Algemene Rekenkamer: Definitief rapport ICT-projecten van de overheid

01/07/2008 16:06

Algemene Rekenkamer

De Algemene Rekenkamer publiceert op dinsdag 1 juli 2008 de definitieve versie van het tweede deel van het onderzoeksrapport Lessen uit ICT-projecten bij de overheid. De voorlopige versie van dit rapport is vorige week, op 25 juni j.l., gepubliceerd. Daarna heeft de coördinerend minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een bestuurlijke reactie op dit rapport naar de Algemene Rekenkamer gestuurd, met als bijlage de brief met toelichting aan de Tweede Kamer. De Algemene Rekenkamer heeft voor de definitieve versie van het onderzoeksrapport deze brief verwerkt, ook in haar nawoord.

Het definitieve rapport is vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.

Dit onderzoeksrapport is op verzoek van de Tweede Kamer gemaakt en sluit aan op de publicatie van deel van het rapport op 29 november 2007.

Voor deel B stonden de volgende vragen centraal:

Hoe worden de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de uitgaven voor ICT- projecten bijgehouden in de administraties?

Welke indicatie kan de Algemene Rekenkamer geven van vermijdbare kosten en vermijdbare vertragingen?

Welk beeld geeft dit van de mogelijkheden en beperkingen van een breed onderzoek naar de vermijdbare kosten en vermijdbare vertragingen voor ICT-projecten bij de rijksoverheid sinds 2000?

Hiervoor heeft de Algemene Rekenkamer naar vijf ICT-projecten gekeken. De antwoorden op de vragen plaatsen wij in het kader van meer praktisch gerichte aanbevelingen om 'grip' op projecten te krijgen. Deze aanbevelingen hebben betrekking op financieel beheer en op besturing van ICT-projecten.

De ICT-projecten C2000 (communicatie voor hulpdiensten), Toeslagen (Belastingdienst), Walvis en SUB (uitgevoerd in samenwerking tussen Belastingdienst en UWV), en het project NVIS (visumverlening) zijn geanalyseerd. Er is gekeken naar de kwaliteit van de (project)administraties, overschrijdingen van geplande kosten en doorlooptijden en verklaringen daarvoor. Verder is een analyse gemaakt van de besturing van informatievoorziening en de functie van de Chief Information Officer (CIO). Experts en de literatuur zijn geraadpleegd. En er is een beperkte verkenning van vijf stichtingen (EKD.NL, NICTIZ, ICTU, Geonovum en Kennisnet ICT op School) gemaakt die ICT-projecten met een publiek belang uitvoeren. Hierbij is nagegaan hoe zij aan de staat verbonden zijn en hoe de informatievoorziening over de besteding van publieke gelden is geregeld (beschouwing ministeriële verantwoordelijkheid).