---
Dutch GT4 nieuwe mijlpaal in nationale autosport
Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties
Met de opzet van het Dutch GT4 zorgt het Circuit Park Zandvoort als
promotor en organisator voor een nieuwe mijlpaal in de nationale
autosport. Vanaf 2009 zal de GT4-klasse, die al in vele landen een
succes is, ook in Nederland op het circuit te zien zijn. Tot de
verbeelding sprekende auto's en spectaculaire races zijn de factoren
die de GT4-klasse tot zo'n aansprekende tak van autosport maken. Voor
Nederland is het belangrijk dat het portfolio van nationale
raceklassen in het Dutch Power Pack vanaf volgend seizoen weer wordt
aangevuld met een multimerkenkampioenschap. Voor de organisatie en
realisatie van het kampioenschap werkt Circuit Park Zandvoort nauw
samen met SRO (Stéphane Ratel Organisation), de internationale
organisatie die over een rijke staat van dienst in de GT-racerij
beschikt. Met SRO is een samenwerkingsovereenkomst voor drie jaar
gesloten.
Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties
Na het internationale succes van de GT3-categorie werd de GT4-klasse
door SRO in 2007 op Europees niveau in het leven geroepen. De klasse
is bestemd voor sportieve auto's die in grote aantallen worden
geproduceerd en die een lagere pk/gewichtsverhouding hebben dan de
GT3-modellen. In het eerste seizoen raceten er auto's als de Aston
Martin N24, de BMW Z4 Coupé, de Ford Mustang FR500 GT4, de Maserati
Trofeo, de Lotus Exige, de Nissan 350Z en de Porsche Cayman. De
verschillende auto's waren goed aan elkaar gewaagd en zorgden voor een
spannende strijd op de baan. In 2008 werd de GT4-klasse ook ingevoerd
in het Brits en Belgisch GT-kampioenschap, voor 2009 staat een verdere
internationale uitbreiding op het programma, onder andere door de
realisatie van het Dutch GT4.
Programma naar Europees voorbeeld
Voor de programmering van de raceweekeinden van het Dutch GT4 wordt
het Europese voorbeeld gevolgd. Dat betekent dat er per evenement drie
wedstrijden worden verreden: allereerst een race met een tijdsduur van
50 minuten inclusief verplichte pitstop en eventueel een
rijderswissel, in het geval dat er twee rijders op een auto zijn
ingeschreven. Daarnaast zijn er twee sprintraces van elk 25 minuten.
Het merendeel van de wedstrijden zal worden verreden in het programma
van het Dutch Power Pack op Circuit Park Zandvoort en het TT-Circuit
Assen. Daarnaast staat er een gastoptreden bij de Europese GT4's
gepland in het voorprogramma van de "24 Hours of Spa", één van de
grootste race-evenementen van Europa. Ook zal er nog worden gekeken
naar deelname aan andere races buiten onze landsgrenzen. Circuits die
daarbij in overweging worden genomen zijn Zolder (B), de Nürburgring
(D) en Brands Hatch (GB).
Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties
Erik Weijers, C.O.O. Circuit Park Zandvoort: "Belangrijke stap"
Erik Weijers, chief operating officer (C.O.O.) van Circuit Park
Zandvoort, omschrijft de komst van het Dutch GT4 als nieuwe klasse een
belangrijke stap in de Nederlandse autosport. "Sinds het verdwijnen
van het Nederlands toerwagenkampioenschap DTCC in 2002, wat nog steeds
door veel mensen wordt betreurd, hebben we een officieel kampioenschap
met meerdere merken in ons land node moeten missen. Door de
initiatieven van Circuit Park Zandvoort in samenwerking met diverse
importeurs en andere organisaties omvat het Dutch Power Pack nu een
aantal sterke merkenraceklassen als basis. Met de realisatie van het
Dutch GT4 hebben we de kans om daarnaast weer een interessant
nationaal multimerk-kampioenschap van de grond te tillen. Zeker
wanneer je kijkt naar de aansprekende auto's die in de serie
deelnemen. Daarbij sluiten we aan bij de succesvolle ontwikkeling van
de GT-klasse, die, niet in de laatste plaats dankzij de inspanningen
van SRO, wereldwijd een sterke groei doormaakt. We sluiten aan bij een
internationaal reglement, dat uitwisseling van auto's, teams en
rijders tussen de verschillende kampioenschappen mogelijk maakt en
zijn niet lauter van een op Nederland toegespitst reglement
afhankelijk. We zijn dan ook bijzonder tevreden dat we in nauwe
samenwerking met SRO het Dutch GT4 kunnen realiseren."
