Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n)
1 juli 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VenW-DGTL 2008/2989 08-VW-B-087 Onderwerp
Stand van zakenoverzicht reductie administratieve lasten

Geachte voorzitter,


1. Inleiding
De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft verzocht de Kamer twee maal per jaar te informeren over de reductie van administratieve lasten op de beleidsterreinen van Verkeer en Waterstaat, naast of in aanvulling op de Rijksbrede voortgangsrapportages reductie administratieve lasten. De commissie verzocht éénmaal per jaar, vóór de zomer, een stand van zakenoverzicht en éénmaal per jaar, bij de begroting, een brief inzake onze inzet ten aanzien van de reductie van administratieve lasten. Wij willen graag aan dit verzoek van de commissie tegemoetkomen. Deze brief bevat het eerste stand van zakenoverzicht; bij de begroting zullen wij een brief aan u sturen over onze inzet voor de reductie van administratieve lasten en regeldruk.


2. Het beeld in grote lijnen
Vermindering van regeldruk heeft al een aantal jaren de aandacht binnen het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Wij en onze voorgangers hebben u regelmatig op de hoogte gebracht van de voortgang van het uitvoeringsprogramma "Minder lastig voor bedrijven en een betere dienstverlening", waarin ook de resultaten van het programma "Beter Geregeld" waren opgenomen.

Er is de afgelopen jaren veel bereikt en er is nog een aantal belangrijke acties gaande. Met deze resultaten en inzet levert VenW een belangrijke bijdrage aan de rijksbrede doelstellingen om de administratieve lasten en regeldruk te verminderen. Het uiteindelijke doel is een goede ontwikkeling van het bedrijfsleven en geen onnodige hinder voor Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VenW-DGTL 2008/2989

burgers en medeoverheden. De actuele stand van zaken bij de reductie van administratieve lasten is op hoofdlijnen als volgt:

Ontwikkeling administratieve lasten Verkeer en Waterstaat
31-12-2002 tot 31-12-2007 Administratieve lasten Administratieve lasten voor burgers voor bedrijven
%% Kosten %% Tijd %% (uren)
31-12-2002 923 mln. 100 % 174 mln. 100 % 13,3 100 % mln.
31-12-2007 719 mln. 78 % 140 mln. 80 % 13,1 98 % mln. Gerealiseerd; 204 mln. -/- 22 % 34 mln. -/-20 % 0,2 mln. 1,5% zie par. 3.1
Vanaf 1 maart 2007
1-3-2007 763 mln. 100 % 159 mln. 91 % 13,4 101 % (t.o.v. mln. (t.o.v.
2002) 2002)
1-7-2008 717 mln. 94 % 125 mln. 72% 12,5 95 % (t.o.v. mln. (t.o.v.
2002) 2002) Gerealiseerd 46 mln. -/- 6 % 34 mln. -/- 19 % 0,8 mln. -/- 6 % sinds 1 maart

2007; par. 3.2
Nog in 28 mln. -/- 4 % 19 mln. -/- 11 % 0,8 mln. -/- 6 % uitvoering;
par. 3.3

Ter toelichting merken wij op:

- Aangegeven zijn de resultaten van 2002 t/m 2007 (de periode waarover de eerste 25% rijksbrede reductiedoelstelling gold) en de resultaten vanaf 1 maart
2007 (start kabinet).

- In het regeerakkoord is een nieuwe doelstelling bepaald voor de reductie van administratieve lasten voor bedrijven: opnieuw 25% vermindering in 2011 ten opzichte van de peildatum 1 maart 2007. Daarom is in bovenstaande tabel de stand per die datum aangegeven en zijn sindsdien gerealiseerde en nog geplande reducties ten opzichte van die datum bepaald.
- Onlangs is de definitie van administratieve lasten voor bedrijven gewijzigd en is rijksbreed een nieuwe nulmeting (van de regeldruk van de bestaande regelgeving) gehouden. Een belangrijk verschil is dat de nieuwe definitie van administratieve lasten bij uitstek is gericht op merkbare lasten en alleen informatieverplichtingen jegens de overheid meetelt. De administratieve lasten voor bedrijven bedragen voor de beleidsterreinen van Verkeer en Waterstaat volgens deze nieuwe inzichten 422 miljoen per 1 maart 2007. Volgens de
---

VenW-DGTL 2008/2989

eerder geldende definitie en de nulmeting uit 2002 was het bedrag aan administratieve lasten op 1 maart 2007 763 miljoen. Door de verschillende definitie en de nieuwe meting zijn de cijfers van vóór en na 1 maart 2007 niet met elkaar vergelijkbaar. Het lagere bedrag betekent ook niet een merkbaar mindere regeldruk. Uit nadere analyse zullen wellicht nog technische correcties volgen.

- Op dit moment is het nog niet mogelijk alle uitgevoerde en nog lopende acties ter vermindering van regeldruk te kwantificeren met de gegevens uit de nieuwe nulmeting. Hiervoor moet nog rijksbreed een rekeninstrument worden ontwikkeld. In deze brief is daarom nog gebruik gemaakt van de gegevens uit de oude nulmeting. Wel is rekening gehouden met de nieuwe definitie, waardoor bijvoorbeeld de vrachtbrief als bedrijfseigen proces niet meer tot de merkbare regeldruk wordt beschouwd.
- De definitie en doelstelling voor administratieve lasten voor burgers zijn niet gewijzigd.


3. Stand van zaken tot de zomer van 2008

3.1. Eindstand op 31 december 2007
Op 31 december 2007 beliepen de reducties van administratieve lasten voor bedrijven 22 % ten opzichte van de peildatum 31 december 2002. De administratieve lasten voor het bedrijfsleven zijn per saldo verminderd van 923 miljoen op 31 december 2002 naar 719 miljoen op 31 december 2007. Belangrijke verminderingen van regeldruk zijn bereikt in de uitvoering van de Wegenverkeerswet 1994, de Grondwaterwet en de Ontgrondingenwet, in het Schepenbesluit 2004 en in het wegvervoer. Hierbij merken wij op dat eind 2006 bedrijven is aangeboden een deel van de meetverplichtingen uit hun Wvo1-vergunningen te reduceren. Wij hebben u hierover bericht in het jaarverslag 2006. Algemeen worden meetverplichtingen als een administratieve last beschouwd. Het blijkt echter dat de bedrijven van de reductiemogelijkheid tot nu toe weinig gebruik gemaakt hebben. Daarom is deze reductie nu niet meegeteld. Er zal nader onderzocht worden wat de oorzaken hiervan zijn en of hier alsnog een vermindering van regeldruk is te bereiken. De administratieve lasten voor burgers zijn verminderd met 200.000 uren (op een totaal van 13 miljoen uren) en 34 miljoen op een totaal van 174 miljoen.


3.2. Gerealiseerde verminderingen van regeldruk Sinds de start van het kabinet is een aantal belangrijke verminderingen van administratieve lasten gerealiseerd. Het betreft hier, overeenkomstig de gewijzigde definitie van administratieve lasten, in alle gevallen merkbare vermindering van regeldruk.

Maatregel Resultaat Resultaat burgers bedrijven Kosten Uren Vergroten synergie tussen Wet verontreiniging 14,1 oppervlaktewateren en Wet milieubeheer; mln.


1 Wet verontreiniging oppervlaktewateren

---

VenW-DGTL 2008/2989

Maatregel Resultaat Resultaat burgers bedrijven Kosten Uren Activiteitenbesluit Inrichtingen
APK-formulier digitaliseren, inclusief on-line 18,2 17,8 afmelding bij RDW mln. mln. Digitalisering werkprocessen bij kentekens 3,3 mln. Schrappen inspecties van voorraden 1,1 mln. levensmiddelen en aantekening daarvan in
logboek
Vermindering van de regierol van het Rijk bij 1,1 mln. ontgrondingen; wijziging Ontgrondingenwet
Evaluatie van het Lozingenbesluit open teelt en 0,6 mln. veehouderij wat betreft de zogenaamde eerste
melding en de wijzigingen in de bedrijfsvoering
Vervallen APK-plicht voor old-timers en 1,5 mln. 0,1 mln. vermindering APK-plicht voor voertuigen ouder
dan 30 jaar
Vermindering APK-frequentie (effect 2008; 2,5 mln. 7,8 mln. 0,4 mln. verdere effecten in 2010 en 2012)
Grotendeels vervallen herkeuringen voor 6 mln. gehandicaptenparkeerkaart; jaarlijks moesten
ongeveer 73.000 mensen voor de verlenging
van hun gehandicaptenparkeerkaart een
herkeuring ondergaan. Van deze groep is 80
procent blijvend gehandicapt en hoeft nu niet
meer te worden herkeurd. De gemeente
verlengt hun parkeerkaart automatisch.
Wijzigingen in het Reglement Onderzoek Toename Schepen op de Rijn 1995 en het Besluit 0,03 Reglement Rijnpatenten 1998 mln. Wet Markttoezicht Registerloodsen Toename 0,3 mln. Besluit programma mobiliteitsmanagement Toename 0,1 mln. Overig Circa 5 1 mln. 0,3 mln. mln. Totaal 46 34 mln. 0,8 mln. miljoen uur

Het geheel betekent tot heden een reductie van ruim 6 % van de administratieve lasten voor bedrijven van VenW ten opzichte van de situatie op de peildatum voor deze kabinetsperiode 1 maart 2007. Voor burgers betreft de reductie 6 % op de tijdsbesteding en 19 % op kosten.


---

VenW-DGTL 2008/2989

3.3. Programma in uitvoering
3.3.1. Voortgang van de wetgevingsprocessen Van het lopende uitvoeringsprogramma gericht op administratieve lasten en regeldruk is nog een aantal belangrijke projecten in uitvoering. De belangrijkste hiervan worden hierna vermeld. Dit betreft vooral de uitvoering van het programma Beter Geregeld, waarin de domeinen van VenW-regelgeving zijn beoordeeld op mogelijke verbeteringen.

Maatregel Resultaat Resultaat burgers bedrijven Kosten Uren Waterwet (in 2008 in uw Kamer aangenomen) 9,2 mln. Herziening van het Voertuigreglement 8,6 mln. In het taxivervoer zal een belangrijke 7,35 vermindering van administratieve lasten worden mln. bereikt door de invoering van de boordcomputer
Vermindering APK-frequentie (effect 2010 en 2,5 mln. 7,7 mln. 0,3 mln. 7,7 mln. uur 2012) 2,4 mln. 0,3 mln. uur Regeling Burgerlijke en Militaire Luchthavens 0,6 mln. Vereenvoudigingen van de vergunning voor 0,11 personenvervoer per autobus door de mln. vergunning voor collectief personenvervoer en
de communautaire vergunning samen te voegen
en de geldigheid van deze laatste te verlengen
van 5 naar 10 jaar
Binnenvaartwet (in 2008 in uw Kamer 0,02 aangenomen) mln. Wet wegvervoer goederen (in 2008 in uw 2 mln. Kamer aangenomen) (de facto al eerder gerealiseer d) Vervallen van aanschafplicht nieuwe 3,9 mln. kentekenplaten bij vermissing kentekenbewijs
Digitaliseren aanvragen kentekenbewijzen in 0,5 mln. 0, 2 mln. verband met wijziging voertuig of schorsing uur kenteken
Implementatie van richtlijn 2003/59/EG met Toename Toename Toename betrekking tot de vakbekwaamheid van 2,4 mln. 1,2 mln. 0,04 mln. beroepschauffeurs, vanaf 2008 uur Totaal Circa 28 Circa 19 Circa 0,8 mln. mln. mln. uur

Ten opzichte van het uitvoeringsprogramma uit 2006 is vorig jaar bij deze trajecten enige vertraging opgelopen in het traject van parlementaire behandeling of door later dan
---

VenW-DGTL 2008/2989

verwacht gekomen Europese regelgeving. In het afgelopen jaar zijn geen verdere vertragingen meer opgetreden.

Enkele voorziene verminderingen van administratieve lasten voor de sector goederenvervoer over de weg zijn uit het uitvoeringsprogramma verwijderd als gevolg van amendementen van uw Kamer. De amendementen leiden ertoe dat de vermindering van de administratieve lastendruk voor het bedrijfsleven lager uitvalt. De handhaving van de huidige ondergrens voor de vergunningplicht voor het binnenlands beroepsvervoer en van de eis van dienstdienstbetrekking voor chauffeurs verlagen de voorgenomen reductie met in totaal 2,2 miljoen.

Ook enkele andere geplande acties zijn vervallen. Zo is na het opstellen van het uitvoeringsprogramma besloten tot afstoting van vergunningverlenende taken van de IVW naar de markt, waardoor de acties digitalisering vergunning taxiondernemer en digitalisering chauffeurspas taxi/straatvervoer vervallen. Op basis van een aantal overwegingen (zoals wordt het vergunningstelsel naar verwachting binnenkort Europees voorgeschreven), zou bezien worden of vergunningstelsels voor de in Europese verordeningen uitgezonderde luchtvaartuigen konden vervallen en het Besluit luchtwaardigheid gewijzigd zou moeten worden. Bij toetsing aan deze overwegingen is men tot de conclusie gekomen, dat het laten vervallen van de vergunningstelsels niet opportuun is.

3.3.2. Commissie Fundamentele Verkenningen Transportbelemmeringen Op 11 juni 2008 heeft de Commissie Fundamentele Verkenningen Transport (voorzitter de heer Noordzij) haar rapport uitgebracht. Er komt een kabinetsreactie op dit advies, naar welke wij kortheidshalve verwijzen.

3.3.3. Doorlichting EU-regelgeving
In 2007 en 2008 zijn drie domeinen van Europese regelgeving voor VenW domeinen doorgelicht op verbeteringsmogelijkheden. De doorlichting heeft uitgewezen dat in het algemeen de regeldruk vanuit de EU voor de VenW-sectoren niet groot is, uitgezonderd een aantal specifieke onderwerpen zoals de statistiekverplichtingen, de tachograaf en vaartuig- of voertuigeisen. De analyses worden voortgezet, gericht op de gelegenheid die de Europese Commissie biedt om opties voor vermindering van regeldruk aan te melden.

3.3.4. Doorlichting interbestuurlijk toezicht Op 23 april 2008 is het kabinetsstandpunt aan de Tweede Kamer gezonden over het advies van de Commissie Oosting inzake interbestuurlijk toezicht 'Van specifiek naar generiek'. Het doel van dit kabinetstandpunt is het verminderen van de interbestuurlijke toezichtlast onder meer door het vervangen van sectorspecifieke toezichtbevoegdheden door een herijkt systeem van generieke bevoegdheden (schorsing, vernietiging en in de plaats treding bij taakverwaarlozing). Ter voorbereiding op het advies van de Commissie Oosting is op het terrein van Verkeer en Waterstaat de waterwetgeving doorgelicht. Het kabinet volgt in zijn standpunt het advies van de Commissie Oosting dat specifiek toezicht blijft bestaan voor het waterdomein omdat het hier gaat om inpassing van functioneel in algemeen bestuur. Het kabinetsstandpunt brengt mee dat Verkeer en Waterstaat net als
---

VenW-DGTL 2008/2989

de andere ministeries nog niet in het raam van de voorbereiding van het advies van de Commissie Oosting geëvalueerde wetgeving in de loop van 2008 doorlicht. In mei 2008 is binnen VenW hiermee een aanvang gemaakt. Het kabinetsstandpunt geeft aan dat het kabinet de Tweede Kamer over een jaar in een tussentijdse rapportage zal informeren over de stand van zaken.

3.3.5. Vernieuwing Toezicht; vorming frontoffices In het kader van het programma Vernieuwing Toezicht wordt door de inrichting van frontoffices in een aantal domeinen gestreefd naar een reductie van toezichtlasten voor burgers en bedrijven met 25 %. In zijn algemeenheid is er een tijdpad van 3 jaar (dus 2010) gesteld voor het realiseren van deze doelstelling.

Het tempo van de vorming van frontoffices loopt uiteen: Het domein water omvat thans zeevaart en binnenvaart. Na een gezamenlijke start is de samenwerking gesplitst in een samenwerkingsverband Vernieuwing Toezicht Zeehavens en de vorming van een frontoffice Binnenvaart. Voor Zeehavens en Binnenvaart bevinden de projecten zich in een beginstadium. De doelstelling is daarbij in eerste instantie primair gericht op betere samenwerking tussen de rijksdiensten, politie en douane. De vernieuwingsprojecten zijn ­zoals hierna toegelicht - bij Wegvervoer en Schiphol in een gevorderd stadium. Voor waterbeheer evenals voor Spoor/Rail is overigens in 2007 besloten om geen frontoffice te vormen,

Samenwerkingsverband Vernieuwing Toezicht Zeehavens Eindresultaat is een gecoördineerd toezicht op vervoer over water in de zeehavengebieden Amsterdam een Rotterdam voor de aspecten lading, schip, port security, grensbewaking en milieu-aspecten aan de wal. Voor elk van deze aspecten wordt een coördinerend toezichthouder aangewezen.

