Glaspaleis wordt nieuwe culturele dynamo in Heerlen en Parkstad
Moderniteit en urban culture specialisaties nieuwe SCHUNCK-Glaspaleis
Het college van B&W heeft ingestemd met het bedrijfsplan 'Van Glaspaleis naar SCHUNCK, een nieuwe dynamo voor cultuur in Heerlen en Parkstad'. Kern van het bedrijfsplan is de doorontwikkeling van Glaspaleis naar SCHUNCK, een herkenbare, vernieuwende, ondernemende en voorbeeldstellende instelling. Het voostel wordt in september voorgelegd aan de raadscommissie ES.
Sinds 2003 zijn Stadsgalerij, Vitruvianum, Muziekschool, Bibliotheek en Glaspaleis voordeurdelers met ieder een afzonderlijke programmering. In het nieuwe bedrijfsplan zullen zij in de toekomst samensmelten tot één organisatie, met een duidelijk cultureel profiel.
Het Glaspaleis zal zich doorontwikkelen tot het culturele hart van Heerlen en van Parkstad.
Hierbij kiest SCHUNCK-Glaspaleis voor de specialisaties moderniteit en urban culture. Deze dragen de identiteit van Heerlen uit én zijn uniek in Nederland. Bovendien sluiten deze specialisaties perfect aan op de culturele richting die Heerlen uit wil. Avant-garde, dat wil zeggen voorlopen met vernieuwing in de kunsten zoals in de hoogtijdagen van Heerlen in de vorige eeuw enerzijds en de cultuur van buiten de gevestigde orde, de cultuur van de straat anderzijds. Door te kiezen voor deze twee specialisaties kan een cultureel klimaat ontstaan dat een aantrekkende werking heeft op hogeropgeleiden, maar ook een grote betekenis speelt in het leven van de 'gewone' Heerlense burgers.
De meest in het oog springende doelen van het nieuwe SCHUNCK-Glaspaleis zijn:
. Herkenbaarheid en hoge kwaliteit van het aanbod, met specialisaties op het gebied van Moderniteit en Urban culture.
. Aandacht voor cultureel ondernemerschap en betere kansen voor externe fondsenwerving. Streven naar structurele cofinanciering door Provincie en Rijk.
. De vestiging van een Collectors House: een samenwerking tussen het particuliere mecenaat en Glaspaleis om museale kunst te verzamelen en de presentatie van internationale hedendaagse kunst in Parkstad.
. De uitbreiding van permanente tentoonstellingsruimtes op de 1e, 2e en 3e verdieping van het Glaspaleis en het onderzoeken van de mogelijkheden om de kantoren buiten het gebouw te huisvesten.
Het Glaspaleis zal zelfstandiger worden en een aparte status krijgen binnen de ambtelijke organisatie via een jaarlijks managementcontract. Dit moet het Glaspaleis meer bewegingsruimte geven, bijvoorbeeld op het vlak van inkoop en aanbesteding.
Door de samenvoeging van Stadsgalerij, Vitruvianum, Muziekschool, Bibliotheek en Glaspaleis is er sprake van een reorganisatie. De kerntaken van deze organisaties blijven gewaarborgd, naast de ondersteunende diensten als Communicatie, Educatie, Diensten en Facilities. Het hart van de organisatie zal worden gevormd door het SCHUNCK-projectbureau dat alle tentoonstellingen, projecten, manifestaties, evenementen en concerten e.d. voorbereidt en coördineert.
De ambities van het nieuwe SCHUNCK-Glaspaleis reiken verder dan de tot nu toe geldende ontwikkelingsrichting van het Glaspaleis. Bovendien zijn voor de realisatie van deze nieuwe ambities meer financiële middelen nodig dan tot nu toe begroot zijn. Deze extra inkomsten zullen zowel binnen als buiten de gemeente Heerlen gezocht worden.
De gemeenteraad zal in oktober discussiëren en besluiten nemen over het bovenstaande voorstel van het college.
Gemeente Heerlen, 1 juli 2008
Afdeling Communicatie
H. Bladt, 045-5604711
Algemeen persnummer: (045) 5604070
Persnummer buiten kantooruren: 06 - 30731041
e-mail: persvoorlichting@heerlen.nl
-----------------------
b e r i c h t
p e r s
---- --
Gemeente Heerlen