abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
1 juli 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW-DGTL 2008/2989 08-VW-B-087
Onderwerp
Stand van zakenoverzicht reductie administratieve lasten
Geachte voorzitter,
1. Inleiding
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft verzocht de Kamer twee maal per
jaar te informeren over de reductie van administratieve lasten op de beleidsterreinen van
Verkeer en Waterstaat, naast of in aanvulling op de Rijksbrede voortgangsrapportages
reductie administratieve lasten. De commissie verzocht éénmaal per jaar, vóór de zomer,
een stand van zakenoverzicht en éénmaal per jaar, bij de begroting, een brief inzake onze
inzet ten aanzien van de reductie van administratieve lasten.
Wij willen graag aan dit verzoek van de commissie tegemoetkomen. Deze brief bevat het
eerste stand van zakenoverzicht; bij de begroting zullen wij een brief aan u sturen over
onze inzet voor de reductie van administratieve lasten en regeldruk.
2. Het beeld in grote lijnen
Vermindering van regeldruk heeft al een aantal jaren de aandacht binnen het ministerie
van Verkeer en Waterstaat. Wij en onze voorgangers hebben u regelmatig op de hoogte
gebracht van de voortgang van het uitvoeringsprogramma "Minder lastig voor bedrijven
en een betere dienstverlening", waarin ook de resultaten van het programma "Beter
Geregeld" waren opgenomen.
Er is de afgelopen jaren veel bereikt en er is nog een aantal belangrijke acties gaande. Met
deze resultaten en inzet levert VenW een belangrijke bijdrage aan de rijksbrede
doelstellingen om de administratieve lasten en regeldruk te verminderen. Het uiteindelijke
doel is een goede ontwikkeling van het bedrijfsleven en geen onnodige hinder voor
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW-DGTL 2008/2989
burgers en medeoverheden. De actuele stand van zaken bij de reductie van
administratieve lasten is op hoofdlijnen als volgt:
Ontwikkeling administratieve lasten Verkeer en Waterstaat
31-12-2002 tot 31-12-2007
Administratieve lasten Administratieve lasten voor burgers
voor bedrijven
%% Kosten %% Tijd %%
(uren)
31-12-2002 923 mln. 100 % 174 mln. 100 % 13,3 100 %
mln.
31-12-2007 719 mln. 78 % 140 mln. 80 % 13,1 98 %
mln.
Gerealiseerd; 204 mln. -/- 22 % 34 mln. -/-20 % 0,2 mln. 1,5%
zie par. 3.1
Vanaf 1 maart 2007
1-3-2007 763 mln. 100 % 159 mln. 91 % 13,4 101 %
(t.o.v. mln. (t.o.v.
2002) 2002)
1-7-2008 717 mln. 94 % 125 mln. 72% 12,5 95 %
(t.o.v. mln. (t.o.v.
2002) 2002)
Gerealiseerd 46 mln. -/- 6 % 34 mln. -/- 19 % 0,8 mln. -/- 6 %
sinds 1 maart
2007; par. 3.2
Nog in 28 mln. -/- 4 % 19 mln. -/- 11 % 0,8 mln. -/- 6 %
uitvoering;
par. 3.3
Ter toelichting merken wij op:
- Aangegeven zijn de resultaten van 2002 t/m 2007 (de periode waarover de
eerste 25% rijksbrede reductiedoelstelling gold) en de resultaten vanaf 1 maart
2007 (start kabinet).
- In het regeerakkoord is een nieuwe doelstelling bepaald voor de reductie van
administratieve lasten voor bedrijven: opnieuw 25% vermindering in 2011 ten
opzichte van de peildatum 1 maart 2007. Daarom is in bovenstaande tabel de
stand per die datum aangegeven en zijn sindsdien gerealiseerde en nog
geplande reducties ten opzichte van die datum bepaald.
- Onlangs is de definitie van administratieve lasten voor bedrijven gewijzigd en is
rijksbreed een nieuwe nulmeting (van de regeldruk van de bestaande
regelgeving) gehouden. Een belangrijk verschil is dat de nieuwe definitie van
administratieve lasten bij uitstek is gericht op merkbare lasten en alleen
informatieverplichtingen jegens de overheid meetelt. De administratieve lasten
voor bedrijven bedragen voor de beleidsterreinen van Verkeer en Waterstaat
volgens deze nieuwe inzichten 422 miljoen per 1 maart 2007. Volgens de
---
VenW-DGTL 2008/2989
eerder geldende definitie en de nulmeting uit 2002 was het bedrag aan
administratieve lasten op 1 maart 2007 763 miljoen. Door de verschillende
definitie en de nieuwe meting zijn de cijfers van vóór en na 1 maart 2007 niet
met elkaar vergelijkbaar. Het lagere bedrag betekent ook niet een merkbaar
mindere regeldruk. Uit nadere analyse zullen wellicht nog technische correcties
volgen.
- Op dit moment is het nog niet mogelijk alle uitgevoerde en nog lopende acties
ter vermindering van regeldruk te kwantificeren met de gegevens uit de nieuwe
nulmeting. Hiervoor moet nog rijksbreed een rekeninstrument worden
ontwikkeld. In deze brief is daarom nog gebruik gemaakt van de gegevens uit
de oude nulmeting. Wel is rekening gehouden met de nieuwe definitie,
waardoor bijvoorbeeld de vrachtbrief als bedrijfseigen proces niet meer tot de
merkbare regeldruk wordt beschouwd.
- De definitie en doelstelling voor administratieve lasten voor burgers zijn niet
gewijzigd.
3. Stand van zaken tot de zomer van 2008
3.1. Eindstand op 31 december 2007
Op 31 december 2007 beliepen de reducties van administratieve lasten voor bedrijven
22 % ten opzichte van de peildatum 31 december 2002. De administratieve lasten voor
het bedrijfsleven zijn per saldo verminderd van 923 miljoen op 31 december 2002 naar
719 miljoen op 31 december 2007. Belangrijke verminderingen van regeldruk zijn
bereikt in de uitvoering van de Wegenverkeerswet 1994, de Grondwaterwet en de
Ontgrondingenwet, in het Schepenbesluit 2004 en in het wegvervoer. Hierbij merken wij
op dat eind 2006 bedrijven is aangeboden een deel van de meetverplichtingen uit hun
Wvo1-vergunningen te reduceren. Wij hebben u hierover bericht in het jaarverslag 2006.
Algemeen worden meetverplichtingen als een administratieve last beschouwd. Het blijkt
echter dat de bedrijven van de reductiemogelijkheid tot nu toe weinig gebruik gemaakt
hebben. Daarom is deze reductie nu niet meegeteld. Er zal nader onderzocht worden wat
de oorzaken hiervan zijn en of hier alsnog een vermindering van regeldruk is te bereiken.
De administratieve lasten voor burgers zijn verminderd met 200.000 uren (op een totaal
van 13 miljoen uren) en 34 miljoen op een totaal van 174 miljoen.
3.2. Gerealiseerde verminderingen van regeldruk
Sinds de start van het kabinet is een aantal belangrijke verminderingen van administratieve
lasten gerealiseerd. Het betreft hier, overeenkomstig de gewijzigde definitie van
administratieve lasten, in alle gevallen merkbare vermindering van regeldruk.
Maatregel Resultaat Resultaat burgers
bedrijven Kosten Uren
Vergroten synergie tussen Wet verontreiniging 14,1
oppervlaktewateren en Wet milieubeheer; mln.
1 Wet verontreiniging oppervlaktewateren
---
VenW-DGTL 2008/2989
Maatregel Resultaat Resultaat burgers
bedrijven Kosten Uren
Activiteitenbesluit Inrichtingen
APK-formulier digitaliseren, inclusief on-line 18,2 17,8
afmelding bij RDW mln. mln.
Digitalisering werkprocessen bij kentekens 3,3 mln.
Schrappen inspecties van voorraden 1,1 mln.
levensmiddelen en aantekening daarvan in
logboek
Vermindering van de regierol van het Rijk bij 1,1 mln.
ontgrondingen; wijziging Ontgrondingenwet
Evaluatie van het Lozingenbesluit open teelt en 0,6 mln.
veehouderij wat betreft de zogenaamde eerste
melding en de wijzigingen in de bedrijfsvoering
Vervallen APK-plicht voor old-timers en 1,5 mln. 0,1 mln.
vermindering APK-plicht voor voertuigen ouder
dan 30 jaar
Vermindering APK-frequentie (effect 2008; 2,5 mln. 7,8 mln. 0,4 mln.
verdere effecten in 2010 en 2012)
Grotendeels vervallen herkeuringen voor 6 mln.
gehandicaptenparkeerkaart; jaarlijks moesten
ongeveer 73.000 mensen voor de verlenging
van hun gehandicaptenparkeerkaart een
herkeuring ondergaan. Van deze groep is 80
procent blijvend gehandicapt en hoeft nu niet
meer te worden herkeurd. De gemeente
verlengt hun parkeerkaart automatisch.
