SGP
02 - 07 - 08 | Bijdrage SGP commissie-Bakker
Het kabinet schuift opnieuw veel dingen voor zich uit. En dat terwijl
haast geboden is. Dat is de reactie van de SGP op de manier waarop het
kabinet omgaat met de voorstellen van de commissie-Bakker. En de
suggesties die het kabinet nu al wél oppikt van 'Bakker', zijn voor
een groot deel al opgenomen in het coalitie-akkoord.
De SGP vindt dat ook nu weer veel te zwaar wordt ingezet op de
arbeidsparticipatie van vrouwen. Waarom accepteert het kabinet niet
gewoon dat veel vrouwen ervoor passen om werk en zorg met elkaar te
combineren. De SGP voelt, net als coalitiepartijen PvdA en CU, meer
voor de zogenaamde schooltijdbanen.
________________________________________
Debat commissie-Bakker
Van der Vlies
2 juli 2008
Voorzitter, mijn fractie heeft het rapport van de commissie
Arbeidsparticipatie met interesse gelezen. Ik wil de commissie bij
dezen complimenteren met het heldere rapport dat zij in relatief korte
tijd heeft opgesteld na de ontstane impasse rond het ontslagrecht.
Inhoudelijk spreekt ons met name de gedachte aan dat er een
herwaardering van werk moet plaatsvinden. De opdracht om te werken is
namelijk ook een Bijbelse opdracht voor iedereen die daartoe in staat
is. De schoen gaat echter wringen bij de voorstellen die een verdere
onbalans tussen de combinatie arbeid en zorg aanbrengen. Op dit thema
plaatst mijn fractie grote vraagtekens bij de voorstellen om de
arbeidsparticipatie van vrouwen grenzeloos te stimuleren. Dat gaat -
hoe je het ook wendt of keert - ten koste van de broodnodige
persoonlijke aandacht voor het kind. Ook hebben wij vragen over het
aantasten van de rechtspositie van werknemers.
Bij de Kabinetsreactie valt mijn fractie op dat veel beslissingen
vooruit worden geschoven, ondanks de mooie woorden dat de aanpak van
het arbeidstekort geen uitstel duldt. Bovendien staan de adviezen die
het kabinet wel direct overneemt voor een groot deel al in het
regeerakkoord van Balkenende IV. Mijn fractie wil er daarom bij het
kabinet op aandringen om haast te maken met de verdere uitwerking.
ARBEIDSPARTICIPATIE VROUWEN
Voorzitter, voor mijn fractie ligt het zwaartepunt van dit rapport
duidelijk bij de gedane voorstellen op het terrein van arbeid en zorg.
En laat ik maar direct met de deur in huis vallen: zowel de analyse
als de genoemde voorstellen spreken mijn fractie niet aan. Zo vind ik
het jammer dat de commissie geen inzicht geeft in de redenen waarom
slechts 11% van de niet-uitkeringsgerechtigden actief op zoek is naar
een baan. Ging er geen belletje rinkelen toen de commissie zag dat 1,3
miljoen van de 1,8 miljoen nuggers aangaf niet te willen werken? De
geciteerde bron, een rapport van de RWI, beschrijft de redenen wél:
59% van de niet-werkzoekenden vindt de zorg- en huishouden taken
belangrijker dan het hebben van een betaalde baan. En nog een
opvallende conclusie uit datzelfde rapport: regelingen om de
combinatie van arbeid en zorg te vergemakkelijken blijken deze
doelgroep nauwelijks te overtuigen om wél werk te gaan zoeken.
Het zal u, gezien deze heldere conclusies niet verbazen dat de SGP
tegen de voorstellen is om vrouwen - die vol overtuiging willen zorgen
voor hun kinderen - de arbeidsmarkt op te dwingen. De SGP was dan ook
verheugd over het kabinetsbesluit om, conform de afspraken in het
coalitieakkoord, de algemene heffingskorting niet nogmaals te
verslechteren. Ook zijn we blij dat de positie van
bijstandsgerechtigde moeders niet nog verder verslechtert. Mijn
fractie vindt het echter niet wenselijk om een landelijk netwerk van
brede scholen op te richten met openingstijden van 7:00 tot 19:00 uur.
Wij voelen ons in deze opvatting gesteund door de resultaten van een
recent onderzoek van de SCP: een grote meerderheid verzorgt de
kinderen liever zelf, in plaats van ze naar de professionele opvang te
brengen. Een meerderheid meent volgens dat onderzoek ook dat
basisschoolkinderen âs middags door hun ouders moeten worden
opgevangen. Nee voorzitter, dan ziet mijn fractie meer in het
alternatief van schooltijdbanen en het stimuleren van flexibele
werktijden.
DRIE SPOREN
Voorzitter, dit gezegd hebbend wil ik in hoofdlijnen nog even de drie
sporen die de commissie beschrijft langslopen.
Zo snel mogelijk meer mensen aan het werk
Voorzitter, behalve de zojuist genoemde maatregelen die ten koste gaan
van de combinatie arbeid en zorg, spreken de maatregelen die de
commissie formuleert in het eerste spoor - zo snel mogelijk meer
mensen aan het werk - mijn fractie erg aan. Werkgevers krijgen goede
prikkels om langdurig werkzoekenden in dienst te nemen, en de
participatieplicht zal mensen extra stimuleren om een baan te zoeken.
Uitzonderingen voor mensen die niet kunnen werken uiteraard
daargelaten. En tenslotte: de genoemde maatregelen om de arbeidsmarkt,
opleidingen en potentiële werknemers beter aan elkaar te matchen zijn
deels vernieuwend, maar vooral ook effectief.
Werkzekerheid voor iedereen
Voorzitter, bij het tweede spoor - werkzekerheid voor iedereen - is
mijn fractie een groot voorstander van de introductie van een
werkbudget om daarmee een leven lang leren mogelijk te maken. Wat
betreft het voorstel om de WW om te vormen naar een Werkverzekering
heeft mijn fractie nog vragen: mijn fractie kan zich namelijk niet aan
indruk onttrekken dat de rechtszekerheid voor werknemers hiermee
afneemt. Ontslagen werknemers krijgen in plaats van 2 jaar slechts
anderhalf jaar recht op een uitkering. Neemt het kabinet dit voorstel
onverkort over?
Bovendien is het onduidelijk welke criteria gehanteerd worden om te
bepalen of een werkgever genoeg doet om de werknemer naar een nieuwe
baan te helpen. Kan de minister aangeven welke criteria het kabinet
hiervoor gaat hanteren, inclusief de maatregelen in het geval dat een
werkgever zich niet voldoende heeft ingespannen?
Hoewel mijn fractie er ook een voorstander van is om het MKB zoveel
mogelijk te ontzien bij het Werkbudget en de Werkverzekering, vragen
wij ons af of de voorgestelde maatregelen geen rechtsongelijkheid
creëren tussen werknemers van grote organisaties enerzijds, en kleine
organisaties anderzijds. Graag reactie hoe het kabinet omgaat met de
voorstellen om het risico van loondoorbetaling voor het MKB te
beperken en minder loon door te betalen bij ziekte.
Duurzame arbeidsparticipatie
Voorzitter, tot slot de duurzame arbeidsparticipatie, het derde spoor.
Voor de SGP-fractie is een koppeling tussen de AOW-leeftijd en de
levensverwachting bespreekbaar als blijkt dat de overige maatregelen
niet afdoende zijn om de vergrijzingproblematiek op te lossen. Wij
vinden het positief dat de minister onderzoekt op welke manier de
pensioenleeftijd geflexibiliseerd kan worden. Maar hoe gaat de
minister daarbij om met het - ons inziens positieve - advies om een
alternatieve regeling te creëren voor zware en slijtende beroepen?
Bijdrage SGP commissie-Bakker