Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Lufthansa Technik kiest voor RFID-oplossing van Motorola
Vliegtuigonderdelen met smart tags worden op de voet gevolgd, handmatige
gegevensinvoer wordt vrijwel tot nul gereduceerd en werkprocessen
aanzienlijk versneld.
Nieuwegein, juli 2008 - Lufthansa Technik AG (LHT), toonaangevend op het
gebied van onderhoud, reparatie en revisie van vliegtuigen in de civiele
luchtvaart, heeft gekozen voor RFID-oplossingen van Motorola, Inc.
(NYSE: MOT). De oplossingen zullen worden ingezet voor het volgen van
vliegtuigcomponenten en -onderdelen in de logistieke keten. Het bedrijf
verwacht daarmee de handmatige gegevensinvoer te reduceren of zelfs te
elimineren en het reparatieproces van vliegtuigen aanzienlijk te
versnellen.
Het besluit om alle faciliteiten voor MRO (Maintenance, Repair and
Overhaul) in Duitsland uit te gaan rusten met Motorola RFID-systemen,
volgt op een succesvolle testperiode in Lufthansa's onderhoudscentrum in
Hamburg. LHT heeft een soortgelijk centrum in Frankfurt en onderhouds-
en reparatiecentra bij alle grotere vliegvelden in Duitsland. Daarnaast
heeft Lufthansa Technik nog eens 50 vestigingen over de hele wereld.
De gekozen oplossing is gebaseerd op EPC-UHF RFID-tags en de Motorola
RFID-scanners MC9090-G (mobiel) en XR480 (vaste opstelling). Het
verzamelen van gegevens over gebruikte onderdelen en het vaststellen van
hun authenticiteit wordt daarmee volledig geautomatiseerd. Dat verlost
het team technici van het tijdrovende invoeren van gegevens over het
gebruik en de voorraad van onderdelen. Het systeem reduceert bovendien
menselijke fouten die leiden tot de aanvoer van verkeerde onderdelen.
Martin Stempelmann, projectleider bij Lufthansa Technik, legt uit: "Net
zoals de wachttijd op een taxibaan zorgt ook elke tijdbuffer in de
logistieke keten en het reparatieproces voor oplopende kosten. En de
concurrentie is groot. Dus moeten onze processen snel verlopen, maar dan
wel zonder enig compromis aan veiligheid en betrouwbaarheid. Dankzij de
nieuwe RFID-oplossing zijn de vliegtuigen nog sneller weer operationeel,
met de hoogste waarborgen wat betreft veiligheid. Daardoor zullen
opdrachtgevers ons als beste van alle dienstverleners blijven ervaren."
In het RFID-project werkt Lufthansa Technik nauw samen met de Air
Transport Association ATA. Ook ATA-voorzitter Michael Scheferhoff is
enthousiast: "De inzet van RFID betekent dat de mecaniciens van
Lufthansa Technik niet langer te maken hebben met oponthoud bij het
vergaren van installatiegegevens. Tot op heden is het traceren,
ontmantelen en correct verplaatsen van vliegtuigcomponenten een
handmatig proces. Dat betekent dat het gemiddeld een aantal dagen duurt
voor de te repareren componenten de werkplaats bereiken. Het is onze
doelstelling om dat met behulp van RFID-technologie terug te brengen tot
24 uur."
In de eerste implementatiefase gaat LHT de RFID-tags bevestigen aan de
documentatie bij de onderdelen. In een volgende stap zullen de tags op
de onderdelen zelf worden aangebracht, wat het proces nog verder zal
stroomlijnen. LHT is in gesprek met fabrikanten van RFID-tags over de
productie van tags die alle omstandigheden die in en rondom vliegtuigen
regelmatig kunnen optreden, zoals slechte weersomstandigheden, extreme
temperaturen en de inwerking van chemische stoffen, adequaat kunnen
weerstaan.
Casper Zweers, directeur Benelux bij Motorola Enterprise Mobility
Business zegt: "Deze implementatie bij een van 's werelds belangrijkste
luchtvaartbedrijven onderstreept het brede spectrum van toepassingen van
technologie met passieve RFID-tags in zowel de logistiek als bij
productiebedrijven. Met zijn steun en medewerking geeft de associatie
ATA aan dat LHT hiermee standaards zet voor komende ontwikkelingen in
informatie-kritische sectoren."
Ook in Nederland en België worden de Motorola RF-ID oplossingen dit jaar
meer en meer ingevoerd. Zo zijn er bijvoorbeeld al succesvolle
implementaties gedaan bij Broekman Transport voor het traceren van
auto's en bij Sony Logistics voor het volgen van hun Europese logistieke
processen.
Over Motorola
Motorola staat wereldwijd bekend als een innovator op het gebied van
communicatie. Het bedrijf ontwikkelt technologieën, producten en
diensten om mobiele ervaringen mogelijk te maken. Het assortiment
bestaat uit infrastructuren voor communicatie, zakelijke mobiele
oplossingen, digitale set-top boxen, mobiele telefoons en Bluetooth
accessoires. Motorola levert de nieuwe generatie communicatie
oplossingen aan consumenten, bedrijven en overheden. Als Fortune 100
bedrijf realiseerde Motorola in 2007 een omzet van 36,6 miljard dollar.
Bezoek voor meer informatie over het bedrijf, de mensen en innovaties:
http://www.motorola.com
Voor meer informatie:
Motorola
telefoon: 030-6001600
Ingezonden persbericht