* Nieuwe editie digitale nieuwsbrief Infocentrum
Lelystad is klaar voor nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening
De gemeente Lelystad is klaar voor uitvoering van de nieuwe Wet
Ruimtelijke Ordening (WRO) die per 1 juli 2008 in werking treedt.
De gemeenteraad heeft onlangs vastgesteld hoe Lelystad wenst om te
gaan met de instrumenten die de nieuwe wet biedt. Zo maakt Lelystad
geen gebruik van Projectbesluiten en van een Beheersverordening. Wél
hanteert de gemeente het bestemmingsplan als belangrijkste ruimtelijke
ordeningsinstrument.
Dat betekent dat voor het gehele gemeentelijke grondgebied
bestemmingsplannen moeten gaan gelden die niet ouder mogen zijn dan 10
jaar. Hiervoor hebben gemeenten tot 1 juli 2013 de tijd. Na die datum
mogen gemeenten geen geld meer vragen voor beoordeling van bouwplannen
in gebieden waarvoor geen actueel bestemmingsplan geldt.
Nieuwe wet
De nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening vervangt de uit 1965 stammende Wet
op de Ruimtelijke Ordening (WRO). Het opwaarderen van het
bestemmingsplan als ruimtelijke ordeningsinstrument in de nieuwe wet
heeft ook tot gevolg een bekorting van de proceduretijd en het
inperken van de bevoegdheden van provincies en het Rijk. Door het
laten vervallen van de goedkeuringsprocedure bij Gedeputeerde Staten
wordt de bestemmingsplanprocedure aanzienlijk bekort en kunnen de
Provincie en het Rijk hun invloed alleen nog maar doen gelden als er
provinciale belangen respectievelijk rijksbelangen in het geding zijn.
Geen gebruik van Projectbesluit en Beheersverordening
De gemeente Lelystad heeft besloten om geen gebruik te maken van de
mogelijkheid in de nieuwe wet om projectbesluiten te nemen c.q.
beheersverordeningen op te stellen. Aan deze twee instrumenten kleven
grote nadelen. In geval van de beheersverordening schuilt het nadeel
in de verminderde invloed van burgers op het ruimtelijke
ordeningsproces in en rond hun leefomgeving, terwijl aan het nemen van
een projectbesluit grote financiële risicos kleven voor de gemeente.
Daarbij leidt het toepassen van het projectbesluit als instrument voor
de ruimtelijke ordening tot een aanzienlijke lastenverzwaring, omdat
het projectbesluit binnen een jaar in een nieuw bestemmingsplan
opgenomen dient te worden en dus een verdubbeling van de procedure
tijd tot gevolg heeft. De gemeente Lelystad heeft er daarom voor
gekozen om van deze twee instrumenten geen gebruik te maken.
Kruimelgevallen en Postzegelplan
Voor ontwikkelingen die niet in het bestemmingsplan passen werd onder
de oude Wet op de Ruimtelijke Ordening vaak een zelfstandige
projectprocedure gevolgd (artikel 19 WRO). Deze mogelijkheid komt
onder de nieuwe wet te vervallen. Als in de toekomst een vergunning
wordt gevraagd voor een ontwikkeling die niet in het bestemmingsplan
past, en de in de nieuwe wet opgenomen kruimelgevallenregeling
eveneens geen uitkomst biedt, dan zal de aanvraag worden afgewezen.
Slechts in geval van zwaarwegende omstandigheden van economische,
sociale, culturele of maatschappelijke aard wordt voor een dergelijke
ontwikkeling overgegaan tot het maken van een zogenoemd postzegelplan.
Dit is een bestemmingsplan voor een enkel perceel of voor een bepaalde
concreet omschreven ontwikkeling. Dit betekent voor de burger dat het
belangrijker wordt dat hij in een vroegtijdig stadium zijn wensen
kenbaar moet maken. Daarom zal de gemeente voorafgaande aan een
bestemmingsplanprocedure de burger actief informeren over op handen
zijnde bestemmingsplan-wijzigingen in zijn leefomgeving, bijvoorbeeld
door het rondsturen van bewonersbrieven danwel het organiseren van
informatieavonden.
Digitaal raadplegen van bestemmingsplannen
Met de invoering van de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening wordt het
straks ook mogelijk om thuis, vanachter de computer, de
bestemmingsplannen van de gemeente Lelystad in te zien. De wet
verplicht gemeenten hiertoe en stelt daarvoor regels op. Hierdoor
hoeven burgers straks niet meer naar het Stadhuis te komen om een
bestemmingsplan in te kunnen raadplegen. Deels kunnen nu al enkele
bestemmingsplannen via de gemeentelijke website worden geraadpleegd.
De komende jaren moet voor alle andere bestemmingsplannen de
digitaliseringslag worden gemaakt.
Planschadevergoeding
Tot slot biedt de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening de mogelijkheid om
planschadevergoeding te vragen. In bepaalde gevallen wordt een eigen
risico ingevoerd. Het risico van planschade wordt zoveel mogelijk
neergelegd bij de initiatiefnemer van een planologische ontwikkeling,
zodat dit niet ten koste gaat van gemeenschapsgeld. Om dit te
bewerkstelligen zal de gemeente als voorwaarde voor het meewerken aan
een planologische verandering van de initiatiefnemer verlangen dat hij
een zogenoemde planschadeverhaalsovereenkomst met de gemeente sluit.
---
Gemeente Lelystad