Gemeente Maastricht

Grensoverschrijdend draagvlak voor Tram Vlaanderen-Maastricht

Intentieverklaring ondertekend

30.06.08

Vandaag hebben de vervoersautoriteiten van Vlaanderen en Nederlands Limburg de intentieverklaring tot realisering van de tram Vlaanderen-Maastricht ondertekend. De intentieverklaring omvat twee fasen. Als eerste verbinden de partijen zich met de ondertekening tot uitvoering van verschillende onderzoeksfasen waaronder de structuur van de samenwerking, keuze van tracé en stations, exploitatie, financiering e.d. De tweede fase omvat de feitelijke samenwerking voor realisatie van het project. De intentieverklaring werd getekend tijdens een miniconferentie, die in het teken stond van grensoverschrijdend openbaar vervoer. Tijdens deze bijeenkomst werd ook de Euregio Maas Rijnintentieovereenkomst ondertekend door partners uit de Euregio, waaronder de Nederlandse minister van Verkeer C. Eurlings en zijn Belgische collega K.van Brempt.

Stand van zaken Tram Vlaanderen-Maastricht

Het eerste deel van het onderzoek naar de tramverbinding tussen Vlaanderen en Maastricht is inmiddels afgerond. Daaruit blijkt dat een grensoverschrijdende tramverbinding tussen Vlaanderen en Maastricht mogelijk is. Uit het onderzoek komt naar voren dat er met name mogelijkheden liggen voor een tracé via de binnenstad van Maastricht. De varianten die voeren over de oude spoorbrug bieden weinig toekomstperspectief. Tot die conclusie is gekomen na afweging van criteria als toekomstwaarde, vervoerswaarde en knelpunten van de spoorbrug door bijvoorbeeld hoogwater en gezamenlijk gebruik van het spoor voor personen- en goederenvervoer. Het college heeft daarom besloten om in het vervolgonderzoek alleen de varianten via de binnenstad verder uit werken. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht om de verbinding door te trekken van Maastricht CS naar station Randwijck. In november 2008 moet de Maastrichtse raad een principebesluit nemen over het aan te leggen tracé.

Waarom een tramverbinding?

De Tram Vlaanderen Maastricht biedt zicht op een duurzame koppeling tussen de fijnmazige openbaarvervoernetwerken van Belgisch en Nederlands Limburg en een duurzame ontsluiting van het plangebied Belvedère. De verbinding halveert de reistijd met het openbaar vervoer tussen Maastricht en Hasselt en versterkt de relatie tussen de beide universiteiten aan weerszijde van de grens. Na de zomer is een consultatie voorzien van de betrokken ondernemers-, bewoners- en overige belanghebbendenorganisaties over het principe van ontsluiting van de binnenstad met trams.