Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)


02.07.2008

MVO start logistiekdoorlichting sector

Het productschap MVO laat in samenwerking met Connekt de logistieke verbetermogelijkheden bij de oliën- en vettenbedrijven in kaart brengen. Op basis van een doorlichting bij een vijftal bedrijven zal een sectoradvies worden opgesteld.

Uit het eindrapport van het onderzoek naar vervoer over water van MVO-producten zijn een viertal knelpunten naar voren gekomen. Zo zijn er onvoldoende kleinere binnenvaartschepen van ca. 150 à 200 ton. Bovendien ervaart men een gebrek aan flexibiliteit van de schepen, met name de mogelijkheid om kleinere hoeveelheden separaat te kunnen vervoeren (eenheden van ca. 20 m3). De diepte van de havens nabij aanlegsteigers maakt het in sommige gevallen onmogelijk om grondstoffen over water aan te voeren of producten over water af te voeren (Harlingen, Zaandam, Amsterdam). En tenslotte wordt de afhandeling van vracht in met name de Rotterdamse haven als tijdrovend ervaren en brengt zij veel papierwerk met zich mee. Het onderzoek is uitgevoerd door Epro-consult.

Belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de binnenvaart een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de transportmogelijkheden van MVO-producten (met name bulk) mits geïnvesteerd wordt in een goede aansluiting op het natransport. De eerste contacten met de binnenvaartsector zijn al gelegd. Op basis hiervan is besloten om de logistieke mogelijkheden bij MVO-bedrijven nader te onderzoeken. Voor het vervolgtraject is contact gezocht met Duurzame Logistiek, een programma van Rijkswaterstaat dat is ondergebracht bij Connekt. Dit programma richt zich op het verbeteren (slimmer, efficiënter, goedkoper) van het transport bij bedrijven. De bedrijfsdoorlichtingen zullen zich niet beperken tot de binnenvaartmogelijkheden, maar zullen breed kijken naar oplossingen die het best zijn voor de klant-leverancierrelatie.

Het vervolgtraject start met de logistieke doorlichting van een beperkt aantal MVO-bedrijven die representatief zijn voor de sector. De scans worden uitgevoerd door een deskundig adviseur en nemen, deels afhankelijk van de bedrijfsomvang, doorgaans enkele dagen in beslag. Aan de hand van gesprekken met directie, hoofd logistiek en andere managers stelt de adviseur een overzicht op met logistieke verbeterpunten. Daarbij komt zowel economie als duurzaamheid aan de orde:

* kostenbesparingen;

* efficiencyverbetering;

* vergroting van klanttevredenheid;

* vermindering van voertuigkilometers;

* vermindering van de uitstoot van CO2 en fijn stof en knelpunten als congestie in binnensteden.

Ook wordt in de scans waar mogelijk aandacht besteed aan principiële, strategische aandachtspunten als ketensamenwerking, bundeling van lading tussen bedrijven, eigen voertuigen versus het inschakelen van beroepsvervoer, reclame-uitingen op de voertuigen, de bestelsystematiek met de afnemers en de relatie tussen de chauffeurs en de afnemers.

De resultaten worden teruggekoppeld aan de bedrijven via een individuele bedrijfsrapportage. Bovendien wordt er een sectorrapportage opgesteld met aanbevelingen voor de branche. De aanbevelingen op sectorniveau zullen worden gedeeld met alle MVO-bedrijven en kunnen input zijn voor overleg met bijvoorbeeld de brancheorganisatie voor binnenvaartondernemers.

MVO-bedrijven die geïnteresseerd zijn in een gratis logistieke doorlichting kunnen contact opnemen met Frank Bergmans (tel 070-3195150, e-mail e-mail bergmans@mvo.nl). Bij te veel aanmeldingen wordt een selectie gemaakt, zodat een representatieve doorsnede van de MVO-sector wordt verkregen.