Productschap Margarine, Vetten en Olien (MVO)
02.07.2008
MVO start logistiekdoorlichting sector
Het productschap MVO laat in samenwerking met Connekt de logistieke
verbetermogelijkheden bij de oliën- en vettenbedrijven in kaart
brengen. Op basis van een doorlichting bij een vijftal bedrijven zal
een sectoradvies worden opgesteld.
Uit het eindrapport van het onderzoek naar vervoer over water van
MVO-producten zijn een viertal knelpunten naar voren gekomen. Zo zijn
er onvoldoende kleinere binnenvaartschepen van ca. 150 à 200 ton.
Bovendien ervaart men een gebrek aan flexibiliteit van de schepen, met
name de mogelijkheid om kleinere hoeveelheden separaat te kunnen
vervoeren (eenheden van ca. 20 m3). De diepte van de havens nabij
aanlegsteigers maakt het in sommige gevallen onmogelijk om
grondstoffen over water aan te voeren of producten over water af te
voeren (Harlingen, Zaandam, Amsterdam). En tenslotte wordt de
afhandeling van vracht in met name de Rotterdamse haven als tijdrovend
ervaren en brengt zij veel papierwerk met zich mee. Het onderzoek is
uitgevoerd door Epro-consult.
Belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de binnenvaart een
bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de transportmogelijkheden
van MVO-producten (met name bulk) mits geïnvesteerd wordt in een goede
aansluiting op het natransport. De eerste contacten met de
binnenvaartsector zijn al gelegd.
Op basis hiervan is besloten om de logistieke mogelijkheden bij
MVO-bedrijven nader te onderzoeken. Voor het vervolgtraject is contact
gezocht met Duurzame Logistiek, een programma van Rijkswaterstaat dat
is ondergebracht bij Connekt. Dit programma richt zich op het
verbeteren (slimmer, efficiënter, goedkoper) van het transport bij
bedrijven. De bedrijfsdoorlichtingen zullen zich niet beperken tot de
binnenvaartmogelijkheden, maar zullen breed kijken naar oplossingen
die het best zijn voor de klant-leverancierrelatie.
Het vervolgtraject start met de logistieke doorlichting van een
beperkt aantal MVO-bedrijven die representatief zijn voor de sector.
De scans worden uitgevoerd door een deskundig adviseur en nemen, deels
afhankelijk van de bedrijfsomvang, doorgaans enkele dagen in beslag.
Aan de hand van gesprekken met directie, hoofd logistiek en andere
managers stelt de adviseur een overzicht op met logistieke
verbeterpunten. Daarbij komt zowel economie als duurzaamheid aan de
orde:
* kostenbesparingen;
* efficiencyverbetering;
* vergroting van klanttevredenheid;
* vermindering van voertuigkilometers;
* vermindering van de uitstoot van CO2 en fijn stof en knelpunten
als congestie in binnensteden.
Ook wordt in de scans waar mogelijk aandacht besteed aan principiële,
strategische aandachtspunten als ketensamenwerking, bundeling van
lading tussen bedrijven, eigen voertuigen versus het inschakelen van
beroepsvervoer, reclame-uitingen op de voertuigen, de
bestelsystematiek met de afnemers en de relatie tussen de chauffeurs
en de afnemers.
De resultaten worden teruggekoppeld aan de bedrijven via een
individuele bedrijfsrapportage. Bovendien wordt er een
sectorrapportage opgesteld met aanbevelingen voor de branche. De
aanbevelingen op sectorniveau zullen worden gedeeld met alle
MVO-bedrijven en kunnen input zijn voor overleg met bijvoorbeeld de
brancheorganisatie voor binnenvaartondernemers.
MVO-bedrijven die geïnteresseerd zijn in een gratis logistieke
doorlichting kunnen contact opnemen met Frank Bergmans (tel
070-3195150, e-mail e-mail bergmans@mvo.nl). Bij te veel aanmeldingen
wordt een selectie gemaakt, zodat een representatieve doorsnede van de
MVO-sector wordt verkregen.