waren echter nog niet ingevoerd per 1 juli. Ook vanmorgen, 2 juli, was dat nog niet het geval. Hoe komt dat? Ook de tijdelijke fiets-wandelbrug voor een goede bereikbaarheid van de huisarstenpost De Weerark en de Apotheek lag er nog niet. Hoe kan dat?
6. Bij navraag van de winkeliersvereniging blijkt dat er bewoners uit Nijevelt bij het wijkservicecentrum geprotesteerd zouden hebben tegen de brief van 27 juni. D66 heeft persoonlijk vele mensen gesproken uit de Marelaan die slechts bezorgd waren over de veiligheid van het schoolgaand verkeer en de handhaving van het 30 km. maximum snelheid. In hoeverre heeft u met omwonenden in deze drie straten van Nijevelt contact gehad? Hoe verhoudt zich dit tot de afspraken die u gemaakt heeft met de winkeliersvereniging?
7. In het wijkbericht van juni 2008 (geen precieze datum) dat de bewoners in Nijevelt in de brievenbus kregen op maandag 30 juni staan de afspraken met de winkeliersvereniging niet vermeld. Hoe kan dat?
8. Op de hoek van de Meerndijk en van Zuylenstraat bevindt zich de uitrukpost van de vrijwillige brandweer van De Meern. In hoeverre heeft u contact gehad met de brandweerlieden om de bereikbaarheid van de uitrukpost voor hen te garanderen?
Velvergunning
9. Tijdens de werkzaamheden voor de aanleg van de HOV-baan zijn drie monumentale sierkersen gekapt die de hoek van de Meerndijk en Rijkstraatweg bij het voormalige restaurant Rhenomare elk voorjaar in een prachtig roze gloed zetten. Bij navraag blijkt dat er voor het kappen van deze bomen geen vergunning is aangevraagd en afgegeven. Hoe kan het dat deze dan toch gekapt zijn?
10. Hoe wilt u de kap van deze bomen compenseren?
---- --