Circuit Park Zandvoort


---

Dutch GT4 nieuwe mijlpaal in nationale autosport

Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

Met de opzet van het Dutch GT4 zorgt het Circuit Park Zandvoort als promotor en organisator voor een nieuwe mijlpaal in de nationale autosport. Vanaf 2009 zal de GT4-klasse, die al in vele landen een succes is, ook in Nederland op het circuit te zien zijn. Tot de verbeelding sprekende auto's en spectaculaire races zijn de factoren die de GT4-klasse tot zo'n aansprekende tak van autosport maken. Voor Nederland is het belangrijk dat het portfolio van nationale raceklassen in het Dutch Power Pack vanaf volgend seizoen weer wordt aangevuld met een multimerkenkampioenschap. Voor de organisatie en realisatie van het kampioenschap werkt Circuit Park Zandvoort nauw samen met SRO (Stéphane Ratel Organisation), de internationale organisatie die over een rijke staat van dienst in de GT-racerij beschikt. Met SRO is een samenwerkingsovereenkomst voor drie jaar gesloten.

Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

Na het internationale succes van de GT3-categorie werd de GT4-klasse door SRO in 2007 op Europees niveau in het leven geroepen. De klasse is bestemd voor sportieve auto's die in grote aantallen worden geproduceerd en die een lagere pk/gewichtsverhouding hebben dan de GT3-modellen. In het eerste seizoen raceten er auto's als de Aston Martin N24, de BMW Z4 Coupé, de Ford Mustang FR500 GT4, de Maserati Trofeo, de Lotus Exige, de Nissan 350Z en de Porsche Cayman. De verschillende auto's waren goed aan elkaar gewaagd en zorgden voor een spannende strijd op de baan. In 2008 werd de GT4-klasse ook ingevoerd in het Brits en Belgisch GT-kampioenschap, voor 2009 staat een verdere internationale uitbreiding op het programma, onder andere door de realisatie van het Dutch GT4.

Programma naar Europees voorbeeld
Voor de programmering van de raceweekeinden van het Dutch GT4 wordt het Europese voorbeeld gevolgd. Dat betekent dat er per evenement drie wedstrijden worden verreden: allereerst een race met een tijdsduur van 50 minuten inclusief verplichte pitstop en eventueel een rijderswissel, in het geval dat er twee rijders op een auto zijn ingeschreven. Daarnaast zijn er twee sprintraces van elk 25 minuten. Het merendeel van de wedstrijden zal worden verreden in het programma van het Dutch Power Pack op Circuit Park Zandvoort en het TT-Circuit Assen. Daarnaast staat er een gastoptreden bij de Europese GT4's gepland in het voorprogramma van de "24 Hours of Spa", één van de grootste race-evenementen van Europa. Ook zal er nog worden gekeken naar deelname aan andere races buiten onze landsgrenzen. Circuits die daarbij in overweging worden genomen zijn Zolder (B), de Nürburgring (D) en Brands Hatch (GB).

Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

Erik Weijers, C.O.O. Circuit Park Zandvoort: "Belangrijke stap" Erik Weijers, chief operating officer (C.O.O.) van Circuit Park Zandvoort, omschrijft de komst van het Dutch GT4 als nieuwe klasse een belangrijke stap in de Nederlandse autosport. "Sinds het verdwijnen van het Nederlands toerwagenkampioenschap DTCC in 2002, wat nog steeds door veel mensen wordt betreurd, hebben we een officieel kampioenschap met meerdere merken in ons land node moeten missen. Door de initiatieven van Circuit Park Zandvoort in samenwerking met diverse importeurs en andere organisaties omvat het Dutch Power Pack nu een aantal sterke merkenraceklassen als basis. Met de realisatie van het Dutch GT4 hebben we de kans om daarnaast weer een interessant nationaal multimerk-kampioenschap van de grond te tillen. Zeker wanneer je kijkt naar de aansprekende auto's die in de serie deelnemen. Daarbij sluiten we aan bij de succesvolle ontwikkeling van de GT-klasse, die, niet in de laatste plaats dankzij de inspanningen van SRO, wereldwijd een sterke groei doormaakt. We sluiten aan bij een internationaal reglement, dat uitwisseling van auto's, teams en rijders tussen de verschillende kampioenschappen mogelijk maakt en zijn niet lauter van een op Nederland toegespitst reglement afhankelijk. We zijn dan ook bijzonder tevreden dat we in nauwe samenwerking met SRO het Dutch GT4 kunnen realiseren."

