SEAT Ibiza 3-deurs SC â dynamisch design met sportieve prestaties
(7/2/2008)
Met de introductie van de SEAT Ibiza 3-deurs SC zorgt SEAT na de Ibiza
5-deurs voor nog meer sportiviteit in de klasse van de compacte
autoâs. De nieuwe Ibiza 3-deurs SC weet een indrukwekkend uiterlijk
perfect te combineren met uitstekende rijkwaliteiten, een uitgebreide
reeks motoren en geavanceerde opties.
Met de driedeursuitvoering van de Ibiza zorgt SEAT bovendien voor een
primeur in deze klasse door als eerste een zeventraps
DSG-versnellingsbak te introduceren.
De sportiviteit die zo kenmerkend is voor het merk SEAT komt maximaal
tot uiting in de Ibiza 3-deurs SC dankzij zijn compacte
coupékoetswerk. De lengte van 4.034 mm en hoogte van 1.428 mm passen
perfect bij het karakter van deze auto en maken hem zowel wendbaar als
comfortabel voor het gebruik in de stad of op de snelweg. Deze
eigenschappen komen voort uit het nieuwe platform dat de Volkswagen
Groep voor dit segment heeft ontwikkeld en waarvan de nieuwe Ibiza als
eerste profiteert.
Dynamische styling
Het mag duidelijk zijn dat de Ibiza 3-deurs SC een groot aantal
gelijkenissen vertoont met de SportCoupé Bocanegra, het prototype dat
SEAT eerder dit jaar tijdens de Autosalon van Genève presenteerde en
waarmee SEAT al vooruitblikte op de komst van de nieuwe Ibiza-reeks.
Zo is de agressieve, scherpe neus van de Bocanegra één van de meest
opvallende details die rechtstreeks is overgenomen door de SEAT Ibiza
3-deurs SC.
Het nieuwe âArrow Designâ stijlconcept heeft geresulteerd in
eenvoudige en duidelijke geometrische lijnen. Dankzij die nieuwe
ontwerptaal van SEAT oogt de voorkant bijzonder sportief vanwege de
plaats en vorm van opvallende, scherpe koplampen en de radiatorgrille.
En profil vallen twee zaken direct op â de designstijl met de bekende
SEAT Dynamic Line en de positie van de buitenspiegels, die op het
portier (onder de raamstijl) zijn bevestigd, wat de sportieve
uitstraling nog verder verstrekt.
Aan de achterzijde gaat de aandacht vooral uit naar de robuuste
schouderpartij, de krachtige lichtclusters, de fraai ontworpen
achterklep en de toevoeging van een beschaafde dakspoiler. Die laatste
loopt harmonieus over in de daklijn en geeft de auto een meer
gedrongen en potente uitstraling.
Ten opzichte van de 5-deurs zorgt de coupéstyling bij de Ibiza
3-deurs SC voor een compactere lengte en hoogte, wat er onder andere
verantwoordelijk voor is dat de SEAT Ibiza 3-deurs SC als de
sportiefste auto in zijn klasse kan worden gezien. Dat dynamische
voorkomen wordt nog verder versterkt door het nieuwe kleurenpallet,
waarbij tegen meerprijs ook speciale kleuren als Lumina Oranje, Galia
Blauw en Limette Geel op klantenwens kunnen worden besteld. Deze
kleuren passen naadloos bij de doelgroep van de nieuwe 3-deurs SC:
jonge autoliefhebbers die kiezen voor de prestaties van de SEAT Ibiza
3-deurs SC.
Sportief interieur
Bij het ontwerpen van het interieur van de nieuwe Ibiza 3-deurs SC
hebben de ontwerpers getracht om de belangrijkste instrumenten zoveel
mogelijk naar de bestuurder toe te richten, om in het interieur
dezelfde sportiviteit te bewerkstelligen als aan de buitenkant. Dat is
zonder meer gelukt, onder andere dankzij de sportieve rijpositie van
de bestuurder, waarbij de stoel 22 mm lager is geplaatst (t.o.v. vorig
model). De ruimte tot aan het plafond bedraagt voor beide inzittenden
voorin 980 mm. Overigens zijn alle uitvoeringen van de Ibiza 3-deurs
SC voorzien van het Easy Entry-systeem, voor een gemakkelijke instap
achterin.
Ondanks de wijzigingen in het interieur en de lagere daklijn zijn het
ruimtelijke gevoel en de praktische bruikbaarheid volledig in stand
gebleven. De inhoud van de bagageruimte bedraagt bijvoorbeeld 284
liter.
Chassis â sportieve wegligging
Er zijn vier factoren die direct van invloed zijn op de sportieve
wegligging van de nieuwe SEAT Ibiza 3-deurs SC: zijn grote
spoorbreedte, de lange wielbasis, grote wielen en een verbeterde Agile
Chassis-structuur die direct de wielophanging, besturing en remmen
beïnvloedt.
De spoorbreedte vóór is met 30 mm toegenomen (t.o.v. vorig model) en
dat heeft geresulteerd in modificaties aan de stuuroverbrenging, het
voorste subchassis, de stabilisatorstang, de twee onderste
dwarsdraagarmen en de verbinding van de aandrijfas. Achter groeide het
wielspoor eveneens, met 33 mm, wat heeft geleid tot een gewijzigde
set-up en nieuwe silent-blocks om de as met het koetswerk te
verbinden.
Naast de aanpassingen vanwege de toegenomen spoorbreedten en de nieuwe
positie van de hydraulische pomp zijn ook de karakteristieken van het
EHPS-systeem (elektrohydraulische besturing) gewijzigd, voor extra
gevoel, een scherper stuurgedrag, gemakkelijker inparkeren en om het
verschil tussen de standaardafstelling en de sportieve versie te
vergroten.
De nieuwe Ibiza 3-deurs SC is leverbaar met twee keuzes voor de
wielophanging: de standaardversie is meer georiënteerd op comfort,
terwijl het sportonderstel vooral is ontwikkeld voor het leveren van
sportieve prestaties. Bij deze versie worden zowel de voor- en
achterwielophanging als de besturing aangepast.
Verder levert SEAT de 3-deurs SC optioneel ook met ESP, dat in deze
klasse in 2000 voor het eerst werd geïntroduceerd op de Ibiza Cupra.
Als onderdeel van het ESP systeem zijn traction control en EBA
(Emergency Brake Assistance), dat de remkracht in noodsituaties
vergroot en zo optimaal mogelijk gebruik maakt van de volledige
capaciteit van het remsysteem, ook inbegrepen.
DSG: een primeur in deze klasse
SEAT introduceert de sportieve Ibiza 3-deurs SC met een uitgebreide
motorenkeuze, met drie benzinemotoren (1.2 - 70 pk, 1.4 - 85 pk en 1.6
- 105 pk) en drie turbodiesels (1.4 - 80 pk, 1.9 - 90 pk en 1.9 - 105
pk). Alle motoren in de Ibiza 3-deurs SC voldoen aan de Euro 4-normen.
Standaard zijn alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde
vijfversnellingsbak. De 105 pk sterke 1.6 benzine kan bovendien ook
worden gecombineerd met de nieuwe, efficiënte zeventraps
DSG-versnellingsbak, een primeur in dit segment (vanaf 4^e kwartaal te
bestellen). Met een kortere eerste en tweede versnelling en kleinere
overbrengingen zorgt deze nieuwe, automatische versnellingsbak met
dubbele koppeling voor snellere acceleratieprestaties in de Ibiza
3-deurs SC. Daarnaast heeft dit systeem een opvallend laag
brandstofverbruik tot gevolg, omdat de zevende versnelling bij uitstek
geschikt is voor lange afstanden op de snelweg.
De aanpassingen aan de handgeschakelde en automatische
versnellingsbakken hebben bijgedragen aan een geoptimaliseerde
brandstofconsumptie en gereduceerde emissies. Dankzij nieuwgekozen
versnellingsbakoverbrengingen en een geoptimaliseerd
motormanagementsysteem kon het motortoerental worden verlaagd zonder
daarbij de dynamische kwaliteiten van de Ibiza 3-deurs SC te
beïnvloeden.
