Hoge score Mazda in JD Power onderzoek
(7/2/2008)
Mazda is één van de snelst groeiende merken in Europa. Eén van de
belangrijkste oorzaken van dit succes is de hoge kwaliteit en zeer
grote mate van betrouwbaarheid van de Mazda producten, in combinatie
met een uitstekende service. Deze feiten zijn opnieuw bevestigd door
de resultaten van het laatste âJ.D. Power and Associateâs 2008
Customer Satisfaction Index (CSI)â onderzoek in Duitsland.
Het onderzoek in Europaâs grootste markt werd gehouden onder bijna
20.000 bezitters van een auto geregistreerd in 2005 of 2006 op basis
van automerk, individuele modellen en marktsegmenten, die werden
beoordeeld op kwaliteit en betrouwbaarheid, uitstraling, kosten en
service.
Slechts 10 van de totaal 103 verschillende modellen van 23 merken
haalden de score âzeer tevredenâ. Twee daarvan waren een Mazda. Het
onderzoek binnen deze 103 modellen, onafhankelijk van marktsegment,
was gebaseerd op gedetailleerde vragen over rijdynamiek, remmen,
motor, functionaliteit van het interieur en vele andere criteria.
Slechts 10 modellen haalden daarbij de hoogste score, waaronder de
Mazda6 (4^e overall) en de Mazda3 (6^e). De eigenaren van beide
modellen bleken bovendien meer tevreden dan vorig jaar, gezien het
feit dat de Mazda6 vier plaatsen hoger eindigde dan in de ranglijst
van 2007 en de Mazda3 twee plaatsen.
Dat Duitse autobezitters zeer tevreden zijn met hun Mazda blijkt ook
uit de individuele ranglijsten binnen de respectievelijke segmenten
van het J.D. Power 2008 onderzoek. De Mazda3 eindigde nipt op de
tweede plaats in het belangrijke segment van de middenklassers (met
een score van 84,4 %), net vóór de BMW 1-klasse en op 0,02 % van de
eerste plaats, de Honda Civic. Vorig jaar stond de Mazda3 in deze
ranglijst op de vierde plek. Ook de Mazda5 haalde een zilveren
medaille (82,6 %) en wel in de categorie van de MPVâs, net 1,5 %
tekort voor de eerste plaats. De Mazda6 verdedigde de vierde plaats
van vorig jaar met verve (85,4 %) in het competitieve D-segment.
Dankzij de goede scores van deze modellen eindigde Mazda als merk in
de overall ranglijst op de vijfde plek van de totaal 23 automerken in
het onderzoek in Duitsland, vóór kwaliteitsmerken als Mercedes-Benz,
Opel en Volkswagen en vóór alle Franse merken.
J.D. Power & Associates is een wereldomspannend bureau voor marketing
services, dat actief is in de belangrijkste sectoren zoals
marktonderzoek, voorspellingen, advies, opleiding en
klanttevredenheid. De genoemde scores peilen de mate waarin aan de
verwachtingen van de klanten van een bepaald automerk worden voldaan.
In volgorde van belangrijkheid worden de klanten ondervraagd over:
* Kwaliteit / betrouwbaarheid van de auto. Aan dit punt wordt een
gewicht van 30% van de totale score toegekend;
* De aantrekkingskracht van de auto. Hoe waardeert de eigenaar de
prestaties, het ontwerp, het comfort en de uitrusting van de auto
(25%);
* Tevredenheid op het gebied van de service van de dealer (23%);
* De door de eigenaar te dragen autokosten (22%).
AutoRai