Circuit Park Zandvoort


---

Ouderwets genieten bij Jubileumraces

Met twee dagen vol historische en moderne autosport, enthousiaste racefans en een legendarische parade door de straten van Zandvoort werd dit weekend het 60-jarig bestaan van het circuit van Zandvoort gevierd. Tijdens de Jubileumraces werden 7000 bezoekers getrakteerd op een bijzonder fraai programma waarbij de Dutch Power Pack raceseries werden afgewisseld met internationaal en historisch racemateriaal.

Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

De jubileumparade op zaterdagavond trok bijzonder veel bekijks. Met honderden mensen langs de route trokken de vele klassieke, maar ook moderne auto's, in een lange stoet door de Zandvoortse straten. Eindpunt van de route was het Gasthuisplein, waar de tentoonstelling "60 jaar circuit Zandvoort" in het Zandvoorts Museum werd geopend door Hans Ernst en coureur Michael Bleekemolen. Voor de bezoekers was het plein ondertussen omgetoverd tot mini-rennerskwartier met diverse raceauto's. Het jubileum werd tot middernacht gevierd met live muziek van onder andere The Clarks.

Natuurlijk werd er ook veel geracet tijdens het jubileumweekend. In de Samsung BMW 130i Cup ging de overwinning van de sprintrace naar Bas Schothorst. Hij vertrok vanaf de pole position en reed onbedreigd naar de zege. Later op de racedag werd bekend gemaakt dat Schothorst gediskwalificeerd was, waardoor de overwinning naar Bertus Sanders ging. Tweede werd Luuk Glansdorp voor Duncan Huisman. Tevens wist Glansdorp de overwinning in de BMW Drivers Trophy op zijn naam te schrijven. In de tweede race ging de zege naar Jan Joris Verheul, die met zijn Renova-Euser BMW voor Allard Kalff en Tim Coronel. Bernhard van Oranje werd eerste in de BMW Drivers Trophy.

Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

De eerste race van de Formido Swift Cup werd door velen bestempeld als reclame voor de autosport. Rondenlang werd de strijd om de eerste positie uitgevochten door Hans Bos, Karel Verspaget, Tim van Gog en Sandra Douma. Uiteindelijk won Bos met een marginale voorsprong voor Van Gog en Verspaget. In de tweede race kwam podiumkandidaat Bos in contact met Verspaget, waardoor Bos een tijdstraf van 30 seconden kreeg opgelegd. Tim van Gog mocht ditmaal de hoogste trede van het podium betreden. Tweede werd Sandra Douma voor Jeroen den Boer.

Na een moeizame start van het autosportseizoen was Pim van Riet weer in de vorm waarin hij vorig seizoen zat. Overtuigend pakte hij de overwinning in de race op zaterdag. Op zondag ging de overwinning naar Robert van den Berg. De Harders Plaza coureur eindigde voor Paul Vahstal en Addie van de Ven. Van Riet eindigde ditmaal als vijfde en steeg daarmee naar de tweede positie in de stand om het kampioenschap, achter Vahstal. De Olympia klasse werd gewonnen door Mickey Bertram (race 1) en Ruud Steenmetz (race 2).

Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

De eerste race van de Toerwagen Diesel Cup werd een prooi voor de equipe van Bertus Sanders en Marc Koster. Ronald Morien en Rob Karst eindigden met hun Volkswagen Golf op een tweede plaats. Dit resultaat smaakte naar meer, want het duo won de race op zondag. Sanders en Koster eindigden deze race als vierde.

In de Formule Ford werden beide manches gewonnen door Simon Knap. Op zaterdag werd hij op het podium vergezeld door Rogier Jongejans en Liroy Stuart. De tweede race kende een vrijwel identiek podium, maar ditmaal mocht John Svensson de derde positie op het podium innemen in plaats van Stuart. In de Zetec klasse ging de overwinning tweemaal naar Vincent van der Valk.

In de Northern European Cup Formula Renault 2.0 ging de zege tweemaal naar Valtteri Bottas. De Finse coureur wist in de eerste race de Portugees Da Costa en de Pool Giermaziak voor te blijven. In de tweede race ondervond Bottas de nodige tegenstand van zijn teamgenoot Tobias Hegewald. Da Costa eindigde ditmaal als derde. Beste Nederlander in de eerste race was MP Motorsport coureur Nicky Catsburg. In de tweede race ging deze eer naar Stef Dusseldorp.

In het Delta Lloyd Private Banking Nederlands Kampioenschap voor historische toerwagens en GT's mocht Hans Hugenholtz tweemaal als winnaar het podium bestijgen. Met zijn fraaie Ford GT40 bleef hij Niek van Gils met een TVR Griffith voor.

Ander historisch racegeweld kwam van de Historische Monoposto's. De Zweed Mats Andersson won beide wedstrijden met zijn Ralt RT Formule 3 auto.