SGP
01 - 07 - 08 | SGP: meer druk op Iran en Syrie
De SGP wil dat de druk op Iran en Syrie wordt opgevoerd. Dat zei
SGP-kamerlid Van der Staaij in overleg met de regering over de
situatie in het Midden-Oosten. Van der Staaij doelde met zijn
opmerkingen op onder meer de wapenleveranties van Syrie en Iran aan
Hezbollah in Libanon en de nucleaire plannen van beide landen. Die
vormen een ernstige bedreiging voor Israel. De SGP vindt dat als de
internationale druk niet opgevoerd wordt, er later niet geklaagd moet
worden als de Israeli's zelf orde op zaken gaan stellen.
________________________________________
AO Midden Oosten
1 juli 2008
Van der Staaij
Israel
Voorzitter. De ontwikkelingen rond het vredesproces in het
Midden-Oosten hebben een bijzonder stadium bereikt. Het vredesproces
verbreedt zich, met openingen naar Hamas, Hezbollah en Syrië.
Opmerkelijk is met name de overeenkomst tussen Israel en Hamas (via
bemiddeling door Egypte) om tot een staakt-het-vuren te komen. Wat
verwacht de minister van deze stap? De brief van de minister gaf niet
zoveel inzicht in zijn waardering van deze situatie. In analyses
worden verschillende zaken gesuggereerd: binnen Hamas komt een meer
pragmatische stroming op; Israel zou gezwicht zijn voor de grote druk
vanuit de wereldopinie; de gijzeling van Israëlische militairen heeft
als drukmiddel gewerkt, etc. Hoe ziet de minister dit? Is het risico
niet reëel, dat Hamas zich middels dit bestand kan versterken, mede
vanwege wapenleveranties vanuit Egypte?
Ik begreep overigens dat er nog steeds raketten worden afgevuurd op
Israel door Hamas. Juist nu het schoolseizoen nadert, wordt duidelijk
in wat voor onmogelijke situatie Israel zich bevindt als Hamas
doorgaat met beschietingen. Hamas zuigt Israel als het ware de
Gazastrook binnen. Het is goed om ons bewust te zijn van deze
situatie.
Libanon
Ook tussen Libanon en Israel lijkt er enige beweging te ontstaan; al
lijkt er nog geen zicht op een werkelijk onderhandelingsproces.
Onverminderd blijft van belang dat de wapensmokkel vanuit Syrië naar
Libanon een halt wordt toegeroepen. Krijgt dit nog alle prioriteit? In
2006 â tijdens het bloedige conflict tussen Libanon en Israel - was
iedereen danig geschrokken van het wapenarsenaal dat Hezbollah bleek
te hebben. Grote hoeveelheden behoorlijk geavanceerde raketten stonden
de beweging ter beschikking. De wapensmokkel vanuit Iran en Syrië was
de periode daarvoor ernstig onderschat. Laten we niet een herhaling
van deze situatie bewerkstelligen, waarbij Hezbollah opnieuw een sterk
militair arsenaal kan opbouwen. Als we Iran en Syrië vanuit de
internationale gemeenschap niet stevig durven aan te pakken, moeten we
ook niet gaan klagen als Israël zelf aanvoerlijnen en infrastructuur
in en naar Libanon aanpakt om verdere leveranties tegen te gaan.
Irak
De situatie in Irak geeft een gemengd beeld. Enige tijd overheersten
de positieve berichten, maar op dit moment lijkt het geweld weer toe
te nemen. Van groot belang is dat gestaag wordt gewerkt aan het
toerusten van het Irakese veiligheidsapparaat. Dat vergt een lange
adem van de internationale gemeenschap en ook van Nederland.
Bijzonder schrijnend blijft de ontheemdenproblematiek. Daarnaast
hebben verschillende minderheden in het bijzonder gevaar voor lijf en
leden te duchten. Tijdens de trainingsmissies moeten
veiligheidstroepen hierop adequaat worden gewezen.
Mijn fractie heeft meermalen aandacht gevraagd voor de precaire
situatie van christenen in Irak. De specifieke problematiek van hen
wordt door de minister nadrukkelijk erkend. Daar zijn wij blij mee.
Ook waarderen wij het dat de minister hun positie de afgelopen periode
verschillende keren bij de Irakese autoriteiten is aangekaart. Het is
van cruciaal belang dat de hun positie op de agenda blijft en het geen
âvergetenâ groep wordt.
Positief zijn wij ook over de financiële steunverlening aan de
ontheemden in met name noord-Irak, onder meer als uitvoering van mijn
amendement. Komt dit geld ook werkelijk bij de meest betrokken
doelgroep terecht? Hoe wordt dit verder gemonitord?
Concrete vraag: mijn fractie begreep dat er bij ECHO
(noodhulporganisatie van de EU) nog tientallen miljoenen euroâs te
besteden zijn. Deze organisatie is echter nauwelijks actief in Irak.
Is de minister bereid om in EU-verband aan te sturen op een actievere
bijdrage vanuit dit fonds aan de ontheemdenproblematiek?
Iran
Voorzitter. Het jongste rapport van het Internationaal Atoom Energie
Agentschap over de nucleaire Iraanse activiteiten was kritischer en
zorgelijker dan ooit tevoren. Aan tal van VN-resoluties ter zake
voldoet Iran op dit moment volstrekt niet. Hoelang blijft Nederland en
de EU inzetten op louter diplomatieke oplossingen, gecombineerd met
enkele beperkte economische sancties?
Al langer wordt er gesproken over een mogelijke preventieve
Israëlische aanval op Iran. Natuurlijk blijft Israel altijd
verantwoordelijk voor haar eigen daden. Maar de in mijn ogen te zeer
afwachtende houding van de internationale gemeenschap maken dit soort
acties wel waarschijnlijker en geven een zeker
medeverantwoordelijkheid daarvoor. Gelet op de dreiging die vanuit
Iran uitgaat naar Israel is het volstrekt begrijpelijk dat een Iran
met kernwapens onacceptabel voor de Israëliërs is.
Mijn fractie bepleit tenminste voor veel verdergaande economische
sancties. Waarom worden bijvoorbeeld ten aanzien van de petrochemische
tak van Iran geen stevige sancties afgekondigd? Dat zet zoden aan de
dijk. Daarbij moet helaas ook het feit onder ogen worden gezien, dat
militair ingrijpen wellicht niet altijd te vermijden zal zijn.
Syrië
Kortheidshalve spreek ik mijn grote zorg uit over de vermeende
nucleaire activiteiten van Syrië. Het lijkt mij zaak, dat de
internationale gemeenschap hier bovenop zit en ervoor waakt dat hier
net zoân slepend traject kan ontstaan als rond Iran. De minister heeft
al direct gezegd het Syrische regime niet te willen isoleren. Het moet
inderdaad gaan om effectiviteit, maar ik zou mij richting dit soort
landen niet teveel hoffelijkheid permitteren.
dank u wel
SGP: meer druk op Iran en Syrie