Persconferentie Trekvliettracé
Toespraak | 24-06-2008 | Den Haag | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Voor u staat een gelukkig mens. Want vandaag bereiken we een doorbraak
op het gebied van de mobiliteit en de ruimtelijke ontwikkeling, niet
alleen in Den Haag en omstreken, maar in de hele westelijke Randstad.
Ik ben er trots op om samen met wethouder Peter Smit van Den Haag aan
te kondigen dat we een begin kunnen maken met de aanleg van het
Trekvliettracé, zoals u weet een essentiële schakel in de
bereikbaarheid van de Haagse regio.
Dat is mogelijk geworden nu het kabinet 225 miljoen euro beschikbaar
heeft gesteld. Dat is de helft van de aanlegkosten van het tracé, dat
het knooppunt Ypenburg via een boortunnel zal verbinden met de Haagse
CentrumRing. De rest van de kosten zal worden gedragen door de
regionale partners.
De rijksbijdrage aan de aanleg van het Trekvlietracé laat zien dat het
kabinet het vlottrekken van de mobiliteit in de Randstad serieus
neemt. Den Haag heeft een spilfunctie aan de zuidwestkant van de
Randstad; en met de bereikbaarheid van de stad is het al sinds jaar en
dag droevig gesteld. Er wordt nu, mede onder de vlag van het project
Den Haag Internationale Stad, hard aan gewerkt om daar verbetering in
te brengen.
Ik noem de Sijtwendetunnel, onderdeel van de noordelijke randweg N14.
Ik noem de Hubertustunnel, die deze zomer opengaat. En nu geven we de
aftrap voor het Trekvliettracé. Deze "grands travaux" zijn goed voor
het internationale imago en het economische klimaat van de stad.
Beste mensen!
Het rijk staat over het algemeen niet te springen om aan lokale wegen
mee te betalen. Waarom nu wel? Dat heeft onder andere te maken dat
Verkeer en Waterstaat de bereikbaarheidsproblematiek integraal
aanpakt. Dat betekent dat we niet alleen oplossingen zoeken op het
hoofdwegennet, maar ook naar het zogenaamde onderliggend wegennet
kijken.
Lokale wegen hebben invloed op de verkeersafwikkeling op de
hoofdwegen. Zie het Trekvliettracé, dat de A4 zal ontlasten. En zo
levert de nieuwe weg een belangrijke bijdrage aan een vlottere
doorstroming in de westelijke Randstad, één van de hoofddoelstellingen
van het programma Randstad Urgent.
Het is dankzij Randstad Urgent dat er nu een besluit ligt. Het is een
goed voorbeeld van hoe ik die processen voor me zie: bestuurlijk druk
in plaats van bestuurlijke drukte. En er is tempo gemaakt. Kort
gezegd: kiezen - besluiten - en gáán. Zo moet het.
Beste mensen!
Die integrale kijk op de bereikbaarheid delen we met de decentrale
overheden. Zoals u weet vind ik het heel belangrijk om samen met de
gemeenten, de regio's en de provincies te zoeken naar oplossingen voor
de congestie.
De Commissie-Elverding steunt mij in die opvatting. De commissie heeft
me kort geleden geadviseerd om bij grote infrastructurele projecten de
verkenningsfase altijd af te sluiten met een politiek besluit over een
breed gedragen voorkeursvariant.
Daarvoor moet je met elkaar samenwerken en concrete afspraken maken.
Daarom praten minister Cramer, staatssecretaris Huizinga en ik
minstens twee keer per jaar met regionale bestuurders over de
voortgang van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en
Transport (MIRT).
Die "bestuurlijke overleggen" krijgen steeds meer een integraal en
gebiedsgericht karakter. Dat klinkt wat ambtelijk, maar wat het in de
praktijk betekent is dat we besluiten over infrastructuur - wegen,
spoorlijnen, vliegvelden - steeds beter kunnen afstemmen met besluiten
over de ruimtelijke ontwikkeling - woningbouw, industrieterreinen,
natuur- en recreatiegebieden. En vice versa natuurlijk.
Beste mensen!
Het Trekvliettracé is één van de concrete afspraken die we in het
besturlijk overleg van 28 mei met de regio hebben gemaakt. Het past in
de integrale, gebiedsgerichte aanpak die we met z'n allen voorstaan.
Het is nu zaak voortvarend aan de slag te gaan.
Betekent dat dat morgen de eerste spade de grond in gaat? U kent het
spreekwoord: "Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd."
Voordat het eerste beton gestort wordt, moeten we nog een hoop werk
verrichten. Zo moeten we de details van onze investering van 225
miljoen euro nog nader uitwerken. Ik verwacht dat we daar komend
najaar uitkomen.
Eén ding staat voor mij als een paal boven water: burgers en bedrijven
in Den Haag, het stadsgewest en de westelijke Randstad zullen veel
baat hebben bij het Trekvliettracé. Want een betere doorstroming van
het verkeer heeft een positieve invloed op de economie en op de
leefomgeving.
Ik complimenteer wethouder Smit met het bereikte resultaat, dat niet
in de laatste plaats te danken is aan zijn inspanningen om andere
gemeenten tijdig bij het hele proces te betrekken. Ik wens alle
partners in dit project heel veel succes in de verdere uitwerking en
uitvoering.
Ik dank u voor uw aandacht.
Verwante onderwerpen
* Aanleg en onderhoud wegen
* Randstad Urgent
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat