AutoRai

SEAT Ibiza 3-deurs SC â dynamisch design met sportieve prestaties

(7/2/2008)
Met de introductie van de SEAT Ibiza 3-deurs SC zorgt SEAT na de Ibiza 5-deurs voor nog meer sportiviteit in de klasse van de compacte autoâs. De nieuwe Ibiza 3-deurs SC weet een indrukwekkend uiterlijk perfect te combineren met uitstekende rijkwaliteiten, een uitgebreide reeks motoren en geavanceerde opties.

Met de driedeursuitvoering van de Ibiza zorgt SEAT bovendien voor een primeur in deze klasse door als eerste een zeventraps DSG-versnellingsbak te introduceren.

De sportiviteit die zo kenmerkend is voor het merk SEAT komt maximaal tot uiting in de Ibiza 3-deurs SC dankzij zijn compacte coupékoetswerk. De lengte van 4.034 mm en hoogte van 1.428 mm passen perfect bij het karakter van deze auto en maken hem zowel wendbaar als comfortabel voor het gebruik in de stad of op de snelweg. Deze eigenschappen komen voort uit het nieuwe platform dat de Volkswagen Groep voor dit segment heeft ontwikkeld en waarvan de nieuwe Ibiza als eerste profiteert.

Dynamische styling
Het mag duidelijk zijn dat de Ibiza 3-deurs SC een groot aantal gelijkenissen vertoont met de SportCoupé Bocanegra, het prototype dat SEAT eerder dit jaar tijdens de Autosalon van Genève presenteerde en waarmee SEAT al vooruitblikte op de komst van de nieuwe Ibiza-reeks. Zo is de agressieve, scherpe neus van de Bocanegra één van de meest opvallende details die rechtstreeks is overgenomen door de SEAT Ibiza 3-deurs SC.

Het nieuwe âArrow Designâ stijlconcept heeft geresulteerd in eenvoudige en duidelijke geometrische lijnen. Dankzij die nieuwe ontwerptaal van SEAT oogt de voorkant bijzonder sportief vanwege de plaats en vorm van opvallende, scherpe koplampen en de radiatorgrille.

En profil vallen twee zaken direct op â de designstijl met de bekende SEAT Dynamic Line en de positie van de buitenspiegels, die op het portier (onder de raamstijl) zijn bevestigd, wat de sportieve uitstraling nog verder verstrekt.

Aan de achterzijde gaat de aandacht vooral uit naar de robuuste schouderpartij, de krachtige lichtclusters, de fraai ontworpen achterklep en de toevoeging van een beschaafde dakspoiler. Die laatste loopt harmonieus over in de daklijn en geeft de auto een meer gedrongen en potente uitstraling.

Ten opzichte van de 5-deurs zorgt de coupéstyling bij de Ibiza 3-deurs SC voor een compactere lengte en hoogte, wat er onder andere verantwoordelijk voor is dat de SEAT Ibiza 3-deurs SC als de sportiefste auto in zijn klasse kan worden gezien. Dat dynamische voorkomen wordt nog verder versterkt door het nieuwe kleurenpallet, waarbij tegen meerprijs ook speciale kleuren als Lumina Oranje, Galia Blauw en Limette Geel op klantenwens kunnen worden besteld. Deze kleuren passen naadloos bij de doelgroep van de nieuwe 3-deurs SC: jonge autoliefhebbers die kiezen voor de prestaties van de SEAT Ibiza 3-deurs SC.

Sportief interieur
Bij het ontwerpen van het interieur van de nieuwe Ibiza 3-deurs SC hebben de ontwerpers getracht om de belangrijkste instrumenten zoveel mogelijk naar de bestuurder toe te richten, om in het interieur dezelfde sportiviteit te bewerkstelligen als aan de buitenkant. Dat is zonder meer gelukt, onder andere dankzij de sportieve rijpositie van de bestuurder, waarbij de stoel 22 mm lager is geplaatst (t.o.v. vorig model). De ruimte tot aan het plafond bedraagt voor beide inzittenden voorin 980 mm. Overigens zijn alle uitvoeringen van de Ibiza 3-deurs SC voorzien van het Easy Entry-systeem, voor een gemakkelijke instap achterin.

Ondanks de wijzigingen in het interieur en de lagere daklijn zijn het ruimtelijke gevoel en de praktische bruikbaarheid volledig in stand gebleven. De inhoud van de bagageruimte bedraagt bijvoorbeeld 284 liter.

Chassis â sportieve wegligging
Er zijn vier factoren die direct van invloed zijn op de sportieve wegligging van de nieuwe SEAT Ibiza 3-deurs SC: zijn grote spoorbreedte, de lange wielbasis, grote wielen en een verbeterde Agile Chassis-structuur die direct de wielophanging, besturing en remmen beïnvloedt.

De spoorbreedte vóór is met 30 mm toegenomen (t.o.v. vorig model) en dat heeft geresulteerd in modificaties aan de stuuroverbrenging, het voorste subchassis, de stabilisatorstang, de twee onderste dwarsdraagarmen en de verbinding van de aandrijfas. Achter groeide het wielspoor eveneens, met 33 mm, wat heeft geleid tot een gewijzigde set-up en nieuwe silent-blocks om de as met het koetswerk te verbinden.

Naast de aanpassingen vanwege de toegenomen spoorbreedten en de nieuwe positie van de hydraulische pomp zijn ook de karakteristieken van het EHPS-systeem (elektrohydraulische besturing) gewijzigd, voor extra gevoel, een scherper stuurgedrag, gemakkelijker inparkeren en om het verschil tussen de standaardafstelling en de sportieve versie te vergroten.

De nieuwe Ibiza 3-deurs SC is leverbaar met twee keuzes voor de wielophanging: de standaardversie is meer georiënteerd op comfort, terwijl het sportonderstel vooral is ontwikkeld voor het leveren van sportieve prestaties. Bij deze versie worden zowel de voor- en achterwielophanging als de besturing aangepast.

Verder levert SEAT de 3-deurs SC optioneel ook met ESP, dat in deze klasse in 2000 voor het eerst werd geïntroduceerd op de Ibiza Cupra. Als onderdeel van het ESP systeem zijn traction control en EBA (Emergency Brake Assistance), dat de remkracht in noodsituaties vergroot en zo optimaal mogelijk gebruik maakt van de volledige capaciteit van het remsysteem, ook inbegrepen.

DSG: een primeur in deze klasse
SEAT introduceert de sportieve Ibiza 3-deurs SC met een uitgebreide motorenkeuze, met drie benzinemotoren (1.2 - 70 pk, 1.4 - 85 pk en 1.6
- 105 pk) en drie turbodiesels (1.4 - 80 pk, 1.9 - 90 pk en 1.9 - 105 pk). Alle motoren in de Ibiza 3-deurs SC voldoen aan de Euro 4-normen.

Standaard zijn alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 105 pk sterke 1.6 benzine kan bovendien ook worden gecombineerd met de nieuwe, efficiënte zeventraps DSG-versnellingsbak, een primeur in dit segment (vanaf 4^e kwartaal te bestellen). Met een kortere eerste en tweede versnelling en kleinere overbrengingen zorgt deze nieuwe, automatische versnellingsbak met dubbele koppeling voor snellere acceleratieprestaties in de Ibiza 3-deurs SC. Daarnaast heeft dit systeem een opvallend laag brandstofverbruik tot gevolg, omdat de zevende versnelling bij uitstek geschikt is voor lange afstanden op de snelweg.

De aanpassingen aan de handgeschakelde en automatische versnellingsbakken hebben bijgedragen aan een geoptimaliseerde brandstofconsumptie en gereduceerde emissies. Dankzij nieuwgekozen versnellingsbakoverbrengingen en een geoptimaliseerd motormanagementsysteem kon het motortoerental worden verlaagd zonder daarbij de dynamische kwaliteiten van de Ibiza 3-deurs SC te beïnvloeden.

