abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
1 juli 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
HAVV/770409 -
Onderwerp
HSL-Zuid
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vraag die het lid De Krom tijdens het overleg met uw
Kamer over de HSL-Zuid op 14 mei 2008 heeft gesteld over de ontwikkeling van de
beheerskosten van de HSL-Zuid zoals vermeld in het Voortgangsrapport 22 van de
HSL-Zuid.
1. Hoe komt het dat de beheerskosten in een halfjaar tijd zijn gestegen van 83 mln.
naar 103 mln.?
1. In Voortgangsrapport 22 is gerapporteerd dat de prognose van de HSL-Zuid
beheerskosten die ten laste van de risicoreservering komen in een halfjaar is gestegen
met 20 mln. (van 83 mln. naar 103 mln.).
In het tweede halfjaar van 2007 is duidelijk geworden welke gevolgen de latere
ingebruikname van de HSL-Zuid heeft voor de organisatie. De inspanningen zijn
gericht om te komen tot een stabiel werkend vervoerssysteem. Dit houdt in dat bouw,
de procedures, het testen en de vrijgave in de komende periode moeten worden
afgerond. De upgrade van ERTMS en de niet tijdige beschikbaarheid van
treinmaterieel zijn de belangrijkste oorzaken van de latere start.
In de verslagperiode is ook geëffectueerd dat het `spoorse' deel van het project verder
door ProRail wordt uitgevoerd. Voor het testen en afronden van de infrastructuur, het
voeren van de regie op de verdere realisatie van het vervoerssysteem en het faciliteren
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
PRBH\770469
van de trein-baanintegratie en het proefbedrijf met HSA heeft ProRail een `Programma
HSL-Zuid' ingericht.
Binnen dit programma zijn voor het oplossen van de problemen bij het operationeel
krijgen van het vervoerssysteem aanvullende kosten ontstaan. Dit betreft kosten van
projectmanagement, begeleiding van (aanvullende) testen, facilitaire- en
automatiseringskosten, alsmede kosten voor de inhuur van deskundigen.
Naast een aantal specialisten dat bij de overdracht van werkzaamheden is overgegaan
van RWS naar ProRail wordt, gelet op de hoeveelheid werk, extra deskundigheid
ingezet vanuit ProRail, dan wel extern ingehuurd.
De kosten van het ProRail programma zijn tot 1 april 2009 gebudgetteerd op circa
20 mln. Voor een bedrag van circa 12 mln. betreft dit kosten waarvoor nog geen
voorziening was getroffen. In het budget van 20 mln. is een bedrag van circa
4 mln. opgenomen als voorziening t.b.v. een eventuele verdere uitloop van het
programma na 1 april 2009. De totale toename ten aanzien van het ProRail
Programma bedraagt derhalve ( 12 mln. + 4 mln. = ) 16 mln.
Door de latere start van de HSL zal ook de projectorganisatie binnen de RWS-
organisatie langer in stand worden gehouden. Dit leidt tot een toename van de
beheerskosten van 4 mln. Gedurende 2008 blijft deze organisatie in stand voor het
management van het vervoerscontract met HSA, de afronding van de bouwcontracten
en de afwikkeling met de projectomgeving.
Voorzien wordt dat begin 2009 de RWS projectorganisatie kan worden ontmanteld en
dat de resterende activiteiten ter afwikkeling worden ondergebracht bij ProRail en bij
de RWS lijnorganisatie. De kosten hiervan moeten echter wel gedekt worden vanuit
het HSL budget. Voor deze kosten is eind 2007 een aanvullende voorziening getroffen
van circa 4 mln. voor de eventuele uitloop van de activiteiten na 1 april 2009.
De extra beheerskosten van 20 mln. zijn dus inclusief circa 8 mln.
gekwantificeerde risico's op mogelijke overschrijdingen van de geraamde
personeelsomvang dan wel het mogelijk langer in stand houden van de organisatie.
Dit betekent dat dit bedrag wel is voorzien als een uitgave uit de risicoreservering,
maar dat nog niet zeker is of dit daadwerkelijk tot uitgaven gaat leiden.
De toename in de verslagperiode van de beheerskosten met 20 mln. wordt in de
totale prognose van de projectkosten per ultimo 2007 gecompenseerd door afname
van de geprognosticeerde kosten in de andere risicohoofdgroepen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat