Zorgkantoren UVIT versterken positie clienten in AWBZ

02/07/2008 15:25

UVIT

Uit een onlangs gehouden onderzoek door de UVIT zorgkantoren onder ruim 250 zorginstellingen blijkt dat de helft hiervan positief met hun cliëntenraden omgaat. Deze cliëntenraden hebben invloed op de kwaliteit van de zorg binnen de instelling, op de klantonderzoeken en op de eventuele verbeteracties in de betreffende instelling. De UVIT zorgkantoren zijn verheugd met dit behaalde resultaat. Zij hebben in hun onderhandelingen over de contractafspraken met de instellingen hier fors op ingezet. Meer invloed van de cliëntenraad leidt volgens hen tot een meer vraaggerichte zorg.

Kwaliteitsverbetering in de zorg, met name vanuit klantperspectief, is een van de doelstellingen van de UVIT zorgkantoren. Daarom zijn zorgaanbieders erop beoordeeld of zij de cliëntenraad actief betrekken bij het kwaliteitsbeleid. In bijna een op de twee instellingen blijkt dat al het geval te zijn, maar er is nog veel ruimte voor verbetering in de komende jaren. De UVIT-zorgkantoren zullen zich hiervoor actief blijven inspannen.

Zorginstellingen zijn wettelijk verplicht om een cliëntenraad te hebben. Deze cliëntenraden krijgen steeds meer een actieve rol binnen het kwaliteitsbeleid van de instelling: zij kijken vooral naar de beleving van de zorg en de bejegening van de cliënten.

De zorgkantoren kopen de zorg in bij de instellingen en beoordelen of de kwaliteit goed geregeld is. Als de cliëntenraad daar actief bij betrokken is, is dat een belangrijk signaal dat het perspectief van de klant voldoende wordt meegewogen. De zorgkantoren vinden dit een "plus" waard in hun inkoopbeleid. Dit wordt onderstreept door de cliëntenraden, die aangeven dat zij de aandacht en de ondersteuning door de zorgkantoren zeer waarderen.

De zorgaanbieders hebben van hun zijde veel waardering voor deze aanpak, zo blijkt uit de evaluatie van het inkoopbeleid die nu ook is uitgevoerd. Het inkoopbeleid van de zorgkantoren wordt positief gewaardeerd (76% eens of volledig eens), met name de zaken rond kwaliteitszorg en cliënteninbreng én de informatieverstrekking door het zorgkantoor over de zorginkoop. Als verbeterpunten zijn door de zorgaanbieders genoemd: meer aandacht voor innovatie en oplossing van regiospecifieke knelpunten. Over de afgesproken tarieven is 78% van de aanbieders (zeer) tevreden.

"Een professionele zorginkoop én een dialoog met cliëntenorganisaties en zorgaanbieders, daar willen wij graag mee verder", aldus Oscar Dekker, directeur Care van Univé-VGZ-IZA-Trias (UVIT).

Univé-VGZ-IZA-Trias gebruikt de uitslagen van deze onderzoeken om het inkoopproces te verbeteren. Het evaluatieonderzoek is door in totaal 131 zorgaanbieders uit de regio ingevuld en aan het onderzoek onder cliëntenraden werkten 162 cliëntenraden mee. De beide onderzoeken zijn binnenkort terug te lezen op www.vgztrias-zorgkantoren.nl. en www.zorgkantoor-nhn.nl.





http://www.zorgkantoor-nhn.nl

http://www.uvit.nl/