Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ/FBI/2859271
1 juli 2008
Informatievoorziening wachttijden
Eind vorig jaar heb ik toegezegd u te informeren over de door mij
voorgenomen verbeteringen in de informatievoorziening van wachttijden
op www.KiesBeter.nl . Bij deze brief doe ik die toezegging gestand. In
nauwe samenwerking met veldpartijen (Nederlandse Vereniging van
Ziekenhuizen (NVZ), Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie
(NPCF), Nederlandse Federatie van UMC's (NFU), Orde van Medisch
Specialisten en Zorgverzekeraars Nederland) is een verbeteringsslag
gemaakt in de informatievoorziening van de wachttijden voor algemene
en academische ziekenhuizen. Deze brief brengt de belangrijkste
verbeteringen in kaart.
Wachttijden zijn primair keuze-informatie voor patiënten. Ze bieden de
patiënt inzicht in de periode tot aanvang van een behandeling en
daarmee de mogelijkheid om zorgaanbieders onderling te vergelijken.
Wachttijden gelden voor electieve zorg en dus niet voor acute zorg. Op
www.KiesBeter.nl is het mogelijk om een overzicht te krijgen van de
wachttijden in de regio. Aanvullend hierop is de wachtlijstbemiddeling
van de zorgverzekeraar een belangrijk middel om lange wachttijden te
voorkomen. De nieuwe afspraken veranderen overigens niets aan de
zogenaamde Treeknormen.
Veranderingen per 1 september 2008
De belangrijkste verbeteringen in de registratie en publicatie van
wachttijden zijn:
1. Er zijn drie soorten wachttijden: polikliniek, behandeling en
diagnostiek. Hiervoor zijn landelijke definities afgesproken.
2. De lijst van te publiceren behandelingen is aangepast.
3. De wijze van aanlevering van wachttijdgegevens is vereenvoudigd.
Ad1
In de vernieuwde registratie onderscheiden we drie soorten
wachttijden: ten eerste de wachttijd voor de polikliniek van ieder
specialisme, ten tweede de wachttijd voor specifieke, veelvoorkomende
behandelingen (vaak een operatie) en ten derde zullen dit jaar voor
het eerst wachttijden worden gepubliceerd voor enkele diagnostische
technieken. Wachttijden voor `meerdaagse opname' en `dagbehandeling'
worden in de nieuwe registratie niet meer bijgehouden. Deze termen
zijn dermate breed interpreteerbaar voor zowel zorgaanbieders als
patiënten dat er uiteenlopende diagnoses en behandelingen onder konden
vallen. Patiënten weten ook vaak van tevoren niet het verschil
hiertussen. De NPCF is dan ook voorstander van deze aanpassing.
Alle specialismen moeten een wachttijd voor hun polikliniek opgeven.
Voor de `beschouwende' specialismen is dit de enige te publiceren
wachttijd. Over het algemeen begint een behandeling bij deze
specialismen al direct vanaf het eerste polibezoek. Er is in de meeste
gevallen geen sprake van een ervaring van wachten op een moment van
behandeling zoals bij de `snijdende' specialismen. Daar moet soms
gewacht worden op een specifiek moment van behandeling of ingreep,
vaak een operatie. Voor ruim twintig verschillende veel voorkomende
operaties moeten wachttijden worden gepubliceerd.
Wachtlijsten, het aantal wachtenden, worden in de nieuwe registratie
niet meer bijgehouden door de ziekenhuizen. Voor de patiënt is dit
geen verlies van informatie, die is geïnteresseerd hoelang hij moet
wachten op zorg en niet in het aantal patiënten dat samen met hem
wacht. Een zuivere registratie is bovendien niet mogelijk door
dubbeltelling en problemen met schoning van wachtlijsten. Bovendien
realiseer ik hiermee een reductie van de administratieve lasten voor
zorgaanbieders.
Ad 2
In de bijlage vindt u de lijst van alle wachttijden die per 1
september 2008 geregistreerd zullen worden. Deze komt grotendeels
overeen met de oude lijst. Betrokken partijen hebben gezamenlijk
besloten om enkele behandelingen om zorginhoudelijke redenen te
schrappen. Bijvoorbeeld omdat het een soort behandeling betreft
waarbij men nauwelijks uitwijkt naar andere aanbieders (zoals bij
curettage) of omdat er wegens groot aanbod buiten de algemene
ziekenhuizen, nauwelijks wachttijdproblematiek is (zoals bij
besnijdenis). Ook met deze aanpassingen heeft de NPCF ingestemd.
Drie diagnostische technieken: MRI-scan, CT-scan en gastroscopie, zijn
toegevoegd aan de lijst. Deze wachttijd is bedoeld voor patiënten die
bij een andere zorgaanbieder binnen hun zorgtraject tegen hoge
wachttijden voor deze diagnostiek aanlopen, en willen uitwijken naar
een aanbieder met kortere wachttijden.
Ad 3
De wijze van aanlevering van gegevens door ziekenhuizen is verbeterd.
In de oude situatie moesten ziekenhuizen maandelijks actief een
gegevensbestand aanleveren aan het DBC-informatie systeem (DIS). Met
de nieuwe registratie hoeft dit niet meer, maar zijn ziekenhuizen
verplicht om maandelijks hun wachttijdgegevens op hun eigen website te
actualiseren. Deze actuele gegevens worden maandelijks van de websites
afgelezen en doorgeven aan www.KiesBeter.nl en de NZa. Deze nieuwe
aanlevermethode realiseert een forse reductie in de administratieve
lasten voor ziekenhuizen. Over niet-actuele of ontbrekende gegevens
wordt gerapporteerd aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voor
handhaving van de publicatieplicht. Iedere ziekenhuislocatie is per 1
september 2008 volgens de Nadere Regel Minimale Dataset van de NZa
verplicht om maandelijks haar wachttijden volgens de definitie te
publiceren op haar website.
Achtergrond: oude situatie
Voor de oude wachttijdregistratie golden niet eenduidige definities.
Hierdoor waren de wachttijden van verschillende ziekenhuizen niet
onderling vergelijkbaar voor patiënten en zorgverzekeraars en de
gepubliceerde informatie op www.KiesBeter.nl was hierdoor matig
bruikbaar. Door het gebrek aan breed gedragen definities herkenden ook
ziekenhuizen en medisch specialisten zich niet in de informatie op
deze website. Een deel van de ziekenhuizen leverde mede hierom dan ook
niet of onregelmatig hun wachttijden aan waardoor www.KiesBeter.nl
hiaten vertoonde. Om bovenstaande redenen zijn in samenspraak met
partijen de nieuwe afspraken en definities gemaakt.
Ik ben verheugd dat partijen gezamenlijk deze nieuwe registratie
hebben bewerkstelligd. Ik heb het vertrouwen dat hiermee voor de
patiënt meer transparantie komt op gebied van wachttijden in de
Nederlandse ziekenhuiszorg. Tegelijkertijd verminderen de
administratieve lasten voor zorgaanbieders. Samen met partijen zal ik
de nieuwe wachttijdregistratie volgen en waar nodig aanpassen.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink