Mooie lichtreclame, aanbiedingsborden en andere aandachttrekkers
kunnen de buitenruimte verrijken. Ze dragen bij aan een aantrekkelijke
buitenruimte, zodat het publiek graag komt wandelen en winkelen in
Rotterdam. Om ervoor te zorgen dat de buitenruimte ook aantrekkelijk
blijft, zijn er regels voor reclame-uitingen opgesteld. Deze regels
zijn na te lezen in een net verschenen folder. De folder is ook
aangeboden aan ondernemersverenigingen.
De gemeente wil met het nieuwe beleid een wildgroei aan
reclame-uitingen voorkomen. In het centrum dreigt de situatie al op
sommige plekken uit de hand te lopen. Het gevolg is een onrustig en
rommelig straatbeeld. Soms komt zelfs de verkeersveiligheid onder druk
te staan, bijvoorbeeld als het zicht op verkeersborden vermindert of
als lichtreclame teveel afleidt. Heldere regels brengen rust en
kwaliteit in de buitenruimte.
Overgangstermijn bestaande buitenreclame
De nieuwe regels gelden voor alle reclame die nieuw aangebracht of
vervangen wordt. Voor bestaande buitenreclame geldt een
overgangstermijn tot maart 2016. Bestaande reclame die té erg tegen de
regels indruist, valt niet onder de overgangsregeling. Tegen die
uitingen treedt de gemeente op. Hiervoor controleert de gemeente al op
vier plekken. Dat gebeurt in de Hoogstraat, op de Coolsingel, op de
Oude Binnenweg en op de s Gravendijkwal.
Meer informatie
Het reclamebeleid is te vinden op de website van de gemeente
www.rotterdam.nl/welstand. De folder is o.a. verkrijgbaar bij de
stadswinkel, ondernemersbalie, ondernemersverenigingen en Kamer van
Koophandel.
Bron: Bestuursdienst, 02-07-2008
Gemeente Rotterdam