Ernst & Young

Internationaal topmanagement ziet Japan als aantrekkelijkste investeringslocatie in Azië


1 juli 2008 - Uit de eerste editie van de Japan Attractiveness Survey, een onderzoek gehouden in opdracht van het Japanse Ministerie van Economie, Handel en Industrie waarvan de resultaten door JETRO en Ernst & Young zijn gepubliceerd, komt Japan samen met China uit de bus als de aantrekkelijkste vestigingslocatie in Azië. Beide landen gelden voor 27% van de ondervraagde internationale investeerders als de favoriete investeringslocatie in Azië. India komt met een score van 11% op de tweede plaats, gevolgd door een gedeelde derde plaats voor Hongkong en Singapore (10%).

Kwaliteit als sterkste punt
"Japan behoudt zijn status als regionale grootmacht op basis van kwalitatieve vestigingsfactoren, maar heeft wel te maken met sterke concurrentie van zowel China als India, die beide veel beter scoren op bedrijfskosten," aldus Fabrice Reynaud van Ernst & Young Frankrijk, samensteller van het onderzoek. "Japan ziet zich dan ook gedwongen zijn positionering te versterken en zich te richten op de meest strategische buitenlandse directe investeringen, met name om zijn aantrekkingskracht voor kennisintensieve activiteiten te behouden." Japan onderscheidt zich vooral op het punt van kwaliteit van zijn Aziatische rivalen. Het wordt als het aantrekkelijkste land in Azië beschouwd, wat betreft zowel de kwaliteit van de R&D als het niveau van de arbeidskrachten, factoren die door respectievelijk 39% en 27% van de deelnemers worden genoemd. Wat dat betreft, ligt Japan duidelijk voor op China en India (met scores van respectievelijk 16% en 10% voor R&D en 23% en 16% voor de kwaliteit van de arbeidskrachten). Japan voert de lijst van Aziatische landen ook aan op het punt van connectiviteit. Zo staat het land op nummer 1 wat betreft de infrastructuur voor telecommunicatie en het scoort hier met 32% beter dan China. Japan wordt ook gezien als het aantrekkelijkste land wat betreft de kwaliteit van de infrastructuur voor transport en logistiek (33%). Doordat Japan geassocieerd wordt met hoge kwaliteit geniet het land een aanzienlijk concurrentievoordeel bij het aantrekken van kennisintensieve faciliteiten, zoals R&D-centra en hoofdkantoren. Ook op deze twee punten komt Japan met respectievelijk 25% en 20% volgens de investeerders op de eerste plaats.

De realiteit strookt (nog) niet met de perceptie
Hoewel Japan en China voor investeerders ongeveer even aantrekkelijk lijken te zijn, zien we in de praktijk dat China van alle Aziatische landen de meeste buitenlandse directe investeringen aantrekt. Japan komt in Azië op de vijfde en wereldwijd pas op de twintigste plaats. Verder is er een groot verschil in perceptie tussen investeerders die al in Japan actief zijn en andere, die er nog geen ervaring hebben. Japan geldt voor de eerste categorie als het aantrekkelijkste land in Azië, maar heeft die status slechts bij 22% van de ondernemingen die er vooralsnog niet actief zijn. "Japan heeft blijkbaar een positief imago onder investeerders, maar moet dat imago wel vertalen in feitelijke investeringsprojecten," concludeert Fabrice Reynaud. "Japan heeft een grote troef in de hand als de nummer 1 op het gebied van kwaliteit en connectiviteit, en kan daarmee uitgroeien tot het centrum voor heel Azië van de toekomst. Maar het moet de internationale zakenwereld er dan wel van overtuigen dat het kan fungeren als doorgang naar de hele Aziatische markt en niet alleen naar zijn eigen markt."

Andere bevindingen van het onderzoek:
Investeerders vol vertrouwen over de toekomstige aantrekkingskracht van Azië De toenemende aantrekkingskracht van Azië het afgelopen jaar weerspiegelt de grote waardering die deze regio geniet onder internationale investeerders. Ruim de helft (59%) van alle buitenlandse investeerders bespeurt verbeteringen, waartegenover amper 6% van mening is dat de regio juist minder aantrekkelijk wordt. Van alle investeerders denkt 71% dat de aantrekkingskracht van Azië de komende drie jaar verder zal toenemen, terwijl slechts 56% denkt dat dit voor Europa zal gelden.

Japan in de top 3 van vestigingslanden voor toekomstige investeringsprojecten in Azië In antwoord op vragen over hun vestigingsplannen gaf 43% van de investeerders aan plannen te hebben voor het opzetten of verder ontwikkelen van activiteiten in Azië. Japan behoort tot de drie favoriete locaties voor deze plannen, maar eindigt met een score van 18% wel achter China (57%) en (35%).

Japan moet inzetten op kosten en taalvaardigheid om aantrekkingskracht te vergroten Als Japan tot de favoriete vestigingslocaties in Azië wil blijven behoren, zal het een aantal maatregelen moeten nemen om aantrekkelijker te worden voor buitenlandse investeerders. Taal en kosten worden door die investeerders genoemd als de voornaamste obstakels en zijn dan ook aangemerkt als de belangrijkste aspecten waarop verbetering nodig is. Van de ondervraagde investeerders hoopt 45% op maatregelen om de belastingdruk in Japan te verlagen en 38% op verlaging van de arbeidskosten. Veertig procent verwijst naar de noodzaak van verbetering van de taalvaardigheid.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Sylvia Verboon
Persvoorlichter Ernst & Young
010 406 57 94
06 2125 1372