Oplage tijdschriften ruim 26 miloen
01/07/2008 09:59
Nederlands Uitgeversverbond
12% tijdschriftenmarkt ziet oplage meer dan 10% stijgen in eerste kwartaal 2008
De totaal verspreide oplage van publiekstijdschriften bedroeg in het eerste kwartaal van 2008 26,1 miljoen exemplaren 1). Ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2007 betekent dit een marginale daling van 0,6 procent. Dit blijkt uit de nieuwste HOI-cijfers, die vanmorgen door HOI, Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd.
Maar liefst 12% van alle tijdschrifttitels laten een oplagestijging van meer dan 10% zien. Deze groeiers zijn verdeeld over de verschillende tijdschriftsegmenten. Met name mannenbladen, populair wetenschappelijke bladen, jongerenbladen, sportbladen en special interest bladen toonden een oplagegroei. Sterke groeiers in deze segmenten waren onder meer: Golfers Magazine (27.000, +74,5%), Playboy (92.000, +72%), J/M (60.600, +38,4%), Hockey Magazine Special (137.000, +32,8%), Meiden Magazine (65.100, +31,8%), Historisch Nieuwsblad (14.550, 24,3%), Zoom.nl (57.400, +19,1%) en Hitkrant (52.800, +18,4%).
De totaal verspreide oplage van de populair wetenschappelijke bladen groeide met 35,4 procent tot 830.000 exemplaren. Dit segment kent drie nieuwkomers: MIND magazine (77.600), National Geographic Junior (56.100) en Wetenschap in Beeld (22.100). Ook Quest (190.660, +10%), Psychologie Magazine (118.100, +8%) en Zo Zit Dat (36.000, +10%) laten in deze categorie goede resultaten zien. De oplage van ZSANA explodeerde in een jaar tijd zelfs van 3.300 naar 72.800.
De totaal verspreide oplage van de reis- en recreatie bladen groeide met 7 procent tot 494.000. Nieuwe titel in dit segment is National Geographic Traveler (31.900). Groeiers onder de reis- en recreatiebladen zijn Leven in Frankrijk (28.700, +21,8%), Zeilen (29.300, +12,8%) en En France (33.700, +11,5%). Ook Nautique (15.600, +4,9%) en Op Pad (34.900, +3,3%) zagen de oplage stijgen.
De segmenten computerbladen, culinaire bladen, woon-tuin-doehetzelf-bladen en omroepbladen toonden een lichte daling. Positieve uitzondering bij de omroepbladen betrof TotaalTV. Dit blad liet een stijging zien van 57,9% (74.000). Ook TVKrant steeg licht naar 209.500 (+ 0,6%). Het grootste omroepblad blijft Veronica Magazine met een oplage van 979.000 exemplaren.
1) exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines