RTL Group

Veelbelovende start nieuwe vooravond RTL 4

Maand juni voor RTL Nederland naar verwachting

De nieuwe vooravond van RTL 4 is in de maand juni veelbelovend van start gegaan. NL Vertrekt was in de eerste week van uitzending goed voor een zenderaandeel van 11 %. Ook de andere nieuwe RTL 4-programmas in de vooravond kwamen uitstekend uit de startblokken. De Bloemenstal, gepresenteerd door Winston Gerschtanowitz en Nicolette van Dam, opende gisteravond met 410.000 kijkers van zes jaar en ouder (goed voor een zenderaandeel van 12,2 % in de doelgroep boodschappers 20 49 jaar), terwijl de eerste uitzending van het door Martijn Krabbé gepresenteerde Wie Is De Chef werd bekeken door ruim 456.000 mensen, wat een zenderaandeel van 18,5 % opleverde in boodschappers 20 49 jaar.

RTL Nederland kijkt terug op een stabiele maand juni, met een zenderaandeel van 21,4 % in de doelgroep 20 49 jaar. Daarmee scoort RTL Nederland naar verwachting. Tijdens het WK Voetbal in 2006 was het zenderaandeel in de doelgroep 20 49 jaar 20,9 % en tijdens de EK 2004 was dat 21,0%.

In de doelgroep boodschappers 20 49 jaar noteerde RTL 4 in de maand juni een zenderaandeel van 11 %, onder meer dankzij de goede prestaties van Goede Tijden, Slechte Tijden, dat goed was voor gemiddeld 19,0 % zenderaandeel en daarmee uitstekend standhield temidden van het EK-geweld. Andere RTL 4-programmas die in juni bijdroegen aan het succes van RTL 4 waren RTL Nieuws, Herrie In Het Hotel, Derek Ogilvie: Ghost Whisperer, Postcodeloterij Miljoenenjacht, Voetbalvrouwen en Bouwval Gezocht.

RTL 5 haalde in de maand juni in de eigen doelgroep 20 34 jaar een zenderaandeel van 5,9%, met dank aan programmas als Hollands Next Top Model, Lieve Lust en de speelfilms American Pie, Lucky 7, Theres Something About Mary en Costa. De RTL 5-kijker gaat een mooie zomer tegemoet met de nieuwe hitseries Bionic Woman, Coleens Real Women en The Inside en nieuwe seizoenen van Project Catwalk, Heroes, Standoff en Janice Dickinson Modeling Agency.

RTL 7 haalt in de doelgroep mannen 20-49 jaar een zenderaandeel van 4,4% in het avondtijdvak. Naast de populaire Formule 1-races van Canada en Frankrijk, waren ook de uitzendingen van RTL GP: Transorientale Rally hier verantwoordelijk voor. De filmavonden van RTL 7 bleken een mooi alternatief voor het EK Voetbal. Zo werden films als Marked For Death, Terminator 2 en Serenity goed bekeken.

De doelgroep van RTL 8 bleef ook in de afgelopen maand de vrouwenzender trouw. RTL 8 registreerde in juni een zenderaandeel van 3,3 % in de doelgroep vrouwen 20 49 jaar, ten opzichte van 3,2 % in de maand ervoor. Dit uitstekende resultaat was met name te danken aan As The World Turns, EHBO Eerste Hulp Bij Opvoeden en de films Dying Young en Not Without My Daughter.

---

Noot aan de redactie: voor meer informatie en/of interviews kunt u contact opnemen met Jasper Teijsse, afdeling Communicatie van RTL Nederland, via tel: 035 6718933 of jasper.teijsse@rtl.nl.