Wijzigingen in het Reglement Onderzoek Toename
Schepen op de Rijn 1995 en het Besluit 0,03
Reglement Rijnpatenten 1998 mln.
Wet Markttoezicht Registerloodsen Toename
0,3 mln.
Besluit programma mobiliteitsmanagement Toename
0,1 mln.
Overig Circa 5 1 mln. 0,3 mln.
mln.
Totaal 46 34 mln. 0,8 mln.
miljoen uur
Het geheel betekent tot heden een reductie van ruim 6 % van de administratieve lasten
voor bedrijven van VenW ten opzichte van de situatie op de peildatum voor deze
kabinetsperiode 1 maart 2007. Voor burgers betreft de reductie 6 % op de tijdsbesteding
en 19 % op kosten.
---
VenW-DGTL 2008/2989
3.3. Programma in uitvoering
3.3.1. Voortgang van de wetgevingsprocessen
Van het lopende uitvoeringsprogramma gericht op administratieve lasten en regeldruk is
nog een aantal belangrijke projecten in uitvoering. De belangrijkste hiervan worden hierna
vermeld. Dit betreft vooral de uitvoering van het programma Beter Geregeld, waarin de
domeinen van VenW-regelgeving zijn beoordeeld op mogelijke verbeteringen.
Maatregel Resultaat Resultaat burgers
bedrijven Kosten Uren
Waterwet (in 2008 in uw Kamer aangenomen) 9,2 mln.
Herziening van het Voertuigreglement 8,6 mln.
In het taxivervoer zal een belangrijke 7,35
vermindering van administratieve lasten worden mln.
bereikt door de invoering van de boordcomputer
Vermindering APK-frequentie (effect 2010 en 2,5 mln. 7,7 mln. 0,3 mln.
7,7 mln. uur
2012) 2,4 mln. 0,3 mln.
uur
Regeling Burgerlijke en Militaire Luchthavens 0,6 mln.
Vereenvoudigingen van de vergunning voor 0,11
personenvervoer per autobus door de mln.
vergunning voor collectief personenvervoer en
de communautaire vergunning samen te voegen
en de geldigheid van deze laatste te verlengen
van 5 naar 10 jaar
Binnenvaartwet (in 2008 in uw Kamer 0,02
aangenomen) mln.
Wet wegvervoer goederen (in 2008 in uw 2 mln.
Kamer aangenomen) (de facto
al eerder
gerealiseer
d)
Vervallen van aanschafplicht nieuwe 3,9 mln.
kentekenplaten bij vermissing kentekenbewijs
Digitaliseren aanvragen kentekenbewijzen in 0,5 mln. 0, 2 mln.
verband met wijziging voertuig of schorsing uur
kenteken
Implementatie van richtlijn 2003/59/EG met Toename Toename Toename
betrekking tot de vakbekwaamheid van 2,4 mln. 1,2 mln. 0,04 mln.
beroepschauffeurs, vanaf 2008 uur
Totaal Circa 28 Circa 19 Circa 0,8
mln. mln. mln. uur
Ten opzichte van het uitvoeringsprogramma uit 2006 is vorig jaar bij deze trajecten enige
vertraging opgelopen in het traject van parlementaire behandeling of door later dan
---
VenW-DGTL 2008/2989
verwacht gekomen Europese regelgeving. In het afgelopen jaar zijn geen verdere
vertragingen meer opgetreden.
Enkele voorziene verminderingen van administratieve lasten voor de sector
goederenvervoer over de weg zijn uit het uitvoeringsprogramma verwijderd als gevolg van
amendementen van uw Kamer. De amendementen leiden ertoe dat de vermindering van
de administratieve lastendruk voor het bedrijfsleven lager uitvalt.
De handhaving van de huidige ondergrens voor de vergunningplicht voor het binnenlands
beroepsvervoer en van de eis van dienstdienstbetrekking voor chauffeurs verlagen de
voorgenomen reductie met in totaal 2,2 miljoen.
Ook enkele andere geplande acties zijn vervallen. Zo is na het opstellen van het
uitvoeringsprogramma besloten tot afstoting van vergunningverlenende taken van de
IVW naar de markt, waardoor de acties digitalisering vergunning taxiondernemer en
digitalisering chauffeurspas taxi/straatvervoer vervallen. Op basis van een aantal
overwegingen (zoals wordt het vergunningstelsel naar verwachting binnenkort Europees
voorgeschreven), zou bezien worden of vergunningstelsels voor de in Europese
verordeningen uitgezonderde luchtvaartuigen konden vervallen en het Besluit
luchtwaardigheid gewijzigd zou moeten worden. Bij toetsing aan deze overwegingen is
men tot de conclusie gekomen, dat het laten vervallen van de vergunningstelsels niet
opportuun is.
3.3.2. Commissie Fundamentele Verkenningen Transportbelemmeringen
Op 11 juni 2008 heeft de Commissie Fundamentele Verkenningen Transport (voorzitter
de heer Noordzij) haar rapport uitgebracht. Er komt een kabinetsreactie op dit advies, naar
welke wij kortheidshalve verwijzen.
3.3.3. Doorlichting EU-regelgeving
In 2007 en 2008 zijn drie domeinen van Europese regelgeving voor VenW domeinen
doorgelicht op verbeteringsmogelijkheden. De doorlichting heeft uitgewezen dat in het
algemeen de regeldruk vanuit de EU voor de VenW-sectoren niet groot is, uitgezonderd
een aantal specifieke onderwerpen zoals de statistiekverplichtingen, de tachograaf en
vaartuig- of voertuigeisen. De analyses worden voortgezet, gericht op de gelegenheid die
de Europese Commissie biedt om opties voor vermindering van regeldruk aan te melden.
3.3.4. Doorlichting interbestuurlijk toezicht
Op 23 april 2008 is het kabinetsstandpunt aan de Tweede Kamer gezonden over het
advies van de Commissie Oosting inzake interbestuurlijk toezicht 'Van specifiek naar
generiek'. Het doel van dit kabinetstandpunt is het verminderen van de interbestuurlijke
toezichtlast onder meer door het vervangen van sectorspecifieke toezichtbevoegdheden
door een herijkt systeem van generieke bevoegdheden (schorsing, vernietiging en in de
plaats treding bij taakverwaarlozing). Ter voorbereiding op het advies van de Commissie
Oosting is op het terrein van Verkeer en Waterstaat de waterwetgeving doorgelicht. Het
kabinet volgt in zijn standpunt het advies van de Commissie Oosting dat specifiek toezicht
blijft bestaan voor het waterdomein omdat het hier gaat om inpassing van functioneel in
algemeen bestuur. Het kabinetsstandpunt brengt mee dat Verkeer en Waterstaat net als
---
VenW-DGTL 2008/2989
de andere ministeries nog niet in het raam van de voorbereiding van het advies van de
Commissie Oosting geëvalueerde wetgeving in de loop van 2008 doorlicht. In mei 2008 is
binnen VenW hiermee een aanvang gemaakt. Het kabinetsstandpunt geeft aan dat het
kabinet de Tweede Kamer over een jaar in een tussentijdse rapportage zal informeren over
de stand van zaken.
3.3.5. Vernieuwing Toezicht; vorming frontoffices
In het kader van het programma Vernieuwing Toezicht wordt door de inrichting van
frontoffices in een aantal domeinen gestreefd naar een reductie van toezichtlasten voor
burgers en bedrijven met 25 %. In zijn algemeenheid is er een tijdpad van 3 jaar (dus
2010) gesteld voor het realiseren van deze doelstelling.
Het tempo van de vorming van frontoffices loopt uiteen:
Het domein water omvat thans zeevaart en binnenvaart. Na een gezamenlijke start is de
samenwerking gesplitst in een samenwerkingsverband Vernieuwing Toezicht Zeehavens
en de vorming van een frontoffice Binnenvaart. Voor Zeehavens en Binnenvaart bevinden
de projecten zich in een beginstadium. De doelstelling is daarbij in eerste instantie primair
gericht op betere samenwerking tussen de rijksdiensten, politie en douane.