Geavanceerde opties
De SEAT Ibiza 3-deurs SC kan bogen op een uitgebreide standaarduitrusting. Daarnaast heeft SEAT een aantal opties ontwikkeld dat technologisch zeer geavanceerd is en voor de 3-deurs SC optioneel kan worden besteld. Naast ESP is Hill Hold Control daar een goed voorbeeld van, waarbij bij het wegrijden op een helling vergemakkelijkt wordt door de rem automatisch twee seconden langer vast te houden. Ook kunnen optioneel mistlampen worden gemonteerd die automatisch aan gaan bij het nemen van een bocht met een snelheid tot 40 km/u, waarbij ze zorgen voor een beter zicht. Andere nouveautés bij de nieuwe Ibiza 3-deurs SC zijn krachtige Bi-xenon koplampen met AFS (Adaptive Frontlighting System), parkeersensoren achter, een panoramisch zonnedak, een radio met Bluetooth-connectie, een aansluiting voor een iPOD of MP3-speler en een handige houder voor een draagbaar navigatiesysteem.

Vijf sterren in EuroNCAP crashtest
De nieuwe SEAT Ibiza heeft vijf sterren gescoord in de strenge EuroNCAP crashtest. Daarbij noteerde de Ibiza vijf sterren voor de veiligheid van de inzittenden, vier sterren voor kindveiligheid en drie sterren voor voetgangerveiligheid. Daarmee is de Ibiza één van de veiligste autoâs in zijn klasse.

De stijve, lichtgewichtconstructie van de Ibiza 3-deurs SC is voor een groot deel verantwoordelijk voor die uitstekende score. De juiste balans tussen carrosseriestijfheid en gewichtsbesparing (gemiddeld 47 kg) is gerealiseerd door voor 60% van de metalen carrosseriedelen gebruik te maken van extra sterk en ultrasterk staal met een hoge weerstand op die delen die tijdens een botsing het meest te verduren krijgen.

Wat veiligheidsuitrusting betreft wordt de nieuwe Ibiza 3-deurs SC standaard geleverd met twee airbags vóór en twee zijairbags die extra bescherming bieden aan het hoofd en de borstkas. Naast een waarschuwingssysteem voor het dragen van de veiligheidsgordels op de voorstoelen en Isofix-bevestigingen op de achterbank, is het tevens mogelijk de Ibiza 3-deurs SC uit te rusten met een extra Top Tether verankeringpunt achterin, dat voorkomt dat een kinderstoeltje bij een botsing kan draaien.

ABS is standaard in de Ibiza 3-deurs SC als onderdeel van de actieve-veiligheiduitrusting. Op dat gebied biedt SEAT tevens keuze uit TCS traction control, ESP met EBA rembekrachtiging tijdens noodstops en een waarschuwingssysteem voor een te lage bandenspanning

SEAT Ibiza 3-deurs SC in Nederland
Net als de Ibiza vijfdeurs wordt de nieuwe SEAT Ibiza 3-deurs SC in ons land leverbaar in drie uitrustingsniveaus: Reference, Stylance en Sport-Up. Daarbij wijkt de invulling van de uitvoeringen nauwelijks af van die van de vijfdeurs. Zo krijgen de 3-deurs SC Reference & Stylance standaard 15 inch lichtmetalen wielen (stalen wielen op vijfdeurs Ibiza Reference & Stylance) en staat de 3-deurs SC Sport-Up standaard op 17 inch lichtmetaal (16 inch op vijfdeurs Ibiza Sport-Up).

In de nabije toekomst zullen ook de milieuvriendelijke ECOMOTIVE en de snelle FR- en Cupra-versies hun opwachting maken.

De nieuwe SEAT Ibiza 3-deurs SC is in ons land leverbaar vanaf eind augustus, waarbij de prijslijst begint bij ⬠13.795,- voor de Ibiza 3-deurs SC 1.2 (70 pk) Reference. Als diesel is de Ibiza 3-deurs SC
1.4 TDI (80 pk) Reference er vanaf ⬠17.995,-.

Vanafprijzen SEAT Ibiza 3-deurs SC
SEAT Ibiza 3-deurs SC 1.2 (70 pk) Reference: ⬠13.795,- SEAT Ibiza 3-deurs SC 1.4 (85 pk) Reference: ⬠14.595,- SEAT Ibiza 3-deurs SC 1.6 (105 pk) Reference: ⬠15.695

SEAT Ibiza 3-deurs SC 1.4 TDI (80 pk) Reference: ⬠17.995,- SEAT Ibiza 3-deurs SC 1.9 TDI (90 pk) Reference: ⬠18.895,- SEAT Ibiza 3-deurs SC 1.9 TDI (105 pk) Reference: ⬠19.695,-