Kamervragen over exportsubsidies op varkensvlees
01 juli 2008 - kamerstuk
Kamerbrief met antwoorden op Kamervragen over een verordening van de
Europese Commissie waarmee exportsubsidie op varkensvlees opnieuw
wordt geïntroduceerd. Dit past binnen de WTO-verplichtingen.
Meer informatie
* Kamervragen over exportsubsidies op varkensvlees
Kamerstuk | 01-07-2008 | PDF-Document, 53 kB
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
Directie Internationale Zaken
Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit
Directie Internationale
Zaken
Bezuidenhoutseweg 73
Postadres: Postbus 20401
2500 EK 's-Gravenhage
Telefoon: 070 - 3786868
Fax: 070 - 3786100
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
6 juni 2008 2070822050 IZ. 2008/1262 1 juli 2008
onderwerp bijlagen
Kamervragen over exportsubsidies op
varkensvlees
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u, mede namens de minister voor Ontwikkelingssamenwerking en de
staatssecretaris van Economische zaken, de antwoorden toekomen op de vragen, die op 6
juni zijn gesteld door het lid Vendrik van GroenLinks over exportsubsidies op varkensvlees.
1
Bent u bekend met de Europese Commissie Verordening nr 1410/2007 waarmee exportrestitutie
op varkensvlees naar Afrika opnieuw wordt geïntroduceerd?
Ja. Overigens geldt deze verordening voor alle bestemmingen (erga omnes) en niet alleen
voor Afrika. Over deze herintroductie van exportrestituties voor varkensvlees beantwoordde
ik op 11 december 2007 ook vragen van het lid Thieme (PvdD), waarnaar ik hier
volledigheidshalve verwijs (Aanhangsel van de Handelingen TK 2007-2008, nr. 937).
2
Deelt u de mening dat deze Verordening niet strookt met de WTO-intenties en de
afspraken binnen de CAP over het stopzetten van alle exportsubsidies in 2013? Deelt u de
mening dat deze verordening in strijd is met het interim EPA-akkoord van Kameroen
waarin staat dat er geen nieuwe exportsubsidies ingesteld mogen worden? Zo neen,
waarom niet?
Met deze verordening blijft de Europese Unie zowel binnen de bestaande als binnen de
verwachte nieuwe WTO-verplichtingen. Ook is geen sprake van strijdigheid met het
interim EPA-akkoord met Kameroen omdat het hier geen nieuwe exportrestituties betreft.
Zij zijn reeds ingesteld voordat het interim EPA-akkoord werd ondertekend. Overigens
blijft Nederland onverkort voorstander van het uitfaseren van alle exportrestituties met
volledige afschaffing in 2013 als eindresultaat.
3
Deelt u de mening dat exportsubsidies voor de landbouw grote schade kunnen aanrichten
aan de lokale productiecapaciteit en daarmee ook de mogelijkheden op een fatsoenlijk
inkomen voor grote aantallen kleine boeren in Afrika?
Datum Kenmerk Vervolgblad
1 juli 2008 IZ. 2008/1262 2
In sommige gevallen kunnen exportrestituties leiden tot marktverstoringen. Daarom sta ik
ook uiterst terughoudend tegenover de verlening van exportrestituties en waar dat wel
geschiedt, zet ik me in om ontwikkelingslanden zoveel mogelijk te ontzien. Overigens
kunnen ontwikkelingslanden conform de WTO-regels veelal hogere invoertarieven
hanteren op ingevoerde (landbouw)producten dan ze nu in de praktijk toepassen.
Daarnaast hebben ze het recht specifieke vrijwaringsmaatregelen te treffen bij (dreigende)
schade voor eigen producenten. Daardoor hebben ze in beginsel veel ruimte om hun
binnenlandse producenten af te schermen als zij dat wensen. Het is de verantwoordelijkheid
van elk land om bij een dergelijke beslissing de verschillende binnenlandse
belangen van en effecten op overheid, lokale boeren, consumenten en regionale markten
tegen elkaar af te wegen.
4
Vindt u het ook opmerkelijk dat juist nu, ten tijde van de wereldwijde voedselcrisis, de
Europese Commissie wederom gebruik maakt van exportsubsidies? Zo ja, wat heeft de
regering gedaan om de verordening te voorkomen en wat zal zij nog doen? Zo neen, heeft
u bij de EU ingezet op deze verordening omdat Nederland de belangrijkste exporteur van
dit varkensvlees naar West-Afrika is en Nederlandse bedrijven daarmee het meest profiteren
van deze regeling? Zo neen, waarom dan wel?
Ik ben van oordeel dat vraag en aanbod in de EU in beginsel door marktwerking met
elkaar in evenwicht gebracht moeten worden. Bovendien waren en zijn de marktvooruitzichten
voor varkensvlees naar mijn oordeel niet ongunstig. Nederland heeft om die reden
ook niet voor het Commissievoorstel voor herintroductie van exportrestituties voor
varkensvlees gestemd, dat conform de besluitvormingsregels van de comitologie tot stand
is gekomen. Omdat het een Europese maatregel betreft, kunnen ondernemers in individuele
lidstaten er echter niet van uitgezonderd worden.
5
Deelt u de mening dat met name Nederlandse vleesbedrijven en vleesexporteurs baat
hebben bij deze verordening en niet zozeer de Nederlandse varkensboeren zelf? Zo neen,
waarom niet?
Door middel van exportrestituties kan de druk aan aanbodzijde op de EU-varkensvleesmarkt
verminderen, met als gevolg het niet verder dalen van de varkensvleesprijzen.
Europese boeren kunnen daar baat bij hebben.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit