BedrijfsautoRAI

Volvo Trucks levert bijdrage aan verhoging verkeersveiligheid

(7/2/2008)
Volvo Trucks heeft verschillende, geavanceerde ondersteuningssystemen ontwikkeld die de chauffeur helpen de situatie beter onder controle te houden. Bovendien zorgen de nieuwe trainingen van Volvo ervoor dat chauffeurs beter werken, veiliger en minder gestrest rijden, waardoor het risico op ongevallen vermindert.
Volgens recente studies van het toonaangevende Amerikaanse verkeersonderzoeksinstituut Virginia Tech Transportation Institute, VTTI, worden meer dan 8 van de 10 verkeersongelukken veroorzaakt doordat de chauffeur vlak voor het ongeval de concentratie verloor. Elk jaar vinden ruim 40.000 mensen de dood bij verkeersongevallen in Europa. Dit maakt het verbeteren van de rijveiligheid van essentieel belang.

"We hebben ons altijd gericht op de hoogst mogelijke veiligheid en zijn op dit gebied al ver gevorderd," zegt Lars-Göran Löwenadler, Safety Director bij Volvo Trucks. "Nu richten we ons op het voorkomen van ongevallen. De strategie van Volvo is om het rijden voor chauffeurs te vereenvoudigen, niet om hun verantwoordelijkheid voor het rijden over te nemen."

Vermoeidheid voorkomen
Onafhankelijk onderzoek geeft aan dat 10-20 procent van alle ongevallen waarbij één voertuig is betrokken, wordt veroorzaakt door vermoeidheid van de chauffeur. In reactie hierop ontwikkelde Volvo als eerste vrachtwagenfabrikant in Europa Driver Alert Support, een systeem dat gebruik maakt van een camera om de bewegingen van het voertuig in relatie tot de wegmarkeringen in de gaten te houden. Indien het rijpatroon als onregelmatig wordt gezien, krijgt de chauffeur een waarschuwing in de vorm van een geluidssignaal en een tekstbericht. Indien het onregelmatige patroon voortduurt, wordt de chauffeur geadviseerd te stoppen.

Zicht verbeteren
Een andere veelvuldige oorzaak van ongevallen met vrachtwagens is verminderd zicht. Dode hoeken, bochten, duister en slecht zicht verminderen de controle van de chauffeur.

"Daarom is er in bepaalde situaties een extra oog nodig, bijvoorbeeld bij het wisselen van rijstrook," verklaart Willem-Jan Majoor, Driver Trainer bij Volvo Truck Nederland.

Volvoâs nieuwe Lane Changing Support levert dit extra oog. Een radarsensor helpt de chauffeur om andere voertuigen in de dode hoek aan de passagierszijde te detecteren. De chauffeur wordt gewaarschuwd door een lichtsignaal en een luider geluid van de richtingaanwijzer.

Bochtverlichting
"Het nemen van bochten in het donker is ook een riskante manoeuvre, omdat wegranden gewoonlijk slecht zijn verlicht," aldus Lars-Göran Löwenadler. "Ter verbetering van de veiligheid in deze situaties introduceren we Bochtverlichting dat de berm verlicht. Deze verlichting wordt automatisch geactiveerd bij het inschakelen van de richtingaanwijzers aan weerszijden van het voertuig bij snelheden lager dan 30 km/u."

Voor het verbeteren van de rijveiligheid in slecht weer biedt Volvo nu een regensensor als optie voor FH- en FM-vrachtwagens. De sensor meet de intensiteit van de regen en past automatisch de snelheid van de ruitenwissers hierop aan.

Voorkomen van kantelen trailers
Het ESP-stabiliteitssysteem (Electronic Stability Program) van Volvo heeft al meerdere malen een beslissende rol gespeeld in rijsituaties waarbij de chauffeur de controle over het voertuig dreigde te verliezen. Tot nu toe was het systeem alleen beschikbaar voor trekkers. Nu introduceert Volvo als eerste vrachtwagenfabrikant in Europa ESP voor 6x2 bakwagens met aanhanger. Door wielen van de combinatie in bepaalde situaties te remmen, stabiliseert ESP de hele combinatie, en worden ongevallen als kantelen of scharen voorkomen. ESP wordt ook beschikbaar voor LZV's. Dit betekent dat het systeem compatibel wordt met combinaties in het Europese modulaire systeem.

Het nieuwe ESP-systeem is vooral gunstig voor vervoer van gevaarlijke stoffen, een segment met strenge veiligheidsbepalingen.

Volvo-training voor grotere verkeersveiligheid
In 2009 introduceert de EU een nieuwe wet die eist dat vrachtwagenchauffeurs worden getraind in onder andere veiligheid. Volvo biedt nu al veiligheidstrainingen die voldoen aan deze eisen.

"Elk jaar vinden ruim 40.000 mensen de dood bij verkeersongevallen in Europa. Dit maakt veiligheidstraining van essentieel belang. Onze training zorgt dat chauffeurs beter werken, veiliger en minder gestrest rijden, waardoor het risico op ongevallen vermindert," besluit Willem-Jan Majoor.

The European Road Transport Show 2007