Brussel, 1 juli 2008
Concurrentie: Commissie keurt richtsnoeren voor toepassing
concurrentieregels op zeevervoersdiensten goed
De Europese Commissie heeft richtsnoeren goedgekeurd over de toepassing van
de EG-Verdragsregels voor beperkende zakelijke praktijken (artikel 81) op
zeevervoersdiensten. Deze goedkeuring komt er na een publieke raadpleging in
2007 (zie IP/07/1325 en MEMO/07/355). In 2006 trok de Raad voor
lijnvaartconferences de ontheffing van de EU-concurrentieregels in (zie
IP/06/1283 en MEMO/06/344). Vanaf oktober 2008 moeten lijnvaartondernemingen
nu zelf beoordelen of hun zakelijke praktijken met de concurrentieregels in
overeenstemming zijn. De richtsnoeren moeten maritieme ondernemers de
consequenties van deze verandering helpen in te schatten. Zij bieden ook
meer informatie over marktomschrijving, informatie-uitwisseling in de
lijnvaart en overeenkomsten voor operationele samenwerking tussen
ondernemers in 'de wilde vaart' of trampvaart (ongeregelde vaart met droge
bulkschepen en stukgoedschepen). De richtsnoeren worden gepubliceerd in het
EU-Publicatieblad.
In een reactie verklaarde Neelie Kroes, Commissaris voor
Concurrentiezaken: "Het zeevervoer van goederen is belangrijk voor
vele sectoren van de Europese economie. Daarom moet ik ervoor zorgen
dat de sector zo concurrerend mogelijk functioneert, de tarieven laag
blijven en de kwaliteit van de dienstverlening hoog. Deze richtsnoeren
bieden maritieme ondernemers de nodige houvast wat betreft de
EU-concurrentieregels. Hiermee zetten we een belangrijke stap vooruit
op de weg naar een betere handhaving in het zeevervoer."
De EU-Raad verleende lijnvaartondernemingen met Verordening (EEG) nr.
4056/86 ontheffing van de EU-concurrentieregels zodat zij zich konden
organiseren in zogenaamde "conferences" om prijsafspraken te maken en
de capaciteit voor het containervervoer van vracht te coördineren. In
september 2006 besloot de Raad die ontheffing van de
EU-concurrentieregels in te trekken, met ingang van 18 oktober 2008.
De Raad besloot voorts dat de procedureregels voor concurrentiezaken
(Verordening (EG) nr. 1/2003 waarin de regels voor de toepassing van
de concurrentieregels van de artikelen 81 en 82 van het EG-Verdrag
zijn vastgelegd) voortaan ook zouden gaan gelden voor cabotage
(goederenvervoer tussen twee punten in hetzelfde land) en de wilde
vaart (ongeregeld zeevervoer voor bulkgoederen). Dit betekent dat de
Commissie wat betreft cabotage- en wilde-vaart-diensten thans over
dezelfde onderzoeks- en handhavingsbevoegdheden beschikt als voor alle
overige economische sectoren.
Deze veranderingen zijn het begin van een nieuwe mededingingsregeling
in het zeevervoer. Om zeker te zijn dat de nieuwe regeling voor
concurrerende markten zorgt, stemde de Commissie er in toe om de
nodige aanwijzingen te bieden wat betreft de toepassing van artikel 81
van het EG-Verdrag op het zeevervoer. De richtsnoeren die nu zijn
goedgekeurd, komen er na raadplegingen over een ontwerp-versie die
eind 2007 werd gepubliceerd (zie IP/07/1325 and MEMO/07/355).
De richtsnoeren geven toelichting bij de regels die gelden voor
informatie-uitwisseling en brancheorganisaties in de lijnvaart. Ook
bieden zij meer houvast over de juridische positie van
pool-overeenkomsten in de wilde vaart. Met name wordt in de
definitieve tekst nu gedetailleerder aangegeven onder welke
omstandigheden een pool-overeenkomst die op het eerste gezicht
concurrentiebeperkend lijkt te zijn, toch kan worden vrijgesteld
wegens de concurrentiebevorderende effecten ervan, zoals betere
kwaliteit van de dienstverlening of lagere tarieven voor klanten.
Het deel van de richtsnoeren dat over de lijnvaart handelt, is van
toepassing voor een periode van vijf jaar vanaf 18 oktober 2008, net
de dag waarop de groepsvrijstelling voor lijnvaartconferences wordt
ingetrokken.
De hervorming van de concurrentieregels die voor zeevervoersdiensten
gelden, wordt de komende maanden voltooid met een publieke raadpleging
over een voorontwerp van verordening over de verlenging van de
groepsvrijstellingsverordening voor lijnvaartconsortia (Verordening
(EG) nr. 823/2000 van de Commissie van 19 april 2000, als gewijzigd).
Die verordening biedt lijnvaartondernemingen de mogelijkheid intensief
samen te werken om samen bepaalde diensten aan te bieden (in zgn.
"consortia"). De richtsnoeren zeevervoer die vandaag werden
goedgekeurd, maken integrerend deel uit van het Actieplan van de
Commissie om een geïntegreerd maritiem beleid te voeren (zie
IP/07/1463 en MEMO/07/403).
De Engelse, Duitse en Franse versie van de richtsnoeren is te vinden
op:
http://ec.europa.eu/comm/competition/antitrust/legislation/maritime.
Zie ook MEMO/08/460
European Union