De vernieuwingsprojecten zijn zoals hierna toegelicht - bij Wegvervoer en Schiphol in een
gevorderd stadium. Voor waterbeheer evenals voor Spoor/Rail is overigens in 2007
besloten om geen frontoffice te vormen,
Samenwerkingsverband Vernieuwing Toezicht Zeehavens
Eindresultaat is een gecoördineerd toezicht op vervoer over water in de zeehavengebieden
Amsterdam een Rotterdam voor de aspecten lading, schip, port security, grensbewaking
en milieu-aspecten aan de wal. Voor elk van deze aspecten wordt een coördinerend
toezichthouder aangewezen.
Binnen dit verband wordt gewerkt aan:
- informatie-uitwisseling tussen toezichthouders;
- gezamenlijke risicoanalyses;
- een gezamenlijk inspectieprogramma voor 2009 (en volgende jaren).
Frontoffice Binnenvaart
De belangrijkste spelers voor het frontoffice binnenvaart zijn het KLPD/Dienst
Waterpolitie, de Zeehavenpolitie, Rijkswaterstaat, de Inspectie Verkeer en Waterstaat en
de gemeentelijke havenbedrijven Rotterdam en Amsterdam. Het frontoffice is op dit
moment in oprichting en wordt aangestuurd door de gezamenlijke directeuren, met IVW
als trekker.
Binnen het project worden de volgende deelprojecten voorbereid:
- informatiegestuurd inspecteren door informatie-uitwisseling tussen
toezichthouders
- gezamenlijke risicoanalyses, en
- een gezamenlijk inspectieprogramma voor 2009 (en volgende jaren).
---
VenW-DGTL 2008/2989
Frontoffice Schiphol
De kern van het frontoffice Schiphol bestaat uit een samenwerkingsverband tussen de
Inspectie Verkeer en Waterstaat, Arbeidsinspectie, Belastingdienst Douane, Voedsel en
Warenautoriteit, Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding, Koninklijke Marechaussee,
Provincie Noord-Holland en Gemeente Haarlemmermeer.
In juli 2008 zal in een bijeenkomst met de sector het Frontoffice/Inspectieloket Schiphol
officieel geopend worden.
De beoogde eindresultaten zijn:
- ontwerp en inrichting van één aanspreekpunt voor de betreffende bedrijven,
inclusief meldpunt voor of vragenloket over toezicht(lasten);
- concreet beeld van de toezichtlasten bij de bedrijven in het domein;
- vastgesteld ontwerp voor de functionaliteit "frontoffice Schiphol";
- een gezamenlijk vastgesteld en gepubliceerd inspectieprogramma gericht op
geïntegreerde toezichtprogrammering;
- aanzet tot het gezamenlijk uitvoeren van brede risicoanalyses zodanig dat deze
richting kunnen geven aan de toezichtprogrammering;
- eerste concrete inrichting van de `gegevensmakelaar', die namens alle
toezichthouders de (toezicht)gegevens vanuit de bedrijven verzamelt en
beschikbaar maakt, met inzet en ondersteuning van gedigitaliseerde informatie-
uitwisseling.
Inspectieloket Wegvervoer
Het loket is een samenwerkingsverband tussen de Arbeidsinspectie, de Algemene
Inspectiedienst, de Douane, de Inspectie Verkeer en Waterstaat, het Korps Landelijke
Politiediensten, de VROM-Inspectie en de Voedsel en Waren Autoriteit.
De werkzaamheden van het loket zijn in 4 zogenaamde wegen verdeeld:
- samenwerkingsprojecten; die projecten waar de lastenverlichting, mogelijke
taakoverdracht en gezamenlijk werken worden aangepakt;
- informatiegestuurd werken zoals de gegevensuitwisseling via Digitaal Dossier en
het opzetten van geïntegreerde risicoanalyses;
- communicatie; zowel extern via de website en het bijwonen van
sectorbijeenkomsten als intern IVW (nieuwsbrieven en recentelijk de
lunchbijeenkomsten met de andere frontoffices);
- cultuur; hierin worden werkwijze, houding, deskundigheid middels pilots de
komende tijd uiteengezet. Ook een visie op het domein zal worden vastgelegd
en met de sector worden besproken.
Voor 2008 wordt een afname van toezichtlasten verwacht van 7%.
---
VenW-DGTL 2008/2989
4. Nieuw reductieprogramma
Bij de begroting zullen wij u een brief sturen met onze inzet ter vermindering van
regeldruk voor bedrijven en burgers. Hierin zullen naast de nog lopende acties de
resultaten van onderzoek naar aanvullende reductiemogelijkheden zijn opgenomen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat