Gemeente Helmond


Nieuwe manier van meten zinkassen

Deze maand is er in Helmond een meetwagen actief die met high tech-apparatuur kijkt of er zinkassen in de weg of de ondergrond zitten.

Het betreft hier een innovatieve manier van meten. Het voordeel ten opzichte van de De high tech meetwagen. traditionele manier van het boren van grondmonsters is dat het werk sneller en goedkoper uitgevoerd kan worden én dat het wegdek niet beschadigd raakt.

Proef

Projectbureau Actief Bodembeheer de Kempen (AbdK) -een samenwerkingsverband van diverse overheidsinstellingen- zet deze nieuwe meetwagen bij wijze van proef in. AbdK is verantwoordelijk voor het in kaart brengen en het verwijderen van zinkassen -en door zinkassen vervuilde grond en grondwater- in de regio Zuidoost Brabant. Als de proef in Helmond succesvol is zal deze vorm van meten op nog eens 500 kilometer regionale weg ingezet worden.

Onderzoek zinkassen in wegen

Na een eerste inventarisatie en aanpak van de verwerking van zinkassen op particuliere percelen is ABdK dit jaar begonnen met het in kaart brengen van het gebruik van zinkassen in openbare wegen in Zuidoost Brabant. Vroeger konden zinkassen, ook wel slakken of sintels genoemd, gratis afgehaald worden bij zinkfabrieken (Budel Dorplein en vijf zinkfabrieken in Vlaanderen). Door hun stevige structuur leken deze zinkassen, het afvalproduct van gesmolten zinkerts, ideaal als verhardingmateriaal voor wegen, paden en erven. Pas in de jaren 80 van de vorige eeuw werd duidelijk dat zinkassen blijvend zware metalen afgeven zoals cadmium, zink, koper, lood en arseen. Deze zware metalen zijn slecht voor het milieu en als mensen grote hoeveelheden binnen krijgen ook voor de mens.

Innovatieve technologie

Het bijzondere van de meetproef in Helmond is het gebruik van de nieuwe innovatieve meettechnologie van Fugro-Aperio. Deze bestaat uit radioactiviteitsensoren, grondradar en sensoren voor de elektrische geleidbaarheid van de aarde. De benodigde apparatuur voor de metingen is bevestigd aan een meetwagen met aanhanger die met een gemiddelde snelheid van 10 km per uur deelneemt aan het verkeer. Naast het uitvoeren van de metingen, registreert het voertuig van seconde tot seconde de plaatsbepaling en worden veranderingen in het wegdek met digitale fotos vastgelegd. Op basis van deze gegevens wordt later geanalyseerd of er zinkassen aanwezig zijn.

Traditioneel onderzoek

Bij het traditionele bodemonderzoek worden eerst door middel van boringen vele grondmonsters genomen die vervolgens op afstand bij een laboratorium chemisch worden geanalyseerd. Vanwege de voordelen van nieuwe methoden wil ABdK het traditionele bodemonderzoek steeds meer vervangen door moderne technologieën. Omdat de technologie van Fugro-Aperio nog niet eerder op deze wijze is ingezet voor onderzoek naar zinkassen worden in de Helmondse proef de resultaten van de nieuwe technologie nog geijkt aan gefaseerde metingen volgens de traditionele methode.

Proef basis toekomstig beleid

Na de metingen maakt ABdK berekeningen van de kosten die gemoeid zijn met het verwijderen van deze zinkassen. Vervolgens bepaalt de gemeente Helmond welke vervolgacties genomen moeten worden.