Gemeente Venlo
Hoge respons op Stadspeiling 2008
1-7-2008
De gemeente Venlo houdt al sinds 1994 elk jaar een enquête onder de
inwoners om op de hoogte te blijven van wat er onder de bevolking
leeft. Dit jaar vond het onderzoek plaats in maart. De bereidheid om
deel te nemen aan de stadspeiling is over het algemeen groot: de
respons bedroeg dit jaar zelfs 78%.
De stadspeiling 2008 omvatte negen thema's:
* brandveiligheidbewustzijn
* het project Venlo Schoon
* afvalinzameling
* mantelzorg en vrijwillige thuiszorg
* alcohol- en drugsmatigingsbeleid
* sportdeelname
* het Venlo-gevoel en saamhorigheid
* het imago van Venlo en gemeentelijke dienstverlening.
Stadspeiling 2008 (pdf)
Hieronder per thema de belangrijkste bevindingen.
1. Brandveiligheidbewustzijn
94% Van de ondervraagden weet hoe men bij brand zo snel mogelijk uit
de woning kan vluchten. Bijna de helft van de inwoners heeft met de
huisgenoten gepraat over de vluchtmogelijkheden in de woning en heeft
daarover afspraken gemaakt. Ruim de helft van de deelnemers (58%)
geeft aan dat er een of meer rookmelders in de woning hangen, die door
ruim tweederde daarvan regelmatig worden getest.
Bijna een op de vijf geënquêteerden heeft een of meer speciale
blusmiddelen in huis, zoals een blusapparaat of een blusdeken. Veruit
de meerderheid van de mensen met een wasdroger geeft aan dat het stof-
en pluizenfilter van de droger regelmatig wordt gereinigd. 23% van de
ondervraagden laat weten dat men elektrische apparaten 's nachts of
als men de deur uitgaat vaak in de standby-stand laat staan. 7% Van de
ondervraagden heeft meer dan 5 liter brandgevaarlijke vloeistof in
huis, zoals terpentine, wasbenzine, spiritus, verfverdunner of aceton.
47% Van hen heeft die vloeistoffen binnenshuis opgeslagen.
In vergelijking met 2006 lijkt de brandveiligheidssituatie ten aanzien
van vluchtroutes in de woning, het bezit van rookmelders en het
buitenshuis opslaan van gevaarlijke stoffen de afgelopen twee jaar
verbeterd te zijn.
2. Project Venlo Schoon
65% Van de deelnemers aan de stadspeiling onderschrijft de stelling
Venlo is een schone stad. Dit percentage is sinds 2001 (40%)
aanzienlijk gestegen. Ongeveer 89% van de Venlonaren ruimt wel eens
rommel op die in de buurt van de woning ligt. 58% Geeft te kennen, dat
men vervuilers wel eens aanspreekt op hun gedrag. Inwoners klagen nog
steeds het meest over hondenpoep. 32% Van de respondenten vindt dat
vervuiling door hondenpoep vaak voorkomt in hun buurt. Voor rommel op
straat bedraagt dit percentage 27% en voor illegale graffiti 4%.
Ongeveer 41% van de inwoners vindt dat er voldoende afvalbakken in hun
woonbuurt staan en 44% acht het aantal hondenpaden voldoende. 46% Van
de inwoners vindt dat de gemeente voldoende voorlichting geeft over de
bestrijding van vervuiling.
3. Afvalinzameling
Tussen 77% en 94% van de inwoners werkt (meestal of altijd) mee aan
het scheiden van afval. De meeste medewerking verleent men aan het
gescheiden inzamelen van oud papier (94%) en glas (90%). Ruim
driekwart van de ondervraagden werkt tevens mee aan het apart houden
van klein chemisch afval.
68% Van de Venlonaren zoekt wel eens informatie over de
afvalinzameling in de gemeente Venlo. De meeste informatie haalt men
uit de gemeentelijke afvalwijzer en (op ruime afstand) het
E3-Journaal. 93% van de inwoners kent de Afvalwijzer. De hoeveelheid
informatie in de gids wordt door 87% van deze personen als goed
beoordeeld. De bruikbaarheid wordt door 84% goed beoordeeld en de
leesbaarheid door 81%. Als totaal-oordeel geeft 83% het predicaat goed
aan de afvalwijzer. Een ruime meerderheid van de ondervraagden (83%)
vindt dat de gemeente hen voldoende informeert over de
afvalinzameling.
4. Mantelzorg en vrijwillige thuiszorg
De term mantelzorg is inmiddels vrij bekend: 83% van de ondervraagden
weet wat deze term inhoudt. Bijna 16% van de ondervraagden verleent
zelf mantelzorg en 12% doet dat in beperkte mate. Het lijkt erop dat
het aandeel mantelzorgers de afgelopen jaren gestegen is. Van de
mantelzorgers die veel tijd aan die zorg besteden, heeft 46% wel eens
behoefte aan ondersteuning. Zo'n 45% van de mantelzorgers kent het
Steunpunt Mantelzorg. Iets meer dan een op de vijf mantelzorgers voelt
zich erkend als mantelzorger. De organisatie Vrijwillige Thuiszorg
Noord-Limburg is bij 47% van de Venlonaren bekend.
5. Alcohol- en drugsmatigingsbeleid
Een grote meerderheid van de Venlonaren (81%) onderschrijft het belang
van een alcohol- en drugsmatigingsbeleid voor de jeugd. Van de ouders
met kinderen in de leeftijd van 12 tot 23 jaar meent 34% dat hun
kinderen wekelijks alcohol drinken. Voor drugsgebruik is dit
percentage 3%. Van de ouders maakt 20% zich wel eens zorgen over het
alcohol- en drugsgebruik van hun kinderen. Van deze ouders praat 89%
wel eens met hun kinderen over de risico's van alcohol en drugs en 75%
stelt grenzen aan hun kinderen qua alcohol- en drugsgebruik. 88% Van
de ouders geeft zelf het goede voorbeeld qua matiging van het alcohol-
en drugsgebruik.
6. Sportdeelname
Ongeveer 61% van de ondervraagde 18-plussers heeft de afgelopen twaalf
maanden minimaal twaalf keer gesport. De meest populaire sporten zijn
conditie-fitness, wandelsport en kracht-fitness.
Mannen sporten frequenter dan vrouwen, jongeren meer dan ouderen,
autochtonen meer dan allochtonen, hoger opgeleiden meer dan lager
opgeleiden en hogere inkomensgroepen meer dan lagere inkomensgroepen.
Zo'n 43% van de sporters sport in verenigingsverband en eveneens 43%
sport ongeorganiseerd, dus met vrienden, familie, gezin of collega's.
Zo'n 68% van de respondenten die de afgelopen twaalf maanden gesport
hebben, heeft in die periode deelgenomen aan trainingen in de
betreffende sport; 38% heeft lessen gevolgd, 33% heeft deelgenomen aan
een competitie en 30% aan toernooien of andere sportevenementen. 14%
Van de respondenten geeft aan dat men iets mist in het sportaanbod in
de gemeente Venlo. Daarbij wordt -evenals voorgaande jaren- relatief
vaak verwezen naar een zwembad; met name in stadsdeel Venlo.
7. Venlo-gevoel en saamhorigheid
In het algemeen kan geconcludeerd worden dat een duidelijke
meerderheid van de inwoners zich thuis voelt in de gemeente en aan de
stad gehecht is: maar liefst 88% van de deelnemers aan de stadspeiling
voelt zich thuis in de gemeente en 68% voelt zich Venlonaar. Bijna
tweederde van de inwoners is trots op de stad.
Wat meer aarzeling bestaat er ten aanzien van de vraag of er in Venlo
saamhorigheid heerst tussen de inwoners van verschillende herkomst.
Evenzo bestaat er verschil van mening over de vraag of de Venlose
mentaliteit of het dialect een drempel vormen voor de integratie van
mensen die niet uit de regio afkomstig zijn. Ook over de vraag of er
zoiets als een Venlose identiteit bestaat zijn de meningen verdeeld.
Maar over het algemeen vindt men het een goede zaak als de
saamhorigheid en het Venlo-gevoel van de inwoners versterkt zou kunnen
worden.
8. Imago van Venlo
De Venlonaar heeft vooral een positief beeld over de stad als
woonstad, de landschappelijk mooie omgeving, de hoeveelheid groen in
de stad, het rijke verenigingsleven en het vriendelijke karakter van
de Venlonaar. Minder positief denkt men over de drugsoverlast en de
veiligheid in de stad, de gevarieerdheid van het winkelaanbod en de
aantrekkelijkheid van de binnenstad.
Het hoogste rapportcijfer geeft de Venlonaar aan de stad als woonstad
(6,9) en als werkstad (6,8). Het laagste cijfer geeft men aan Venlo
als winkelstad (5,4) en als recreatiestad (5,5).
Een meerderheid van de inwoners vindt dat Venlo op de toekomst gericht
is en dat in de stad veel nieuwe initiatieven worden ontplooid. Iets
meer dan eenderde van alle inwoners meent dat Venlo een positief imago
heeft, terwijl bijna de helft van de inwoners vindt dat dit niet het
geval is. 41% Van de ondervraagden weet dat de gemeente Venlo een
imagocampagne gaat houden. Over het algemeen vindt men deze campagne
een goed initiatief: 64% van de ondervraagde Venlonaren is die mening
toegedaan.
9. Gemeentelijke dienstverlening
Ongeveer 57% van de inwoners van 18 jaar en ouder heeft de afgelopen
twaalf maanden contact gehad met de gemeente. Het merendeel van die
contacten vond plaats via een bezoek aan een van de stadswinkels,
gevolgd door telefonische contacten. De bezoekers aan de balie van de
stadswinkels zijn het meest tevreden over de inhoud van de afhandeling
van hun (aan)vraag.
Het minst tevreden is de burger over de inhoud van antwoorden op
brieven/faxen en e-mails/internetvragen. Over het algemeen zijn de
burgers in 2008 minder ontevreden over de afhandeling van vragen,
verzoeken en klachten dan in 2005.
Ongeveer 39% van de burgers ergert zich wel eens aan de
dienstverlening van de gemeente. De voornaamste bronnen van irritatie
zijn de wachttijden, het niet direct geholpen worden, het steeds
opnieuw moeten aanleveren van dezelfde gegevens en slechte
bereikbaarheid. De burgers oordelen over het algemeen meer positief
dan negatief over de dienstverlening van de gemeente. Het meest
tevreden is men over de inrichting en toegankelijkheid van de
stadswinkels en over de vriendelijkheid en correctheid van de
medewerkers.
De Venlonaar geeft als rapportcijfer voor de dienstverlening van de
gemeente Venlo gemiddeld een 6,6, iets hoger dan in 2005 (6,5).