Geavanceerde opties
De SEAT Ibiza 3-deurs SC kan bogen op een uitgebreide
standaarduitrusting. Daarnaast heeft SEAT een aantal opties ontwikkeld
dat technologisch zeer geavanceerd is en voor de 3-deurs SC optioneel
kan worden besteld. Naast ESP is Hill Hold Control daar een goed
voorbeeld van, waarbij bij het wegrijden op een helling
vergemakkelijkt wordt door de rem automatisch twee seconden langer
vast te houden. Ook kunnen optioneel mistlampen worden gemonteerd die
automatisch aan gaan bij het nemen van een bocht met een snelheid tot
40 km/u, waarbij ze zorgen voor een beter zicht. Andere nouveautés
bij de nieuwe Ibiza 3-deurs SC zijn krachtige Bi-xenon koplampen met
AFS (Adaptive Frontlighting System), parkeersensoren achter, een
panoramisch zonnedak, een radio met Bluetooth-connectie, een
aansluiting voor een iPOD of MP3-speler en een handige houder voor een
draagbaar navigatiesysteem.
Vijf sterren in EuroNCAP crashtest
De nieuwe SEAT Ibiza heeft vijf sterren gescoord in de strenge
EuroNCAP crashtest. Daarbij noteerde de Ibiza vijf sterren voor de
veiligheid van de inzittenden, vier sterren voor kindveiligheid en
drie sterren voor voetgangerveiligheid. Daarmee is de Ibiza één van
de veiligste autoâs in zijn klasse.
De stijve, lichtgewichtconstructie van de Ibiza 3-deurs SC is voor een
groot deel verantwoordelijk voor die uitstekende score. De juiste
balans tussen carrosseriestijfheid en gewichtsbesparing (gemiddeld 47
kg) is gerealiseerd door voor 60% van de metalen carrosseriedelen
gebruik te maken van extra sterk en ultrasterk staal met een hoge
weerstand op die delen die tijdens een botsing het meest te verduren
krijgen.
Wat veiligheidsuitrusting betreft wordt de nieuwe Ibiza 3-deurs SC
standaard geleverd met twee airbags vóór en twee zijairbags die
extra bescherming bieden aan het hoofd en de borstkas. Naast een
waarschuwingssysteem voor het dragen van de veiligheidsgordels op de
voorstoelen en Isofix-bevestigingen op de achterbank, is het tevens
mogelijk de Ibiza 3-deurs SC uit te rusten met een extra Top Tether
verankeringpunt achterin, dat voorkomt dat een kinderstoeltje bij een
botsing kan draaien.
ABS is standaard in de Ibiza 3-deurs SC als onderdeel van de
actieve-veiligheiduitrusting. Op dat gebied biedt SEAT tevens keuze
uit TCS traction control, ESP met EBA rembekrachtiging tijdens
noodstops en een waarschuwingssysteem voor een te lage bandenspanning
SEAT Ibiza 3-deurs SC in Nederland
Net als de Ibiza vijfdeurs wordt de nieuwe SEAT Ibiza 3-deurs SC in
ons land leverbaar in drie uitrustingsniveaus: Reference, Stylance en
Sport-Up. Daarbij wijkt de invulling van de uitvoeringen nauwelijks af
van die van de vijfdeurs. Zo krijgen de 3-deurs SC Reference &
Stylance standaard 15 inch lichtmetalen wielen (stalen wielen op
vijfdeurs Ibiza Reference & Stylance) en staat de 3-deurs SC Sport-Up
standaard op 17 inch lichtmetaal (16 inch op vijfdeurs Ibiza
Sport-Up).
In de nabije toekomst zullen ook de milieuvriendelijke ECOMOTIVE en de
snelle FR- en Cupra-versies hun opwachting maken.
De nieuwe SEAT Ibiza 3-deurs SC is in ons land leverbaar vanaf eind
augustus, waarbij de prijslijst begint bij ⬠13.795,- voor de Ibiza
3-deurs SC 1.2 (70 pk) Reference. Als diesel is de Ibiza 3-deurs SC
1.4 TDI (80 pk) Reference er vanaf ⬠17.995,-.
Vanafprijzen SEAT Ibiza 3-deurs SC
SEAT Ibiza 3-deurs SC 1.2 (70 pk) Reference: ⬠13.795,-
SEAT Ibiza 3-deurs SC 1.4 (85 pk) Reference: ⬠14.595,-
SEAT Ibiza 3-deurs SC 1.6 (105 pk) Reference: ⬠15.695
SEAT Ibiza 3-deurs SC 1.4 TDI (80 pk) Reference: ⬠17.995,-
SEAT Ibiza 3-deurs SC 1.9 TDI (90 pk) Reference: ⬠18.895,-
SEAT Ibiza 3-deurs SC 1.9 TDI (105 pk) Reference: ⬠19.695,-
AutoRai