Binnen dit verband wordt gewerkt aan:

- informatie-uitwisseling tussen toezichthouders;
- gezamenlijke risicoanalyses;

- een gezamenlijk inspectieprogramma voor 2009 (en volgende jaren).

Frontoffice Binnenvaart
De belangrijkste spelers voor het frontoffice binnenvaart zijn het KLPD/Dienst Waterpolitie, de Zeehavenpolitie, Rijkswaterstaat, de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de gemeentelijke havenbedrijven Rotterdam en Amsterdam. Het frontoffice is op dit moment in oprichting en wordt aangestuurd door de gezamenlijke directeuren, met IVW als trekker.

Binnen het project worden de volgende deelprojecten voorbereid:
- informatiegestuurd inspecteren door informatie-uitwisseling tussen toezichthouders

- gezamenlijke risicoanalyses, en

- een gezamenlijk inspectieprogramma voor 2009 (en volgende jaren).


---

VenW-DGTL 2008/2989

Frontoffice Schiphol
De kern van het frontoffice Schiphol bestaat uit een samenwerkingsverband tussen de Inspectie Verkeer en Waterstaat, Arbeidsinspectie, Belastingdienst Douane, Voedsel en Warenautoriteit, Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding, Koninklijke Marechaussee, Provincie Noord-Holland en Gemeente Haarlemmermeer. In juli 2008 zal in een bijeenkomst met de sector het Frontoffice/Inspectieloket Schiphol officieel geopend worden.

De beoogde eindresultaten zijn:

- ontwerp en inrichting van één aanspreekpunt voor de betreffende bedrijven, inclusief meldpunt voor of vragenloket over toezicht(lasten);
- concreet beeld van de toezichtlasten bij de bedrijven in het domein;
- vastgesteld ontwerp voor de functionaliteit "frontoffice Schiphol";
- een gezamenlijk vastgesteld en gepubliceerd inspectieprogramma gericht op geïntegreerde toezichtprogrammering;

- aanzet tot het gezamenlijk uitvoeren van brede risicoanalyses zodanig dat deze richting kunnen geven aan de toezichtprogrammering;
- eerste concrete inrichting van de `gegevensmakelaar', die namens alle toezichthouders de (toezicht)gegevens vanuit de bedrijven verzamelt en beschikbaar maakt, met inzet en ondersteuning van gedigitaliseerde informatie- uitwisseling.

Inspectieloket Wegvervoer
Het loket is een samenwerkingsverband tussen de Arbeidsinspectie, de Algemene Inspectiedienst, de Douane, de Inspectie Verkeer en Waterstaat, het Korps Landelijke Politiediensten, de VROM-Inspectie en de Voedsel en Waren Autoriteit.

De werkzaamheden van het loket zijn in 4 zogenaamde wegen verdeeld:
- samenwerkingsprojecten; die projecten waar de lastenverlichting, mogelijke taakoverdracht en gezamenlijk werken worden aangepakt;
- informatiegestuurd werken zoals de gegevensuitwisseling via Digitaal Dossier en het opzetten van geïntegreerde risicoanalyses;
- communicatie; zowel extern via de website en het bijwonen van sectorbijeenkomsten als intern IVW (nieuwsbrieven en recentelijk de lunchbijeenkomsten met de andere frontoffices);
- cultuur; hierin worden werkwijze, houding, deskundigheid middels pilots de komende tijd uiteengezet. Ook een visie op het domein zal worden vastgelegd en met de sector worden besproken.

Voor 2008 wordt een afname van toezichtlasten verwacht van 7%.


---

VenW-DGTL 2008/2989

4. Nieuw reductieprogramma
Bij de begroting zullen wij u een brief sturen met onze inzet ter vermindering van regeldruk voor bedrijven en burgers. Hierin zullen naast de nog lopende acties de resultaten van onderzoek naar aanvullende reductiemogelijkheden zijn opgenomen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa


---