Gemeente Utrecht


Datum 27 juni 2008 | |
|                                                                      |
|Servicenormen Utrecht op 1 juli 2008 van kracht                       |

|Vanaf 1 juli hanteert de gemeente Utrecht servicenormen voor de       |
|dienstverlening aan haar klanten. Naast algemene uitgangspunten over  |
|dienstverlening, zorgvuldigheid en privacy gaat het om de             |
|beantwoording van telefoon, post, en email en om openings- en         |
|wachttijden bij balies. Met de vaststelling van servicenormen maakt de|
|gemeente duidelijk wat klanten van de gemeentelijke dienstverlening   |
|mogen verwachten. De gemeentelijke organisatie beantwoordt brieven in |
|principe binnen vier weken en mails binnen vijf werkdagen.            |
|Gemeentelijke balies zijn open van negen tot vijf uur en we streven   |
|naar wachttijden van maximaal een kwartier. Telefonische vragen worden|
|zoveel mogelijk direct afgehandeld.                                   |
|                                                                      |
|In sommige gevallen gelden uitzonderingen op deze algemene            |
|servicenormen.                                                        |
|Als bijvoorbeeld het antwoord op een brief langer dan vier weken gaat |
|duren, krijgen briefschrijvers  daarover voor die tijd bericht. Ook   |
|bij sommige balies met piektijden is het niet altijd mogelijk om      |
|iedereen binnen vijftien minuten te helpen. Dat geldt bijvoorbeeld    |
|voor het aanvragen van paspoorten in de zomer. Voor het aanvragen van |
|specifieke producten zoals vergunningen of subsidies, geeft de        |
|gemeente vooraf duidelijkheid  op welke afhandeltermijn klanten kunnen|
|rekenen.                                                              |
|                                                                      |
|Veel verbeterd, aandacht blijft nodig                                 |
|Het afgelopen jaar heeft de gemeente hard gewerkt om de invoering van |
|deze normen voor dienstverlening mogelijk te maken. De gemeentelijke  |
|service is hierdoor op veel fronten verbeterd: telefonisch zijn we    |
|beter bereikbaar, post en e-mail worden sneller beantwoord,           |
|openingstijden van balies zijn eenduidiger en beter vindbaar, en de   |
|termijnen voor produkten en diensten staan duidelijker vermeld op de  |
|website.                                                              |
|Goede dienstverlening vraagt om blijvende aandacht van de             |
|gemeentelijke organisatie. De gemeente blijft monitoren in hoeverre de|
|afgesproken normen nagekomen worden. Daarnaast blijft de gemeente     |
|investeren in betere dienstverlening. Voorbeelden zijn vernieuwing van|
|telefooncentrales om de telefonische bereikbaarheid verder te         |
|verbeteren en nieuwe software om post of e- mail beter te volgen.     |
|                                                                      |
|Achtergrond: verbetering van dienstverlening                          |
|De invoering van servicenormen is onderdeel van het gemeentebrede     |
|programma om de eigen dienstverlening te verbeteren. Zo werkt de      |
|gemeente aan verbetering van de leesbaarheid van standaardbrieven, aan|
|betere samenwerking tussen balies, aan een breed aanbod van digitale  |
|formulieren op de gemeentelijke website, en aan verdere groei (zowel  |
|in kwaliteit als in kwantiteit) van het klantcontactcentrum van de    |
|gemeente.                                                             |
|                                                                      |
|Goede score in landelijke benchmark                                   |
|Dat deze investeringen hun vruchten afwerpen blijkt onder meer uit een|
|vergelijkend onderzoek over publiekdienstvelening door                |
|onderzoeksbureau TNS Nipo in opdracht van de Vereniging Nederlandse   |
|Gemeenten. Klanten die het gemeentelijk klantcontactcentrum van       |
|Utrecht bellen waarderen dit met een 7,6 (landelijk gemiddelde: 7,2), |
|Utrecht neemt hiermee een gedeelde tweede plaats in. Op het onderdeel |
|digitale dienstverlening neemt Utrecht landelijk een eerste plaats in:|
|klanten geven de website een 6,8 (landelijk gemiddelde: 6,4). De      |
|complete resultaten van het benchmarkonderzoek worden eind oktober    |
|gepubliceerd. Meer informatie hierover vindt u op                     |
|www.benchmarking-publiekszaken.nl.                                    |
|Noot voor de media                                                    |
|Als bijlage de samenvatting van de servicenormen; de volledige tekst  |
|van de servicenormen vindt u op www.utrecht.nl/servicenormen.         |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met gemeente Utrecht,     |
|Bestuurscommunicatie, 030 - 286 11 32.                                |
|Bijlage                                                               |
|Samenvatting servicenormen                                            |

---- --
Wat kunt u van ons verwachten?
Wij zijn u zorgvuldig, professioneel en efficiënt van dienst. En wij respecteren uw privacy.
Per 1 juli hanteert de gemeente daarom servicenormen voor telefoon, balie, post en e-mail en voor onze producten
en diensten. Hieronder staat de service die u van ons kunt verwachten.
E-mail: Balie:
U ontvangt binnen vijf werkdagen antwoord. U kunt ons bezoeken van 9.00 - 17.00 uur.
Of een behandelbericht waarin staat wie We streven naar een maximale wachttijd van
uw vraag zal beantwoorden en wanneer. 15 minuten. Afwijkende openingstijden en
piekperioden staan op de website.
Post:
Telefoon: U ontvangt binnen 4 weken antwoord.
U kunt ons van 8.30 - 17.30 uur bereiken op Of een behandelbericht waarin staat wie
030 - 286 00 00. uw vraag zal beantwoorden en wanneer.
Een melding, klacht of idee kunt u indienen via www.utrecht.nl onder Inspraak & klachten.
U kunt ook bellen naar 030 ­ 286 00 00.
Meer informatie over de servicenormen vindt u op www.utrecht.nl/servicenormen.


---- --