Gemeente Lelystad


* Nieuwe editie digitale nieuwsbrief Infocentrum

Lelystad is klaar voor nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening

De gemeente Lelystad is klaar voor uitvoering van de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening (WRO) die per 1 juli 2008 in werking treedt.

De gemeenteraad heeft onlangs vastgesteld hoe Lelystad wenst om te gaan met de instrumenten die de nieuwe wet biedt. Zo maakt Lelystad geen gebruik van Projectbesluiten en van een Beheersverordening. Wél hanteert de gemeente het bestemmingsplan als belangrijkste ruimtelijke ordeningsinstrument.

Dat betekent dat voor het gehele gemeentelijke grondgebied bestemmingsplannen moeten gaan gelden die niet ouder mogen zijn dan 10 jaar. Hiervoor hebben gemeenten tot 1 juli 2013 de tijd. Na die datum mogen gemeenten geen geld meer vragen voor beoordeling van bouwplannen in gebieden waarvoor geen actueel bestemmingsplan geldt.

Nieuwe wet

De nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening vervangt de uit 1965 stammende Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO). Het opwaarderen van het bestemmingsplan als ruimtelijke ordeningsinstrument in de nieuwe wet heeft ook tot gevolg een bekorting van de proceduretijd en het inperken van de bevoegdheden van provincies en het Rijk. Door het laten vervallen van de goedkeuringsprocedure bij Gedeputeerde Staten wordt de bestemmingsplanprocedure aanzienlijk bekort en kunnen de Provincie en het Rijk hun invloed alleen nog maar doen gelden als er provinciale belangen respectievelijk rijksbelangen in het geding zijn.

Geen gebruik van Projectbesluit en Beheersverordening

De gemeente Lelystad heeft besloten om geen gebruik te maken van de mogelijkheid in de nieuwe wet om projectbesluiten te nemen c.q. beheersverordeningen op te stellen. Aan deze twee instrumenten kleven grote nadelen. In geval van de beheersverordening schuilt het nadeel in de verminderde invloed van burgers op het ruimtelijke ordeningsproces in en rond hun leefomgeving, terwijl aan het nemen van een projectbesluit grote financiële risicos kleven voor de gemeente.

Daarbij leidt het toepassen van het projectbesluit als instrument voor de ruimtelijke ordening tot een aanzienlijke lastenverzwaring, omdat het projectbesluit binnen een jaar in een nieuw bestemmingsplan opgenomen dient te worden en dus een verdubbeling van de procedure tijd tot gevolg heeft. De gemeente Lelystad heeft er daarom voor gekozen om van deze twee instrumenten geen gebruik te maken.

Kruimelgevallen en Postzegelplan

Voor ontwikkelingen die niet in het bestemmingsplan passen werd onder de oude Wet op de Ruimtelijke Ordening vaak een zelfstandige projectprocedure gevolgd (artikel 19 WRO). Deze mogelijkheid komt onder de nieuwe wet te vervallen. Als in de toekomst een vergunning wordt gevraagd voor een ontwikkeling die niet in het bestemmingsplan past, en de in de nieuwe wet opgenomen kruimelgevallenregeling eveneens geen uitkomst biedt, dan zal de aanvraag worden afgewezen.

Slechts in geval van zwaarwegende omstandigheden van economische, sociale, culturele of maatschappelijke aard wordt voor een dergelijke ontwikkeling overgegaan tot het maken van een zogenoemd postzegelplan. Dit is een bestemmingsplan voor een enkel perceel of voor een bepaalde concreet omschreven ontwikkeling. Dit betekent voor de burger dat het belangrijker wordt dat hij in een vroegtijdig stadium zijn wensen kenbaar moet maken. Daarom zal de gemeente voorafgaande aan een bestemmingsplanprocedure de burger actief informeren over op handen zijnde bestemmingsplan-wijzigingen in zijn leefomgeving, bijvoorbeeld door het rondsturen van bewonersbrieven danwel het organiseren van informatieavonden.

Digitaal raadplegen van bestemmingsplannen

Met de invoering van de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening wordt het straks ook mogelijk om thuis, vanachter de computer, de bestemmingsplannen van de gemeente Lelystad in te zien. De wet verplicht gemeenten hiertoe en stelt daarvoor regels op. Hierdoor hoeven burgers straks niet meer naar het Stadhuis te komen om een bestemmingsplan in te kunnen raadplegen. Deels kunnen nu al enkele bestemmingsplannen via de gemeentelijke website worden geraadpleegd. De komende jaren moet voor alle andere bestemmingsplannen de digitaliseringslag worden gemaakt.

Planschadevergoeding

Tot slot biedt de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening de mogelijkheid om planschadevergoeding te vragen. In bepaalde gevallen wordt een eigen risico ingevoerd. Het risico van planschade wordt zoveel mogelijk neergelegd bij de initiatiefnemer van een planologische ontwikkeling, zodat dit niet ten koste gaat van gemeenschapsgeld. Om dit te bewerkstelligen zal de gemeente als voorwaarde voor het meewerken aan een planologische verandering van de initiatiefnemer verlangen dat hij een zogenoemde planschadeverhaalsovereenkomst met de gemeente sluit.
---