Gemeente Alphen aan den Rijn

beoordeelt 60 producten op klantvriendelijkheid

Gemeente beoordeelt 60 producten op klantvriendelijkheid

Leuker gaat niet lukken, gemakkelijker wel

Het voornemen van het college van Alphen aan den Rijn om de dienstverlening richting burgers en bedrijven te verbeteren begint steeds meer handen en voeten te krijgen. De gemeente heeft zestig producten geselecteerd die in aanmerking komen voor vereenvoudiging en verbetering. Het gaat bijvoorbeeld om parkeervergunningen, stookontheffingen, bouwvergunningen, bezwaarschriften en bijzondere bijstand. Het doel van het plan is om de regelzucht en bureaucratie te verminderen.

Het zijn maar een paar voorbeelden van een lijst die een belangrijke bijdrage gaat leveren aan het voornemen van Alphen om de regeldruk voor burgers en bedrijven met 25% te verminderen. Het gaat om 40 producten voor bedrijven en 20 voor burgers. Naast een juridische en financiële toets wordt er per product bekeken welke digitale mogelijkheden er zijn te ontwikkelen. Digitalisering is een belangrijk onderdeel van het dereguleren van de bestaande regels. Begin 2009 zijn de plannen zover uitgewerkt dat bedrijven en burgers ook daadwerkelijk iets kunnen gaan merken. Per product is dan duidelijk wat er nodig is om het klantvriendelijker te maken. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat een regel wordt afgeschaft, maar ook dat er voor bepaalde vergunningen gecombineerde aanvragen zijn bedacht.
Een van de belangrijkste doelstellingen van dit college is dat burgers werkelijk minder hinder ondervinden van wat nu nog tijdrovende verplichtingen zijn tot het verstrekken van informatie. Wat we willen bereiken, vertelt Paul Schings, portefeuillehouder dienstverlening, is dat burgers zich daadwerkelijk geholpen voelen. We moeten daar voor alles in het werk stellen. Daar komt bij dat ik vind dat een regel uit te leggen moet zijn. Anders is zon regel niet zinvol.

Onder de noemer van het project Beter Geregeld! heeft de gemeente ook onderzocht hoe burgers en bedrijven de contacten met de gemeente ervaren. Zonder de betrokkenheid van deze klanten van de gemeente kan het project niet slagen. Voor de bedrijven zijn vooral de VOA, Winkelstad Alphen, de Horecabond en de Kamer van Koophandel betrokken. Van de burgers zijn vooral die doelgroepen benaderd die vaak contact hebben met de gemeente, zoals uitkeringsgerechtigden en WMO-klanten.

De landelijke trend geeft aan dat burgers en bedrijven zich vooral storen aan wachttijden, moeilijke formulieren en tegenstrijdige regelgeving. In Alphen is dat niet anders. Verder zijn er zaken genoemd als verbeteren van de bewegwijzering en van de privacy. Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat er ook op het gebied van klantvriendelijkheid nog winst te boeken valt. Het betekent dat Alphen aan de Rijn, zoals dat al benoemd is in de voorjaarsnota, nog flink gaat investeren in haar streven naar excellente dienstverlening.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 0900 - 481 11 11

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn