SGP


02 - 07 - 08 | Bijdrage SGP commissie-Bakker

Het kabinet schuift opnieuw veel dingen voor zich uit. En dat terwijl haast geboden is. Dat is de reactie van de SGP op de manier waarop het kabinet omgaat met de voorstellen van de commissie-Bakker. En de suggesties die het kabinet nu al wél oppikt van 'Bakker', zijn voor een groot deel al opgenomen in het coalitie-akkoord. De SGP vindt dat ook nu weer veel te zwaar wordt ingezet op de arbeidsparticipatie van vrouwen. Waarom accepteert het kabinet niet gewoon dat veel vrouwen ervoor passen om werk en zorg met elkaar te combineren. De SGP voelt, net als coalitiepartijen PvdA en CU, meer voor de zogenaamde schooltijdbanen.

________________________________________

Debat commissie-Bakker
Van der Vlies
2 juli 2008

Voorzitter, mijn fractie heeft het rapport van de commissie Arbeidsparticipatie met interesse gelezen. Ik wil de commissie bij dezen complimenteren met het heldere rapport dat zij in relatief korte tijd heeft opgesteld na de ontstane impasse rond het ontslagrecht. Inhoudelijk spreekt ons met name de gedachte aan dat er een herwaardering van werk moet plaatsvinden. De opdracht om te werken is namelijk ook een Bijbelse opdracht voor iedereen die daartoe in staat is. De schoen gaat echter wringen bij de voorstellen die een verdere onbalans tussen de combinatie arbeid en zorg aanbrengen. Op dit thema plaatst mijn fractie grote vraagtekens bij de voorstellen om de arbeidsparticipatie van vrouwen grenzeloos te stimuleren. Dat gaat - hoe je het ook wendt of keert - ten koste van de broodnodige persoonlijke aandacht voor het kind. Ook hebben wij vragen over het aantasten van de rechtspositie van werknemers.

Bij de Kabinetsreactie valt mijn fractie op dat veel beslissingen vooruit worden geschoven, ondanks de mooie woorden dat de aanpak van het arbeidstekort geen uitstel duldt. Bovendien staan de adviezen die het kabinet wel direct overneemt voor een groot deel al in het regeerakkoord van Balkenende IV. Mijn fractie wil er daarom bij het kabinet op aandringen om haast te maken met de verdere uitwerking.

ARBEIDSPARTICIPATIE VROUWEN
Voorzitter, voor mijn fractie ligt het zwaartepunt van dit rapport duidelijk bij de gedane voorstellen op het terrein van arbeid en zorg. En laat ik maar direct met de deur in huis vallen: zowel de analyse als de genoemde voorstellen spreken mijn fractie niet aan. Zo vind ik het jammer dat de commissie geen inzicht geeft in de redenen waarom slechts 11% van de niet-uitkeringsgerechtigden actief op zoek is naar een baan. Ging er geen belletje rinkelen toen de commissie zag dat 1,3 miljoen van de 1,8 miljoen nuggers aangaf niet te willen werken? De geciteerde bron, een rapport van de RWI, beschrijft de redenen wél: 59% van de niet-werkzoekenden vindt de zorg- en huishouden taken belangrijker dan het hebben van een betaalde baan. En nog een opvallende conclusie uit datzelfde rapport: regelingen om de combinatie van arbeid en zorg te vergemakkelijken blijken deze doelgroep nauwelijks te overtuigen om wél werk te gaan zoeken.

Het zal u, gezien deze heldere conclusies niet verbazen dat de SGP tegen de voorstellen is om vrouwen - die vol overtuiging willen zorgen voor hun kinderen - de arbeidsmarkt op te dwingen. De SGP was dan ook verheugd over het kabinetsbesluit om, conform de afspraken in het coalitieakkoord, de algemene heffingskorting niet nogmaals te verslechteren. Ook zijn we blij dat de positie van bijstandsgerechtigde moeders niet nog verder verslechtert. Mijn fractie vindt het echter niet wenselijk om een landelijk netwerk van brede scholen op te richten met openingstijden van 7:00 tot 19:00 uur. Wij voelen ons in deze opvatting gesteund door de resultaten van een recent onderzoek van de SCP: een grote meerderheid verzorgt de kinderen liever zelf, in plaats van ze naar de professionele opvang te brengen. Een meerderheid meent volgens dat onderzoek ook dat basisschoolkinderen âs middags door hun ouders moeten worden opgevangen. Nee voorzitter, dan ziet mijn fractie meer in het alternatief van schooltijdbanen en het stimuleren van flexibele werktijden.

DRIE SPOREN
Voorzitter, dit gezegd hebbend wil ik in hoofdlijnen nog even de drie sporen die de commissie beschrijft langslopen.

Zo snel mogelijk meer mensen aan het werk
Voorzitter, behalve de zojuist genoemde maatregelen die ten koste gaan van de combinatie arbeid en zorg, spreken de maatregelen die de commissie formuleert in het eerste spoor - zo snel mogelijk meer mensen aan het werk - mijn fractie erg aan. Werkgevers krijgen goede prikkels om langdurig werkzoekenden in dienst te nemen, en de participatieplicht zal mensen extra stimuleren om een baan te zoeken. Uitzonderingen voor mensen die niet kunnen werken uiteraard daargelaten. En tenslotte: de genoemde maatregelen om de arbeidsmarkt, opleidingen en potentiële werknemers beter aan elkaar te matchen zijn deels vernieuwend, maar vooral ook effectief.

Werkzekerheid voor iedereen
Voorzitter, bij het tweede spoor - werkzekerheid voor iedereen - is mijn fractie een groot voorstander van de introductie van een werkbudget om daarmee een leven lang leren mogelijk te maken. Wat betreft het voorstel om de WW om te vormen naar een Werkverzekering heeft mijn fractie nog vragen: mijn fractie kan zich namelijk niet aan indruk onttrekken dat de rechtszekerheid voor werknemers hiermee afneemt. Ontslagen werknemers krijgen in plaats van 2 jaar slechts anderhalf jaar recht op een uitkering. Neemt het kabinet dit voorstel onverkort over?

Bovendien is het onduidelijk welke criteria gehanteerd worden om te bepalen of een werkgever genoeg doet om de werknemer naar een nieuwe baan te helpen. Kan de minister aangeven welke criteria het kabinet hiervoor gaat hanteren, inclusief de maatregelen in het geval dat een werkgever zich niet voldoende heeft ingespannen?

Hoewel mijn fractie er ook een voorstander van is om het MKB zoveel mogelijk te ontzien bij het Werkbudget en de Werkverzekering, vragen wij ons af of de voorgestelde maatregelen geen rechtsongelijkheid creëren tussen werknemers van grote organisaties enerzijds, en kleine organisaties anderzijds. Graag reactie hoe het kabinet omgaat met de voorstellen om het risico van loondoorbetaling voor het MKB te beperken en minder loon door te betalen bij ziekte.

Duurzame arbeidsparticipatie
Voorzitter, tot slot de duurzame arbeidsparticipatie, het derde spoor. Voor de SGP-fractie is een koppeling tussen de AOW-leeftijd en de levensverwachting bespreekbaar als blijkt dat de overige maatregelen niet afdoende zijn om de vergrijzingproblematiek op te lossen. Wij vinden het positief dat de minister onderzoekt op welke manier de pensioenleeftijd geflexibiliseerd kan worden. Maar hoe gaat de minister daarbij om met het - ons inziens positieve - advies om een alternatieve regeling te creëren voor zware en slijtende beroepen? Bijdrage SGP commissie-Bakker