Port of Rotterdam

Goede prestaties binnenlandse terminals


01-07-2008

De 'inland terminals' van Tilburg, Waalwijk, Venlo en de vier terminals van de BCTN (*), hebben in 2007 zeer goed gepresteerd. Gezamenlijk behandelden ze bijna 700.000 TEU. Tilburg Barge Terminal (TBT) verwerkte 141.000 TEU, vijftig procent meer dan het voorgaande jaar. TCT Venlo ging ruim door de 'ton' met 112.000 TEU (+27%) railcontainers en Waalwijk wist bijna 20% meer over te slaan, tot 24.000 TEU. De BCTN-terminals noteerden een plus van 16% tot 403.000 TEU per binnenvaart.

Met samen 635.000 TEU per spoor- en binnenvaart, nemen de zeven terminals 40% van het totaal van de VITO-terminals (de vereniging van de meeste Nederlandse 'inland terminals') voor hun rekening.

Hoewel in Tilburg de behandeling van trucks flink toenam (+40%), deden binnenvaart en spoor het duidelijk nog beter: +57% van 63.000 naar 98.000 TEU. Tussen TBT en Rotterdam lopen er dagelijks vijf binnenvaartdiensten en één spoorshuttle. De laatste heeft een capaciteit van 80 TEU, de schepen van 32 TEU door de beperkte kanaalbreedte in de regio. Grote klanten zijn Samsung en Sony. Voor het transport naar hun op enige afstand van de terminal liggende distributiecentra moet de truck worden gebruikt. Dit verklaart ook waarom bij TBT alledrie modaliteiten flink groeiden. In Waalwijk leverde de vrachtwagen krap de helft in, maar ging 34% meer eenheden over het water. In 2006 had men nog geen spooraansluiting, maar hier wordt aan gewerkt. Andersom komt er in Venlo binnen afzienbare tijd tevens een binnenvaartterminal in bedrijf. In 2006 en 2007 beschikte men alleen over spoorcapaciteit, gevoed door wekelijks 20 treinshuttles met de ECT-zeeterminals.

Het spoorvolume van de zeven terminals bedroeg in 2007 absoluut een derde van dat van de binnenvaart en de procentuele groei van het spoor was ruim dubbel zo groot. Hierbij aangetekend dat TCT Venlo, Nederlands sterkste binnenlandse' spoorterminal is. De toename van de binnenvaart met 30% steekt dan ook niet schril af.

Vrachtwagen Spoor Binnenvaart Totaal
06 07 06 07 06 07 06 07 Tilburg 30.150 43.000 22.800 47.000 40.100 51.000 93.100 141.000 Waalwijk 3.800 2.100 - - 16.100 21.500 19.900 23.600 Venlo - - 88.000 112.000 - - 88.000 112.000 Wanssum - - - - 70.000 95.000 70.000 95.000 Den Bosch - - - - 105.000 120.000 105.000 120.000 Nijmegen - - - - 81.000 88.000 81.000 88.000 Hengelo - - - - 90.000 100.000 90.000 100.000

Totaal 110.800 159.000 402.200 485.500 547.000 679.600 +44% +18% (Aantallen in TEU)

Met de noodzakelijke kanttekening bij de representativiteit van de cijfers van zeven terminals, is de sterke ontwikkeling van trein plus binnenvaart met +25% over de korte afstanden (100-200 km. tot de haven van Rotterdam) toch opmerkelijk. Een aantal jaren geleden oordeelden rapporten nog sceptisch over de haalbaarheid hiervan. Doelgerichte samenwerking van grote verladers met terminaloperators blijkt het verschil te kunnen maken. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan Heineken in Den Bosch en straks in Alphen a/d Rijn.

Ook bij lagere cijfers voor de andere Nederlandse terminals, lijkt het er op dat de groei van de binnenvaart op de Rotterdamse zeeterminals in 2007 (+8%) te danken is aan groei van de Nederlandse "inland terminals" en het uitwisselingsverkeer (Grand Alliance) met Amsterdam en mogelijk dat met Antwerpen. Op de buitenlandse Rijnterminals bedroeg de groei een procent of vier, maar gaat het wel om een totaal van circa één miljoen TEU.

Perspectief 2008
Op de terminal in Waalwijk is in het eerste kwartaal van 2008 relatief hetzelfde aantal trucks behandeld als in het voorgaande (hele) jaar. De binnenvaart, 7000 TEU in de eerste drie maanden, zou over het gehele jaar gerekend, 30% winst kunnen boeken. In 2008 zullen in Tilburg lokaal alledrie modaliteiten groeien, bij een groeiend aandeel van trein en binnenvaart voor het lange traject Tilburg-Rotterdam. Samsung, goed voor circa 15.000 TEU op jaarbasis, wil het truckaandeel namelijk verder terugbrengen van 30 naar 20%.