SRO, een sterke partner in de GT-racerij
SRO is in de internationale autosport een bekende naam. Oprichter en naamgever Stéphane Ratel stond medio jaren negentig aan de basis van de heropleving van de internationale GT-racerij, die uiteindelijk leidde tot de realisatie van het FIA GT-kampioenschap en de daaraan gelieerde categorieën GT3 en GT4. Naast de internationale competities als vlaggenschip is SRO in de afgelopen jaren ook meer en meer actief geworden bij de opzet, organisatie en promotie van nationale GT-kampioenschappen, onder andere in België, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Met het Circuit Park Zandvoort is nu een franchise samenwerkingscontract gesloten voor een periode van drie seizoenen (2009 tot en met 2011), dat de basis vormt voor het Dutch GT4. SRO levert daarbij ondersteuning op het gebied van reglementering en homologatie en zorgt met eigen deskundige medewerkers voor de technische keuringen bij de evenementen van het Dutch GT4.

Stéphane Ratel: "Blij met nieuwe activiteit in Nederland" Stéphane Ratel, de Chairman van de SRO Motorsports Group, toont zich verheugd over de GT4-activiteiten in Nederland: "Ik geloof sterk in het potentieel van de GT4-categorie, een perfecte mogelijkheid voor teams en rijders om op nationaal niveau met aansprekende GT's te racen, waarbij internationale uitwisseling en doorgroei mogelijk is. Ik ben ook blij met deze nieuwe activiteit in Nederland, het land waar vele van onze succesvolste teams en rijders in het afgelopen decennium vandaan komen. We hebben nauw contact met een aantal andere landen die geïnteresseerd zijn in het GT4 concept en ik hoop dat onze samenwerking met Nederland de eerste van vele is."

Vele auto's geschikt voor deelname, streven naar gelijke kansen SRO heeft een aantal auto's geselecteerd dat voor deelname in de GT4-klasse in aanmerking komt. Dit zijn in alfabetische volgorde de Aston Martin N24, de BMW Z4, de Corvette C6, de Ford Mustang FR500C GT4, de Lotus Exige, de Maserati Trofeo, de Nissan 350 Z, de Opel GT en de Porsche Cayman. Voorwaarde is dat er van elk van de auto's minimaal 300 stuks op jaarbasis geproduceerd zijn en dat de auto's goedgekeurd zijn voor deelname aan het wegverkeer in de Europese Unie en/of in de Verenigde Staten. Wedstrijdauto's kunnen worden ontwikkeld door de fabrikant of door een door SRO aangewezen exclusieve tuner voor het betreffende model. Door SRO is een officiële testrijder aangewezen, die de auto's test en beoordeelt op hun onderlinge gelijkwaardigheid. Om een spannende strijd met gelijke kansen voor alle deelnemers te garanderen, kunnen de kenmerken van bepaalde auto's door SRO worden aangepast. Er is een exclusieve bandenleverancier voor alle deelnemers. Wie dat in Nederland wordt, staat op dit moment nog niet vast.

Dutch GT4, start Pasen 2009
De Nederlandse premiere van het Dutch GT4 zal plaatsvinden tijdens de Paasraces 2009, welke op 11 en 13 april op Circuit Park Zandvoort worden verreden. Iedereen die op de hoogte willen blijven van alle ontwikkelingen omtrent het Dutch GT4 kan zich via de officiële website www.gt-4.nl opgeven voor de nieuwsbrief, welke vanaf heden regelmatig zal verschijnen.

Doc Persbericht in word
Grootte: 35.5K bytes

Jpg Foto 1
Grootte: 811.3K bytes

Jpg Foto 2
Grootte: 342.6K bytes

Jpg Foto 3
Grootte: 481.9K bytes


* Nieuwsoverzicht

IFRAME: http://ads.cpz.nl/abmw.aspx?z=4&isframe=true&autorotate=true

© Copyright 2008 Circuit Park Zandvoort. ® All rights reserved. | Privacy Policy