SGP



01 - 07 - 08 | SGP: meer druk op Iran en Syrie

De SGP wil dat de druk op Iran en Syrie wordt opgevoerd. Dat zei SGP-kamerlid Van der Staaij in overleg met de regering over de situatie in het Midden-Oosten. Van der Staaij doelde met zijn opmerkingen op onder meer de wapenleveranties van Syrie en Iran aan Hezbollah in Libanon en de nucleaire plannen van beide landen. Die vormen een ernstige bedreiging voor Israel. De SGP vindt dat als de internationale druk niet opgevoerd wordt, er later niet geklaagd moet worden als de Israeli's zelf orde op zaken gaan stellen.
________________________________________

AO Midden Oosten

1 juli 2008
Van der Staaij

Israel
Voorzitter. De ontwikkelingen rond het vredesproces in het Midden-Oosten hebben een bijzonder stadium bereikt. Het vredesproces verbreedt zich, met openingen naar Hamas, Hezbollah en Syrië. Opmerkelijk is met name de overeenkomst tussen Israel en Hamas (via bemiddeling door Egypte) om tot een staakt-het-vuren te komen. Wat verwacht de minister van deze stap? De brief van de minister gaf niet zoveel inzicht in zijn waardering van deze situatie. In analyses worden verschillende zaken gesuggereerd: binnen Hamas komt een meer pragmatische stroming op; Israel zou gezwicht zijn voor de grote druk vanuit de wereldopinie; de gijzeling van Israëlische militairen heeft als drukmiddel gewerkt, etc. Hoe ziet de minister dit? Is het risico niet reëel, dat Hamas zich middels dit bestand kan versterken, mede vanwege wapenleveranties vanuit Egypte?

Ik begreep overigens dat er nog steeds raketten worden afgevuurd op Israel door Hamas. Juist nu het schoolseizoen nadert, wordt duidelijk in wat voor onmogelijke situatie Israel zich bevindt als Hamas doorgaat met beschietingen. Hamas zuigt Israel als het ware de Gazastrook binnen. Het is goed om ons bewust te zijn van deze situatie.

Libanon
Ook tussen Libanon en Israel lijkt er enige beweging te ontstaan; al lijkt er nog geen zicht op een werkelijk onderhandelingsproces. Onverminderd blijft van belang dat de wapensmokkel vanuit Syrië naar Libanon een halt wordt toegeroepen. Krijgt dit nog alle prioriteit? In 2006 â tijdens het bloedige conflict tussen Libanon en Israel - was iedereen danig geschrokken van het wapenarsenaal dat Hezbollah bleek te hebben. Grote hoeveelheden behoorlijk geavanceerde raketten stonden de beweging ter beschikking. De wapensmokkel vanuit Iran en Syrië was de periode daarvoor ernstig onderschat. Laten we niet een herhaling van deze situatie bewerkstelligen, waarbij Hezbollah opnieuw een sterk militair arsenaal kan opbouwen. Als we Iran en Syrië vanuit de internationale gemeenschap niet stevig durven aan te pakken, moeten we ook niet gaan klagen als Israël zelf aanvoerlijnen en infrastructuur in en naar Libanon aanpakt om verdere leveranties tegen te gaan.

Irak
De situatie in Irak geeft een gemengd beeld. Enige tijd overheersten de positieve berichten, maar op dit moment lijkt het geweld weer toe te nemen. Van groot belang is dat gestaag wordt gewerkt aan het toerusten van het Irakese veiligheidsapparaat. Dat vergt een lange adem van de internationale gemeenschap en ook van Nederland.

Bijzonder schrijnend blijft de ontheemdenproblematiek. Daarnaast hebben verschillende minderheden in het bijzonder gevaar voor lijf en leden te duchten. Tijdens de trainingsmissies moeten veiligheidstroepen hierop adequaat worden gewezen. Mijn fractie heeft meermalen aandacht gevraagd voor de precaire situatie van christenen in Irak. De specifieke problematiek van hen wordt door de minister nadrukkelijk erkend. Daar zijn wij blij mee. Ook waarderen wij het dat de minister hun positie de afgelopen periode verschillende keren bij de Irakese autoriteiten is aangekaart. Het is van cruciaal belang dat de hun positie op de agenda blijft en het geen âvergetenâ groep wordt.
Positief zijn wij ook over de financiële steunverlening aan de ontheemden in met name noord-Irak, onder meer als uitvoering van mijn amendement. Komt dit geld ook werkelijk bij de meest betrokken doelgroep terecht? Hoe wordt dit verder gemonitord?

Concrete vraag: mijn fractie begreep dat er bij ECHO (noodhulporganisatie van de EU) nog tientallen miljoenen euroâs te besteden zijn. Deze organisatie is echter nauwelijks actief in Irak. Is de minister bereid om in EU-verband aan te sturen op een actievere bijdrage vanuit dit fonds aan de ontheemdenproblematiek?

Iran
Voorzitter. Het jongste rapport van het Internationaal Atoom Energie Agentschap over de nucleaire Iraanse activiteiten was kritischer en zorgelijker dan ooit tevoren. Aan tal van VN-resoluties ter zake voldoet Iran op dit moment volstrekt niet. Hoelang blijft Nederland en de EU inzetten op louter diplomatieke oplossingen, gecombineerd met enkele beperkte economische sancties?
Al langer wordt er gesproken over een mogelijke preventieve Israëlische aanval op Iran. Natuurlijk blijft Israel altijd verantwoordelijk voor haar eigen daden. Maar de in mijn ogen te zeer afwachtende houding van de internationale gemeenschap maken dit soort acties wel waarschijnlijker en geven een zeker
medeverantwoordelijkheid daarvoor. Gelet op de dreiging die vanuit Iran uitgaat naar Israel is het volstrekt begrijpelijk dat een Iran met kernwapens onacceptabel voor de Israëliërs is. Mijn fractie bepleit tenminste voor veel verdergaande economische sancties. Waarom worden bijvoorbeeld ten aanzien van de petrochemische tak van Iran geen stevige sancties afgekondigd? Dat zet zoden aan de dijk. Daarbij moet helaas ook het feit onder ogen worden gezien, dat militair ingrijpen wellicht niet altijd te vermijden zal zijn.

Syrië
Kortheidshalve spreek ik mijn grote zorg uit over de vermeende nucleaire activiteiten van Syrië. Het lijkt mij zaak, dat de internationale gemeenschap hier bovenop zit en ervoor waakt dat hier net zoân slepend traject kan ontstaan als rond Iran. De minister heeft al direct gezegd het Syrische regime niet te willen isoleren. Het moet inderdaad gaan om effectiviteit, maar ik zou mij richting dit soort landen niet teveel hoffelijkheid permitteren.

dank u wel

SGP: meer druk op Iran en Syrie