Gemeente Alphen aan den Rijn
beoordeelt 60 producten op klantvriendelijkheid
Gemeente beoordeelt 60 producten op klantvriendelijkheid
Leuker gaat niet lukken, gemakkelijker wel
Het voornemen van het college van Alphen aan den Rijn om de
dienstverlening richting burgers en bedrijven te verbeteren begint
steeds meer handen en voeten te krijgen. De gemeente heeft zestig
producten geselecteerd die in aanmerking komen voor vereenvoudiging en
verbetering. Het gaat bijvoorbeeld om parkeervergunningen,
stookontheffingen, bouwvergunningen, bezwaarschriften en bijzondere
bijstand. Het doel van het plan is om de regelzucht en bureaucratie
te verminderen.
Het zijn maar een paar voorbeelden van een lijst die een belangrijke
bijdrage gaat leveren aan het voornemen van Alphen om de regeldruk
voor burgers en bedrijven met 25% te verminderen. Het gaat om 40
producten voor bedrijven en 20 voor burgers. Naast een juridische en
financiële toets wordt er per product bekeken welke digitale
mogelijkheden er zijn te ontwikkelen. Digitalisering is een belangrijk
onderdeel van het dereguleren van de bestaande regels. Begin 2009 zijn
de plannen zover uitgewerkt dat bedrijven en burgers ook daadwerkelijk
iets kunnen gaan merken. Per product is dan duidelijk wat er nodig is
om het klantvriendelijker te maken. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat
een regel wordt afgeschaft, maar ook dat er voor bepaalde vergunningen
gecombineerde aanvragen zijn bedacht.
Een van de belangrijkste doelstellingen van dit college is dat burgers
werkelijk minder hinder ondervinden van wat nu nog tijdrovende
verplichtingen zijn tot het verstrekken van informatie. Wat we willen
bereiken, vertelt Paul Schings, portefeuillehouder dienstverlening, is
dat burgers zich daadwerkelijk geholpen voelen. We moeten daar voor
alles in het werk stellen. Daar komt bij dat ik vind dat een regel uit
te leggen moet zijn. Anders is zon regel niet zinvol.
Onder de noemer van het project Beter Geregeld! heeft de gemeente ook
onderzocht hoe burgers en bedrijven de contacten met de gemeente
ervaren. Zonder de betrokkenheid van deze klanten van de gemeente kan
het project niet slagen. Voor de bedrijven zijn vooral de VOA,
Winkelstad Alphen, de Horecabond en de Kamer van Koophandel betrokken.
Van de burgers zijn vooral die doelgroepen benaderd die vaak contact
hebben met de gemeente, zoals uitkeringsgerechtigden en WMO-klanten.
De landelijke trend geeft aan dat burgers en bedrijven zich vooral
storen aan wachttijden, moeilijke formulieren en tegenstrijdige
regelgeving. In Alphen is dat niet anders. Verder zijn er zaken
genoemd als verbeteren van de bewegwijzering en van de privacy. Uit
het onderzoek kwam verder naar voren dat er ook op het gebied van
klantvriendelijkheid nog winst te boeken valt. Het betekent dat Alphen
aan de Rijn, zoals dat al benoemd is in de voorjaarsnota, nog flink
gaat investeren in haar streven naar excellente dienstverlening.
© Gemeente
Alphen aan den Rijn
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Tel: 0900 - 481 11 11
Fax: (0172) 46 55 64
gemeente@alphenaandenrijn.nl
Postbus 13, 2400 AA
Alphen aan den Rijn