Gemeente Moerdijk


01-07-2008: Cliënten tevreden over Wmo

Bewoners die maatschappelijke ondersteuning aanvragen bij de gemeente Moerdijk zijn over het algemeen positief over de hulp die ze krijgen. Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), die afgelopen april in de gemeente is gehouden. Het rapport is een bevestiging van het feit dat wij met de Wmo in Moerdijk de goede kant opgaan. Toch is er zeker ruimte voor verbetering. Met name op het gebied van de uitvoering van de Wmo kan de gemeente zichzelf nog verbeteren.

Het klanttevredenheidsonderzoek Wmo is een jaarlijks onderzoek dat elke gemeente verplicht is om uit te voeren. Het onderzoeks- en adviesbureau SGBO heeft het onderzoek uitgevoerd.

In totaal hebben 280 gemeenten aan het onderzoek deelgenomen. De vragenlijst is gebruikt om de tevredenheid over het jaar 2007 te meten. In totaal zijn er in de gemeente 575 vragenlijsten verzonden, waarvan 270 zijn geretourneerd. De respons komt daarmee op 47%.

Aan de groep is een reeks vragen voorgelegd over de toegang tot ondersteuning, de hulp bij het huishouden, hulpmiddelen en participatie. Aan de cliënten is onder andere gevraagd wat zij vonden van de manier waarop de aanvraag voor ondersteuning is verlopen. Dit leverde een gemiddelde op van een 7,8. Hierbij moet wel de kanttekening geplaatst worden dat men minder tevreden is over de wachttijd na toekenning. Voor de hulp bij het huishouden geeft de groep cliënten gemiddeld een 8,4.