Online spelletjes populair bij jonge meisjes

02/07/2008 15:09

Newcom Research & Consultancy BV

Meer dan de helft van de meisjes in de leeftijd van 10 tot en met 16 jaar speelt online spelletjes. Ruim een derde van hen houdt zich hier 4 dagen of meer per week mee bezig. Sociale motivaties blijken de belangrijkste beweegredenen voor het frequente bezoek aan virtuele communities te zijn. Daarnaast speelt het feit dat de meisjes in een virtuele community controle kunnen hebben op het virtuele leven een belangrijke rol. Naast online gaming blijken afspraken met vriendinnen in het 'echte' leven nog steeds een belangrijke tijdbesteding van de jonge meisjes. Dat blijkt uit het onderzoek dat in opdracht van Rabobank door Newcom Research & Consultancy in samenwerking met Universiteit Twente (UT) en Universiteit van Amsterdam (UvA) onder ruim 4.400 meisjes is uitgevoerd.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat meer dan de helft van de jonge vrouwelijke bezoekers van de virtuele internetcommunity gevoelig is voor ingame acties. Na de lancering van een virtueel Rabobankkantoor op de website van goSupermodel.nl (250.000 bezoekers per maand) blijkt het overgrote merendeel van de meisjes positiever tegenover onderwerpen als sparen te staan dan daarvoor. Bovendien blijken zij de bank achteraf meer top of mind te hebben en beter te beoordelen. Het onderzoek lijkt aan te tonen dat campagnes binnen een internetcommunity grote invloed kunnen hebben op een jonge doelgroep.

Over het onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van Rabobank uitgevoerd en is gehouden onder een representatieve steekproef van 4.487 Nederlandse meisjes tussen de 10 en 16 jaar. Voorafgaand aan de lancering van het bankkantoor heeft onder zowel gebruikers van goSupermodel als niet gebruikers een nulmeting plaatsgevonden om de effecten vervolgens in een eenmeting in kaart te kunnen brengen. Het onderzoek is in samenwerking met Universiteit Twente (UT) en Universiteit van Amsterdam (UvA) uitgevoerd. De afname heeft in weken 13 (nulmeting) en 19 (éénmeting) van 2008 plaatsgevonden.

Over goSupermodel

goSupermodel is een virtuele community voor meisjes van 10 tot 16 jaar. Op de website hebben de spelers een profiel en zijn er diverse spelletjes, competities, creatieve uitdagingen en community features beschikbaar. goSupermodel is een van de snelst groeiende girl community sites van Europa. Het concept is afkomstig uit Denemarken waar het eveneens een groot succes is. Met de Nederlandse goSupermodel website worden maandelijks ruim 250.000 unieke bezoekers bereikt. Deze bezoekers zijn goed voor ruim 70mln pageviews. De website is live sinds februari 2007.

De spellen, competities en creatieve uitdagingen op de website bieden veel ruimte voor zelfexpressie wat een belangrijke drijfveer is voor het bezoeken van de website. Dit gecombineerd met de vele community features zorgt ervoor dat de bezoekers veel tijd besteden op de site en blijven terugkeren. De onderwerpen waarover gesproken wordt op de site lopen uiteen van jongens, uitgaan, spelletjes, mode tot aan maatschappelijke thema's zoals armoede en discriminatie. Op al deze onderlinge communicatie (mail, chat en forum) zit een strikt controle beleid. Ruim 60 moderators vanuit de community en administrators zorgen voor orde en netheid. goSupermodel wordt in de Benelux vertegenwoordigd door Red Chocolate BV.





http://www.newcomresearch.nl