Gemeente Helmond
Nieuwe manier van meten zinkassen
Deze maand is er in Helmond een meetwagen actief die met high
tech-apparatuur kijkt of er zinkassen in de weg of de ondergrond
zitten.
Het betreft hier een innovatieve manier van meten. Het voordeel ten
opzichte van de De high tech meetwagen. traditionele manier van het
boren van grondmonsters is dat het werk sneller en goedkoper
uitgevoerd kan worden én dat het wegdek niet beschadigd raakt.
Proef
Projectbureau Actief Bodembeheer de Kempen (AbdK) -een
samenwerkingsverband van diverse overheidsinstellingen- zet deze
nieuwe meetwagen bij wijze van proef in. AbdK is verantwoordelijk voor
het in kaart brengen en het verwijderen van zinkassen -en door
zinkassen vervuilde grond en grondwater- in de regio Zuidoost Brabant.
Als de proef in Helmond succesvol is zal deze vorm van meten op nog
eens 500 kilometer regionale weg ingezet worden.
Onderzoek zinkassen in wegen
Na een eerste inventarisatie en aanpak van de verwerking van zinkassen
op particuliere percelen is ABdK dit jaar begonnen met het in kaart
brengen van het gebruik van zinkassen in openbare wegen in Zuidoost
Brabant. Vroeger konden zinkassen, ook wel slakken of sintels genoemd,
gratis afgehaald worden bij zinkfabrieken (Budel Dorplein en vijf
zinkfabrieken in Vlaanderen). Door hun stevige structuur leken deze
zinkassen, het afvalproduct van gesmolten zinkerts, ideaal als
verhardingmateriaal voor wegen, paden en erven. Pas in de jaren 80 van
de vorige eeuw werd duidelijk dat zinkassen blijvend zware metalen
afgeven zoals cadmium, zink, koper, lood en arseen. Deze zware metalen
zijn slecht voor het milieu en als mensen grote hoeveelheden binnen
krijgen ook voor de mens.
Innovatieve technologie
Het bijzondere van de meetproef in Helmond is het gebruik van de
nieuwe innovatieve meettechnologie van Fugro-Aperio. Deze bestaat uit
radioactiviteitsensoren, grondradar en sensoren voor de elektrische
geleidbaarheid van de aarde. De benodigde apparatuur voor de metingen
is bevestigd aan een meetwagen met aanhanger die met een gemiddelde
snelheid van 10 km per uur deelneemt aan het verkeer. Naast het
uitvoeren van de metingen, registreert het voertuig van seconde tot
seconde de plaatsbepaling en worden veranderingen in het wegdek met
digitale fotos vastgelegd. Op basis van deze gegevens wordt later
geanalyseerd of er zinkassen aanwezig zijn.
Traditioneel onderzoek
Bij het traditionele bodemonderzoek worden eerst door middel van
boringen vele grondmonsters genomen die vervolgens op afstand bij een
laboratorium chemisch worden geanalyseerd. Vanwege de voordelen van
nieuwe methoden wil ABdK het traditionele bodemonderzoek steeds meer
vervangen door moderne technologieën. Omdat de technologie van
Fugro-Aperio nog niet eerder op deze wijze is ingezet voor onderzoek
naar zinkassen worden in de Helmondse proef de resultaten van de
nieuwe technologie nog geijkt aan gefaseerde metingen volgens de
traditionele methode.
Proef basis toekomstig beleid
Na de metingen maakt ABdK berekeningen van de kosten die gemoeid zijn
met het verwijderen van deze zinkassen. Vervolgens bepaalt de gemeente
Helmond welke vervolgacties genomen moeten worden.