Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Lufthansa Technik kiest voor RFID-oplossing van Motorola

Vliegtuigonderdelen met smart tags worden op de voet gevolgd, handmatige gegevensinvoer wordt vrijwel tot nul gereduceerd en werkprocessen aanzienlijk versneld.

Nieuwegein, juli 2008 - Lufthansa Technik AG (LHT), toonaangevend op het gebied van onderhoud, reparatie en revisie van vliegtuigen in de civiele luchtvaart, heeft gekozen voor RFID-oplossingen van Motorola, Inc. (NYSE: MOT). De oplossingen zullen worden ingezet voor het volgen van vliegtuigcomponenten en -onderdelen in de logistieke keten. Het bedrijf verwacht daarmee de handmatige gegevensinvoer te reduceren of zelfs te elimineren en het reparatieproces van vliegtuigen aanzienlijk te versnellen.

Het besluit om alle faciliteiten voor MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) in Duitsland uit te gaan rusten met Motorola RFID-systemen, volgt op een succesvolle testperiode in Lufthansa's onderhoudscentrum in Hamburg. LHT heeft een soortgelijk centrum in Frankfurt en onderhouds- en reparatiecentra bij alle grotere vliegvelden in Duitsland. Daarnaast heeft Lufthansa Technik nog eens 50 vestigingen over de hele wereld.

De gekozen oplossing is gebaseerd op EPC-UHF RFID-tags en de Motorola RFID-scanners MC9090-G (mobiel) en XR480 (vaste opstelling). Het verzamelen van gegevens over gebruikte onderdelen en het vaststellen van hun authenticiteit wordt daarmee volledig geautomatiseerd. Dat verlost het team technici van het tijdrovende invoeren van gegevens over het gebruik en de voorraad van onderdelen. Het systeem reduceert bovendien menselijke fouten die leiden tot de aanvoer van verkeerde onderdelen.

Martin Stempelmann, projectleider bij Lufthansa Technik, legt uit: "Net zoals de wachttijd op een taxibaan zorgt ook elke tijdbuffer in de logistieke keten en het reparatieproces voor oplopende kosten. En de concurrentie is groot. Dus moeten onze processen snel verlopen, maar dan wel zonder enig compromis aan veiligheid en betrouwbaarheid. Dankzij de nieuwe RFID-oplossing zijn de vliegtuigen nog sneller weer operationeel, met de hoogste waarborgen wat betreft veiligheid. Daardoor zullen opdrachtgevers ons als beste van alle dienstverleners blijven ervaren."

In het RFID-project werkt Lufthansa Technik nauw samen met de Air Transport Association ATA. Ook ATA-voorzitter Michael Scheferhoff is enthousiast: "De inzet van RFID betekent dat de mecaniciens van Lufthansa Technik niet langer te maken hebben met oponthoud bij het vergaren van installatiegegevens. Tot op heden is het traceren, ontmantelen en correct verplaatsen van vliegtuigcomponenten een handmatig proces. Dat betekent dat het gemiddeld een aantal dagen duurt voor de te repareren componenten de werkplaats bereiken. Het is onze doelstelling om dat met behulp van RFID-technologie terug te brengen tot 24 uur."

In de eerste implementatiefase gaat LHT de RFID-tags bevestigen aan de documentatie bij de onderdelen. In een volgende stap zullen de tags op de onderdelen zelf worden aangebracht, wat het proces nog verder zal stroomlijnen. LHT is in gesprek met fabrikanten van RFID-tags over de productie van tags die alle omstandigheden die in en rondom vliegtuigen regelmatig kunnen optreden, zoals slechte weersomstandigheden, extreme temperaturen en de inwerking van chemische stoffen, adequaat kunnen weerstaan.

Casper Zweers, directeur Benelux bij Motorola Enterprise Mobility Business zegt: "Deze implementatie bij een van 's werelds belangrijkste luchtvaartbedrijven onderstreept het brede spectrum van toepassingen van technologie met passieve RFID-tags in zowel de logistiek als bij productiebedrijven. Met zijn steun en medewerking geeft de associatie ATA aan dat LHT hiermee standaards zet voor komende ontwikkelingen in informatie-kritische sectoren."

Ook in Nederland en België worden de Motorola RF-ID oplossingen dit jaar meer en meer ingevoerd. Zo zijn er bijvoorbeeld al succesvolle implementaties gedaan bij Broekman Transport voor het traceren van auto's en bij Sony Logistics voor het volgen van hun Europese logistieke processen.

Over Motorola
Motorola staat wereldwijd bekend als een innovator op het gebied van communicatie. Het bedrijf ontwikkelt technologieën, producten en diensten om mobiele ervaringen mogelijk te maken. Het assortiment bestaat uit infrastructuren voor communicatie, zakelijke mobiele oplossingen, digitale set-top boxen, mobiele telefoons en Bluetooth accessoires. Motorola levert de nieuwe generatie communicatie oplossingen aan consumenten, bedrijven en overheden. Als Fortune 100 bedrijf realiseerde Motorola in 2007 een omzet van 36,6 miljard dollar. Bezoek voor meer informatie over het bedrijf, de mensen en innovaties: http://www.motorola.com

Voor meer informatie:
Motorola
telefoon: 030-6001600



Ingezonden persbericht