Gemeente Aalten


Sluiting loket Burgerzaken locatie Dinxperlo in vakantieperiode

Het belang van een goede dienstverlening staat bij het college van burgemeester en wethouders voorop.
Goede dienstverlening betekent ook duidelijkheid met betrekking tot openingstijden en prestaties die u van ons kunt verwachten. In verband met de vakantie is een optimale dienstverlening vanuit zowel de locatie Aalten als vanuit de locatie Dinxperlo niet te realiseren. Om deze reden hebben wij er voor gekozen om in de vakantieperiode vanuit één locatie, in dit geval de locatie Aalten, een optimale dienstverlening te garanderen.

Overweging tijdelijke sluiting loket
Wethouder Rijks heeft in overleg met belangengroepering Dinxpers Belang de overwegingen tot sluiting toegelicht. Wethouder Rijks: "Reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) en rijbewijzen die in Dinxperlo worden aangevraagd, kunnen ook alleen in Dinxperlo worden afgehaald, omdat de documenten aan de aanvraagstations zijn gekoppeld. Normaal gesproken duurt de afhandeling van een aanvraag drie á vier werkdagen. Bij een beperkte openstelling kan de inwoner het document pas een week later ophalen." Bij een openstelling van bijvoorbeeld één ochtend per week is het niet mogelijk reisdocumenten en rijbewijzen met spoed aan te vragen (document is dan de volgende dag klaar), omdat het document de volgende dag niet kan worden afgehaald. Juist in de vakantieperiode worden er veel reisdocumenten met spoed aangevraagd. Wethouder Rijks vervolgt: "Vorig jaar was het loket Burgerzaken locatie Dinxperlo één dag per week geopend. Gebleken is dat dit voor de inwoner veel verwarring gaf."
Dinxpers Belang kon zich na deze toelichting vinden in sluiting van het loket Burgerzaken, locatie Dinxperlo. Wel is Dinxpers Belang van mening dat de periode van zes weken sluiting erg lang is. Wethouder Rijks heeft de toezegging gedaan, hier in ieder geval volgend jaar rekening mee te houden bij het bepalen van de openingstijden voor de vakantieperiode.