Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


NPCF Grote steun preferentiebeleid


01 juli 2008

De overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking steunt het zogenaamde preferentiebeleid. Dit blijkt uit een meldactie die de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) de afgelopen twee weken heeft gehouden. Van de 1233 deelnemers stelt 72% er geen problemen mee te hebben om een goedkoper medicijn te ontvangen als hun arts hen zou verzekeren dat het precies dezelfde werking heeft als de duurdere versie. De resultaten tonen aan dat er nog heel wat schort aan de informatie over de gevolgen van dit beleid.

De commotie van de afgelopen tijd was voor de NPCF aanleiding tot het houden van de actie. Adjunct-directeur Atie Schipaanboord: 'Alle betrokken partijen beroepen zich bij tijd en wijle op het belang van de patiënt. Wij wilden wel eens weten hoe de patiënten er zelf over denken. De overgrote meerderheid blijkt net als wij geen moeite te hebben met de essentie van het preferentiebeleid.'

De NPCF heeft zich altijd op het standpunt gesteld dat verstrekking van de goedkoopste variant met dezelfde werking dient te worden voorgeschreven, maar als daar medische redenen voor zijn moet de arts kunnen beslissen de duurdere variant voor te schrijven. Van de deelnemers aan de peiling vindt 90% dat de arts dient te beslissen welke medicijnen zij moeten gebruiken. Slechts 8% is van mening dat de apotheker die beslissing moet nemen.

Het overgrote deel van de deelnemers stelt geen informatie over het preferentiebeleid te hebben gekregen. Niet van hun zorgverzekeraar en ook niet van de apotheker. De meeste mensen vinden dat ze de informatie over het preferentiebeleid van hun arts zouden moeten krijgen. Bij de informatie van de zorgverzekeraars stellen veel mensen vraagtekens ten aanzien van betrouwbaarheid.

Schipaanboord: 'De actie maakt duidelijk dat er nog heel wat aan de voorlichting dient te verbeteren. Partijen moeten betrouwbare en begrijpelijke informatie verstrekken. Zorgverzekeraars, apothekers en artsen spelen daarbij ieder hun rol.'

Mensen willen betere informatie

Het wisselen van medicijnen is geen nieuw verschijnsel. Het gebeurt regelmatig dat apothekers andere geneesmiddelen verstrekken. Uit de peiling blijkt dat mensen daarbij begeleiding en voorlichting nodig hebben. 44% Geeft aan bij de wisseling enige problemen te hebben ervaren. Soms ontstaan er twijfels omdat het middel een andere kleur, vorm of verpakking heeft. Soms is er sprake van bijwerkingen, allergische reacties en het moeilijker kunnen slikken. 32% Zegt bij die wisseling geen begrijpelijke informatie van de apotheker te hebben gekregen, 15% zegt dat die informatie beter kan. De NPCF wijst opnieuw op het belang van goede informatie aan patiënten als artsen overgaan tot een ander geneesmiddel.

Al met al ziet de NPCF de uitkomsten als een ondersteuning van haar beleid. Schipaanboord: 'Wij steunen het beleid onder het motto: goedkoop als het kan, duur als het moet. Wij hebben steeds gezegd dat de arts uiteindelijk moet beslissen en dat er veel aandacht moet worden geschonken aan de communicatie. Deze uitkomsten sterken ons daarin.'