Volvo Trucks levert bijdrage aan verhoging verkeersveiligheid
(7/2/2008)
Volvo Trucks heeft verschillende, geavanceerde ondersteuningssystemen
ontwikkeld die de chauffeur helpen de situatie beter onder controle te
houden. Bovendien zorgen de nieuwe trainingen van Volvo ervoor dat
chauffeurs beter werken, veiliger en minder gestrest rijden, waardoor
het risico op ongevallen vermindert.
Volgens recente studies van het toonaangevende Amerikaanse
verkeersonderzoeksinstituut Virginia Tech Transportation Institute,
VTTI, worden meer dan 8 van de 10 verkeersongelukken veroorzaakt
doordat de chauffeur vlak voor het ongeval de concentratie verloor.
Elk jaar vinden ruim 40.000 mensen de dood bij verkeersongevallen in
Europa. Dit maakt het verbeteren van de rijveiligheid van essentieel
belang.
"We hebben ons altijd gericht op de hoogst mogelijke veiligheid en
zijn op dit gebied al ver gevorderd," zegt Lars-Göran Löwenadler,
Safety Director bij Volvo Trucks. "Nu richten we ons op het voorkomen
van ongevallen. De strategie van Volvo is om het rijden voor
chauffeurs te vereenvoudigen, niet om hun verantwoordelijkheid voor
het rijden over te nemen."
Vermoeidheid voorkomen
Onafhankelijk onderzoek geeft aan dat 10-20 procent van alle
ongevallen waarbij één voertuig is betrokken, wordt veroorzaakt door
vermoeidheid van de chauffeur. In reactie hierop ontwikkelde Volvo als
eerste vrachtwagenfabrikant in Europa Driver Alert Support, een
systeem dat gebruik maakt van een camera om de bewegingen van het
voertuig in relatie tot de wegmarkeringen in de gaten te houden.
Indien het rijpatroon als onregelmatig wordt gezien, krijgt de
chauffeur een waarschuwing in de vorm van een geluidssignaal en een
tekstbericht. Indien het onregelmatige patroon voortduurt, wordt de
chauffeur geadviseerd te stoppen.
Zicht verbeteren
Een andere veelvuldige oorzaak van ongevallen met vrachtwagens is
verminderd zicht. Dode hoeken, bochten, duister en slecht zicht
verminderen de controle van de chauffeur.
"Daarom is er in bepaalde situaties een extra oog nodig, bijvoorbeeld
bij het wisselen van rijstrook," verklaart Willem-Jan Majoor, Driver
Trainer bij Volvo Truck Nederland.
Volvoâs nieuwe Lane Changing Support levert dit extra oog. Een
radarsensor helpt de chauffeur om andere voertuigen in de dode hoek
aan de passagierszijde te detecteren. De chauffeur wordt gewaarschuwd
door een lichtsignaal en een luider geluid van de richtingaanwijzer.
Bochtverlichting
"Het nemen van bochten in het donker is ook een riskante manoeuvre,
omdat wegranden gewoonlijk slecht zijn verlicht," aldus Lars-Göran
Löwenadler. "Ter verbetering van de veiligheid in deze situaties
introduceren we Bochtverlichting dat de berm verlicht. Deze
verlichting wordt automatisch geactiveerd bij het inschakelen van de
richtingaanwijzers aan weerszijden van het voertuig bij snelheden
lager dan 30 km/u."
Voor het verbeteren van de rijveiligheid in slecht weer biedt Volvo nu
een regensensor als optie voor FH- en FM-vrachtwagens. De sensor meet
de intensiteit van de regen en past automatisch de snelheid van de
ruitenwissers hierop aan.
Voorkomen van kantelen trailers
Het ESP-stabiliteitssysteem (Electronic Stability Program) van Volvo
heeft al meerdere malen een beslissende rol gespeeld in rijsituaties
waarbij de chauffeur de controle over het voertuig dreigde te
verliezen. Tot nu toe was het systeem alleen beschikbaar voor
trekkers. Nu introduceert Volvo als eerste vrachtwagenfabrikant in
Europa ESP voor 6x2 bakwagens met aanhanger. Door wielen van de
combinatie in bepaalde situaties te remmen, stabiliseert ESP de hele
combinatie, en worden ongevallen als kantelen of scharen voorkomen.
ESP wordt ook beschikbaar voor LZV's. Dit betekent dat het systeem
compatibel wordt met combinaties in het Europese modulaire systeem.
Het nieuwe ESP-systeem is vooral gunstig voor vervoer van gevaarlijke
stoffen, een segment met strenge veiligheidsbepalingen.
Volvo-training voor grotere verkeersveiligheid
In 2009 introduceert de EU een nieuwe wet die eist dat
vrachtwagenchauffeurs worden getraind in onder andere veiligheid.
Volvo biedt nu al veiligheidstrainingen die voldoen aan deze eisen.
"Elk jaar vinden ruim 40.000 mensen de dood bij verkeersongevallen in
Europa. Dit maakt veiligheidstraining van essentieel belang. Onze
training zorgt dat chauffeurs beter werken, veiliger en minder
gestrest rijden, waardoor het risico op ongevallen vermindert,"
besluit Willem-Jan Majoor.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI