Ingezonden persbericht
Persbericht
Holland promotie na EK volop door in Beijing
Reis naar Olympische Spelen in China proef op de som voor bundeling Holland promotie
Den Haag, juli 2008
Tijdens het EK kreeg het merk Holland via de oranje euforie een goede impuls. De Olympische Spelen 2008 is een volgend evenement voor de 'Holland-promotie'. In augustus zullen gedurende 4 weken per shift 30 à 40 bestuurders, ambtenaren en functionarissen van sportorganisaties en uit het bedrijfsleven van de Randstad-steden en provincies afreizen naar de Olympische Spelen in Beijing. Het zal een goede test blijken voor de gezamenlijke Holland promotie waarvoor zij vorig jaar, samen met het Ministerie van Economische Zaken en een aantal bedrijven een convenant tekenden. Voor het eerst worden de promotionele activiteiten van betrokken partijen gebundeld en centraal gecoördineerd door het Holland Business Promotion Office.
Tijdens de Olympische Spelen 2008 zullen in Beijing tal van landen, regio's en steden zich presenteren. Duitsland, Groot-Brittannië, Zwitserland, Canada en Australië hebben allen, net als Nederland, een eigen paviljoen. Thuisbasis voor Nederland is het Holland Heineken House, dat zich in de loop der jaren ook heeft ontwikkeld tot een platform voor business-to-business relatiemarketing. De Olympische Spelen blijken een bijzonder aantrekkelijke setting te zijn voor uiteenlopende zakelijke aangelegenheden, waaronder het stimuleren van de promotie van het merk Holland.
Het Holland Business Promotion Office coördineert in nauwe afstemming met NOC*NSF een aantal programma's met name gericht op de overheid uit Randstad Holland en haar internationale relaties.
Programma 1 - Expertmeetings Olympische Spelen 2028
Ten behoeve van het onderzoek naar de mogelijkheid om de Olympische Spelen in 2028 naar Nederland te halen. Onder voorzitterschap van NOC*NSF worden verschillende aspecten van deze mogelijke kandidatuur besproken, zoals de maatschappelijke rol van sport, de investering en het rendement, de gevolgen voor de infrastructuur, het milieu en ruimtelijke ordening.
Programma 2 - Acquisitie Internationale Sportevenementen
De Olympische Spelen in Beijing brengt vele bestuurders en vertegenwoordigers van internationale sportorganisaties samen. Naast het actief netwerken ten behoeve van de verwerving van grootschalige sportevenementen zoals EK's en WK's zullen ook bijeenkomsten georganiseerd worden die verschillende aspecten van deze acquisitie zullen behandelen.
Programma 3 - China-Holland Relatiemarketingmeetings
Een groot deel van de belangrijke Chinese en andere internationale relaties van Randstad Holland worden in Beijing uitgenodigd voor relatiemarketing bijeenkomsten met een sportief karakter. Het blijkt dat de sport- en vrijetijdssector een economische motor van toenemend belang is. Diverse bestuurders uit de Randstad vervullen de rol van moderator bij de diverse bijeenkomsten. Burgemeester Opstelten (Rotterdam), de wethouders Huffnagel (Den Haag) en Gehrels (Amsterdam) en Gedeputeerde Van Dijk (Zuid-Holland).
Programma 4 - Supportersprogramma
Dit omvat het participeren van aanwezige bestuurders in de huldigingbijeenkomsten in het Holland Heineken House samen met de duizenden Hollandse supporters ter plekke.
In de bijlage is het volledige programma toegevoegd van de bijeenkomsten in het Holland Heineken House.
De coördinatie van de bijeenkomsten tijdens de Olympische Spelen 2008 is een van de activiteiten van het Holland Business Promotion Office (HBPO). Het HBPO werd in maart 2007 opgericht om de business-to-business promotie in het buitenland van een aantal Randstad Holland partijen te bundelen. Belangrijke redenen voor het gezamenlijk ondernemen van deze promotie:
* Toenemende globalisering van het bedrijfsleven leidt tot een afname van internationale hoofdkantoren in de Randstad.
* Verslechtering imago vestigingsklimaat Randstad Holland.
* Het ontbreken van een centraal archief leidt tot minder effectieve economische missies.
* Toenemende internationale concurrentie tussen stedelijke regio's.
Naast de coördinatie van de bijeenkomsten tijdens de Olympische Spelen in Beijing, realiseerde het HBPO ook een uitgebreide centrale Travel Database, met daarin alle informatie over de internationale economische missies en reizen van de aangesloten overheden en bedrijven.
---
Ingezonden persbericht