Gemeente Moerdijk
01-07-2008: Cliënten tevreden over Wmo
Bewoners die maatschappelijke ondersteuning aanvragen bij de gemeente
Moerdijk zijn over het algemeen positief over de hulp die ze krijgen.
Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek van de Wet
maatschappelijke ondersteuning (Wmo), die afgelopen april in de
gemeente is gehouden. Het rapport is een bevestiging van het feit dat
wij met de Wmo in Moerdijk de goede kant opgaan. Toch is er zeker
ruimte voor verbetering. Met name op het gebied van de uitvoering van
de Wmo kan de gemeente zichzelf nog verbeteren.
Het klanttevredenheidsonderzoek Wmo is een jaarlijks onderzoek dat
elke gemeente verplicht is om uit te voeren. Het onderzoeks- en
adviesbureau SGBO heeft het onderzoek uitgevoerd.
In totaal hebben 280 gemeenten aan het onderzoek deelgenomen. De
vragenlijst is gebruikt om de tevredenheid over het jaar 2007 te
meten. In totaal zijn er in de gemeente 575 vragenlijsten verzonden,
waarvan 270 zijn geretourneerd. De respons komt daarmee op 47%.
Aan de groep is een reeks vragen voorgelegd over de toegang tot
ondersteuning, de hulp bij het huishouden, hulpmiddelen en
participatie. Aan de cliënten is onder andere gevraagd wat zij vonden
van de manier waarop de aanvraag voor ondersteuning is verlopen. Dit
leverde een gemiddelde op van een 7,8. Hierbij moet wel de
kanttekening geplaatst worden dat men minder tevreden is over de
wachttijd na toekenning. Voor de hulp bij het huishouden geeft de
groep cliënten gemiddeld een 8,4.