Gemeente Rotterdam

Mooie lichtreclame, aanbiedingsborden en andere aandachttrekkers kunnen de buitenruimte verrijken. Ze dragen bij aan een aantrekkelijke buitenruimte, zodat het publiek graag komt wandelen en winkelen in Rotterdam. Om ervoor te zorgen dat de buitenruimte ook aantrekkelijk blijft, zijn er regels voor reclame-uitingen opgesteld. Deze regels zijn na te lezen in een net verschenen folder. De folder is ook aangeboden aan ondernemersverenigingen.

De gemeente wil met het nieuwe beleid een wildgroei aan reclame-uitingen voorkomen. In het centrum dreigt de situatie al op sommige plekken uit de hand te lopen. Het gevolg is een onrustig en rommelig straatbeeld. Soms komt zelfs de verkeersveiligheid onder druk te staan, bijvoorbeeld als het zicht op verkeersborden vermindert of als lichtreclame teveel afleidt. Heldere regels brengen rust en kwaliteit in de buitenruimte.

Overgangstermijn bestaande buitenreclame
De nieuwe regels gelden voor alle reclame die nieuw aangebracht of vervangen wordt. Voor bestaande buitenreclame geldt een overgangstermijn tot maart 2016. Bestaande reclame die té erg tegen de regels indruist, valt niet onder de overgangsregeling. Tegen die uitingen treedt de gemeente op. Hiervoor controleert de gemeente al op vier plekken. Dat gebeurt in de Hoogstraat, op de Coolsingel, op de Oude Binnenweg en op de s Gravendijkwal.

Meer informatie
Het reclamebeleid is te vinden op de website van de gemeente www.rotterdam.nl/welstand. De folder is o.a. verkrijgbaar bij de stadswinkel, ondernemersbalie, ondernemersverenigingen en Kamer van Koophandel.

Bron: Bestuursdienst, 02-07-2008