SRO, een sterke partner in de GT-racerij
SRO is in de internationale autosport een bekende naam. Oprichter en
naamgever Stéphane Ratel stond medio jaren negentig aan de basis van
de heropleving van de internationale GT-racerij, die uiteindelijk
leidde tot de realisatie van het FIA GT-kampioenschap en de daaraan
gelieerde categorieën GT3 en GT4. Naast de internationale competities
als vlaggenschip is SRO in de afgelopen jaren ook meer en meer actief
geworden bij de opzet, organisatie en promotie van nationale
GT-kampioenschappen, onder andere in België, Duitsland, Frankrijk en
Groot-Brittannië. Met het Circuit Park Zandvoort is nu een franchise
samenwerkingscontract gesloten voor een periode van drie seizoenen
(2009 tot en met 2011), dat de basis vormt voor het Dutch GT4. SRO
levert daarbij ondersteuning op het gebied van reglementering en
homologatie en zorgt met eigen deskundige medewerkers voor de
technische keuringen bij de evenementen van het Dutch GT4.
Stéphane Ratel: "Blij met nieuwe activiteit in Nederland"
Stéphane Ratel, de Chairman van de SRO Motorsports Group, toont zich
verheugd over de GT4-activiteiten in Nederland: "Ik geloof sterk in
het potentieel van de GT4-categorie, een perfecte mogelijkheid voor
teams en rijders om op nationaal niveau met aansprekende GT's te
racen, waarbij internationale uitwisseling en doorgroei mogelijk is.
Ik ben ook blij met deze nieuwe activiteit in Nederland, het land waar
vele van onze succesvolste teams en rijders in het afgelopen decennium
vandaan komen. We hebben nauw contact met een aantal andere landen die
geïnteresseerd zijn in het GT4 concept en ik hoop dat onze
samenwerking met Nederland de eerste van vele is."
Vele auto's geschikt voor deelname, streven naar gelijke kansen
SRO heeft een aantal auto's geselecteerd dat voor deelname in de
GT4-klasse in aanmerking komt. Dit zijn in alfabetische volgorde de
Aston Martin N24, de BMW Z4, de Corvette C6, de Ford Mustang FR500C
GT4, de Lotus Exige, de Maserati Trofeo, de Nissan 350 Z, de Opel GT
en de Porsche Cayman. Voorwaarde is dat er van elk van de auto's
minimaal 300 stuks op jaarbasis geproduceerd zijn en dat de auto's
goedgekeurd zijn voor deelname aan het wegverkeer in de Europese Unie
en/of in de Verenigde Staten. Wedstrijdauto's kunnen worden ontwikkeld
door de fabrikant of door een door SRO aangewezen exclusieve tuner
voor het betreffende model. Door SRO is een officiële testrijder
aangewezen, die de auto's test en beoordeelt op hun onderlinge
gelijkwaardigheid. Om een spannende strijd met gelijke kansen voor
alle deelnemers te garanderen, kunnen de kenmerken van bepaalde auto's
door SRO worden aangepast. Er is een exclusieve bandenleverancier voor
alle deelnemers. Wie dat in Nederland wordt, staat op dit moment nog
niet vast.
Dutch GT4, start Pasen 2009
De Nederlandse premiere van het Dutch GT4 zal plaatsvinden tijdens de
Paasraces 2009, welke op 11 en 13 april op Circuit Park Zandvoort
worden verreden. Iedereen die op de hoogte willen blijven van alle
ontwikkelingen omtrent het Dutch GT4 kan zich via de officiële website
www.gt-4.nl opgeven voor de nieuwsbrief, welke vanaf heden regelmatig
zal verschijnen.
Doc Persbericht in word
Grootte: 35.5K bytes
Jpg Foto 1
Grootte: 811.3K bytes
Jpg Foto 2
Grootte: 342.6K bytes
Jpg Foto 3
Grootte: 481.9K bytes
* Nieuwsoverzicht
IFRAME: http://ads.cpz.nl/abmw.aspx?z=4&isframe=true&autorotate=true
© Copyright 2008 Circuit Park Zandvoort. ® All rights reserved. |
Privacy Policy
Circuit Park Zandvoort