AutoRai

Hoge score Mazda in JD Power onderzoek

(7/2/2008)
Mazda is één van de snelst groeiende merken in Europa. Eén van de belangrijkste oorzaken van dit succes is de hoge kwaliteit en zeer grote mate van betrouwbaarheid van de Mazda producten, in combinatie met een uitstekende service. Deze feiten zijn opnieuw bevestigd door de resultaten van het laatste âJ.D. Power and Associateâs 2008 Customer Satisfaction Index (CSI)â onderzoek in Duitsland.

Het onderzoek in Europaâs grootste markt werd gehouden onder bijna 20.000 bezitters van een auto geregistreerd in 2005 of 2006 op basis van automerk, individuele modellen en marktsegmenten, die werden beoordeeld op kwaliteit en betrouwbaarheid, uitstraling, kosten en service.

Slechts 10 van de totaal 103 verschillende modellen van 23 merken haalden de score âzeer tevredenâ. Twee daarvan waren een Mazda. Het onderzoek binnen deze 103 modellen, onafhankelijk van marktsegment, was gebaseerd op gedetailleerde vragen over rijdynamiek, remmen, motor, functionaliteit van het interieur en vele andere criteria. Slechts 10 modellen haalden daarbij de hoogste score, waaronder de Mazda6 (4^e overall) en de Mazda3 (6^e). De eigenaren van beide modellen bleken bovendien meer tevreden dan vorig jaar, gezien het feit dat de Mazda6 vier plaatsen hoger eindigde dan in de ranglijst van 2007 en de Mazda3 twee plaatsen.

Dat Duitse autobezitters zeer tevreden zijn met hun Mazda blijkt ook uit de individuele ranglijsten binnen de respectievelijke segmenten van het J.D. Power 2008 onderzoek. De Mazda3 eindigde nipt op de tweede plaats in het belangrijke segment van de middenklassers (met een score van 84,4 %), net vóór de BMW 1-klasse en op 0,02 % van de eerste plaats, de Honda Civic. Vorig jaar stond de Mazda3 in deze ranglijst op de vierde plek. Ook de Mazda5 haalde een zilveren medaille (82,6 %) en wel in de categorie van de MPVâs, net 1,5 % tekort voor de eerste plaats. De Mazda6 verdedigde de vierde plaats van vorig jaar met verve (85,4 %) in het competitieve D-segment. Dankzij de goede scores van deze modellen eindigde Mazda als merk in de overall ranglijst op de vijfde plek van de totaal 23 automerken in het onderzoek in Duitsland, vóór kwaliteitsmerken als Mercedes-Benz, Opel en Volkswagen en vóór alle Franse merken.

J.D. Power & Associates is een wereldomspannend bureau voor marketing services, dat actief is in de belangrijkste sectoren zoals marktonderzoek, voorspellingen, advies, opleiding en klanttevredenheid. De genoemde scores peilen de mate waarin aan de verwachtingen van de klanten van een bepaald automerk worden voldaan. In volgorde van belangrijkheid worden de klanten ondervraagd over:
* Kwaliteit / betrouwbaarheid van de auto. Aan dit punt wordt een gewicht van 30% van de totale score toegekend;
* De aantrekkingskracht van de auto. Hoe waardeert de eigenaar de prestaties, het ontwerp, het comfort en de uitrusting van de auto (25%);

* Tevredenheid op het gebied van de service van de dealer (23%);
* De door de eigenaar te dragen autokosten (22%).