Gemeente Alkmaar


Alkmaar, 2 juli 2008

Ondernemersloket gemeente Alkmaar succesvol

Het ondernemersloket bestaat ruim vijf jaar en is het centrale aanspreekpunt voor ondernemers binnen de gemeente Alkmaar. Het loket verzorgt binnen de gemeente integraal accountmanagement voor bedrijven. De directe klantcontacten zijn in 2007 weliswaar afgenomen, maar de complexiteit van vragen en contacten is toegenomen. Tegelijk is geïnvesteerd in de verbetering van de informatievoorziening via het digitale ondernemersloket op de gemeentelijke website. Vooral Boekelermeer Zuid kent grote interesse bij de ondernemers.

Ondernemersloket
Het gemeentelijke ondernemersloket is het centrale aanspreekpunt voor bedrijven. De bedrijvenadviseurs van dit loket begeleiden bedrijven door de gemeentelijke organisatie bij onder andere het starten, uitbreiden, verplaatsen of vestigen. De klantcontacten per telefoon, email of persoonlijk gesprek zijn de afgelopen jaren gedaald. In 2007 was het aantal directe contacten 2122 ten opzichte van 3087 in 2006. De stijging van het aantal internet contacten vormt de verklaring voor de daling in het aantal directe klantcontacten. Ondernemers vinden op de website makkelijker antwoord op de meest gestelde vragen. Dit leidt tot minder contacten met het ondernemersloket. De contacten zijn wel complexer geworden waardoor de tijd om vragen te beantwoorden is toegenomen.

www.alkmaar.nl
Het gebruik van het ondernemersloket via de gemeentelijk website (www.alkmaar.nl) neemt al jaren toe. In 2007 is het aantal hits sterk toegenomen tot 53.000. In 2006 waren het nog 29.000 hits. De website geeft antwoord op de meest gestelde vragen.

Boekelermeer Zuid
De belangstelling voor bouwgrond in Boekelermeer is in 2007 beduidend toegenomen. In 2007 was het ondernemersloket betrokken bij de vestiging van 13 bedrijven in de Boekelermeer, die samen bijna 10 ha. grond kochten en werk bieden aan circa 300 a 400 mensen. De volgende bedrijven hebben er gevestigd: Schuurman, F-Tech, Heembouw, Kennemerhaeve, GTI, Plieger, Etiket en Mannaert.

Van vestiging naar arbeidsmarktbeleid
Om de dienstverlening van het ondernemersloket verder te verbeteren zijn de volgende doelstellingen voor 2008 geformuleerd.
. intensiveren accountmanagement. Oftewel klantgericht accountmanagement, ervoor zorgen dat de dienstverlening vanuit verschillende vakgebieden optimaal is afgestemd op de vraag van het bedrijf.
. meer netwerken en benaderen van gevestigde Alkmaarse bedrijven, met elkaar ben je sterker dan alleen.
. meewerken aan het nieuwe arbeidsmarktbeleid, er zijn vele mogelijkheden voor de bedrijven voor het werven van personeel. Denk aan gemeentelijke leer-werkervaringsprojecten zoals Focus 2 Move en Eigen Werk.

Rian van Dam, wethouder Economische Zaken: "Het ondernemersloket is een extra service in de dienstverlening van de gemeente aan bedrijven binnen de regio. Behalve dat Alkmaar aantrekkelijk is voor bedrijven qua wonen,werken en recreëren, geeft deze service net iets extra's aan de ondernemers. Op deze manier laten we echt zien dat bedrijven welkom zijn in Alkmaar."

Voor meer informatie
Kunt u terecht op www.alkmaar.nl bij onderdeel ondernemers. U kunt ook een email sturen naar ondernemersloket@alkmaar.nl en één van de drie bedrijvenadviseurs zal u dan verder helpen.

Voor meer informatie
Afdeling communicatie, Eva de Vries, telefoon: 072 - 548 89 35 (werkt op ma-di-do)

---- --