Provincie Noord-Brabant


|[pic]                                             |

|Dit is een gezamenlijk persbericht gemeente Breda,|
|gemeente  Eindhoven, gemeente Helmond,  gemeente  |
|'s-Hertogenbosch, gemeente Tilburg en provincie   |
|Noord-Brabant                                     |

|Datum         |
|2 april 2008  |
|Nummer        |
|63            |

Vanaf 1 juli 2008 in grote steden Brabant:
Eenduidige regels ontheffing milieuzone

Ondernemers waarvan de (vaak oudere) vrachtwagens niet voldoen aan de eisen van een milieuzone, kunnen in de grote Brabantse steden op dezelfde wijze een ontheffing vragen. In Breda, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Eindhoven geldt vanaf 1 juli 2008 hetzelfde ontheffingenbeleid. Dit is het resultaat van overleg met het bedrijfsleven vertegenwoordigd door EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), Platform Detailhandel Nederland en de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel.

In een milieuzone geldt een verbod voor oudere vrachtwagens die niet aan de in het convenant "stimulering schone vrachtauto's en milieuzonering" voldoen, tenzij daarvoor een ontheffing is verleend. De milieuzone is een van de belangrijkste maatregelen van BrabantStad om de luchtkwaliteit in de binnensteden te verbeteren. Sinds de invoering in 2007 konden ondernemers hun wagenpark 'verschonen'. Hiermee werd vooral tegemoet gekomen aan kleine ondernemers die gedwongen zijn om hun wagenpark aan te passen. Vanaf 1 juli 2008 moeten alle vrachtauto's die de milieuzone inrijden, in het bezit zijn van een landelijke ontheffing of een plaatselijke dagontheffing.

Ondernemers die niet aan die eisen voldoen en niet beschikken over een ontheffing van gemeente of rijk, lopen het risico van een boete als hun vrachtwagen wordt gesignaleerd in de milieuzone. Deze boete is met ingang van 1 april 2008 verhoogd en (door het Rijk) vastgesteld op E150 per geconstateerde overtreding. Let wel, tot 1 juli 2008 wordt er in Breda, Tilburg, Eindhoven en Den Bosch al gehandhaafd. Dit gebeurt op verschillende manieren. Via de gemeentelijke website is meer informatie te vinden.

Spelregels
Uitzonderingen blijven mogelijk. De Brabantse gemeenten hebben in lijn met het beleid van de andere gemeenten in de rest van Nederland vanaf 1 juli 2008 de volgende spelregels afgesproken:
. ondernemers die niet tijdig aan de voertuigeisen voor de milieuzone kunnen voldoen, kunnen vanaf 1 juli 2008 maximaal 12 keer per kalenderjaar per vrachtauto voor E 25 een dagontheffing krijgen.
. een ontheffing kan via Internet worden aangevraagd. Ondernemers kunnen bij de BrabantStad-gemeenten terecht bij een telefonisch loket voor hen die problemen hebben met Internet.
. ondernemers die kunnen aantonen dat zij onevenredig worden belast en daarmee wellicht in hun bestaan worden bedreigd, kunnen dit voorleggen aan de gemeente. In het ontheffingenbeleid bestaat namelijk een zogenaamde hardheidsclausule.
. provincie, gemeenten en branches zoeken naar mogelijkheden die ondernemers in staat stellen om zo snel mogelijk aan de milieuzone-eisen te kunnen voldoen.

Deze regeling is één van de maatregelen die wordt genomen om invulling te geven aan het landelijke convenant 'schoon vrachtverkeer' dat het Rijk heeft gesloten met een aantal grote gemeenten en de landelijke vervoerbranches.
Helmond doet momenteel onderzoek naar het nut en noodzaak van een eventuele milieuzone. Mocht Helmond overgaan tot invoering van een milieuzone, dan sluit zij aan bij het overeengekomen ontheffingenbeleid.

Toekomst
BrabantStad en het bedrijfsleven werken ook aan oplossingen voor een efficiëntere bevoorrading van de binnensteden. Dit is niet alleen in het belang van ondernemers, maar door de positieve milieueffecten die de meeste oplossingen met zich mee brengen ook belangrijk voor leefbare binnensteden.

De huidige milieuzones gelden alleen voor vrachtwagens. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en Verkeer en Waterstaat onderhandelen met gemeenten en het bedrijfsleven over een convenant "stimulering schone lichte bedrijfsauto's en milieuzonering". Provincie, Breda, Tilburg, 's-Hertogenbosch, Eindhoven en Helmond zijn over dit onderwerp ook al in overleg met het bedrijfsleven.