Gemeente Venlo


Hoge respons op Stadspeiling 2008


1-7-2008

De gemeente Venlo houdt al sinds 1994 elk jaar een enquête onder de inwoners om op de hoogte te blijven van wat er onder de bevolking leeft. Dit jaar vond het onderzoek plaats in maart. De bereidheid om deel te nemen aan de stadspeiling is over het algemeen groot: de respons bedroeg dit jaar zelfs 78%.

De stadspeiling 2008 omvatte negen thema's:

* brandveiligheidbewustzijn

* het project Venlo Schoon

* afvalinzameling

* mantelzorg en vrijwillige thuiszorg

* alcohol- en drugsmatigingsbeleid

* sportdeelname

* het Venlo-gevoel en saamhorigheid

* het imago van Venlo en gemeentelijke dienstverlening.

Stadspeiling 2008 (pdf)
Hieronder per thema de belangrijkste bevindingen.


1. Brandveiligheidbewustzijn

94% Van de ondervraagden weet hoe men bij brand zo snel mogelijk uit de woning kan vluchten. Bijna de helft van de inwoners heeft met de huisgenoten gepraat over de vluchtmogelijkheden in de woning en heeft daarover afspraken gemaakt. Ruim de helft van de deelnemers (58%) geeft aan dat er een of meer rookmelders in de woning hangen, die door ruim tweederde daarvan regelmatig worden getest.

Bijna een op de vijf geënquêteerden heeft een of meer speciale blusmiddelen in huis, zoals een blusapparaat of een blusdeken. Veruit de meerderheid van de mensen met een wasdroger geeft aan dat het stof- en pluizenfilter van de droger regelmatig wordt gereinigd. 23% van de ondervraagden laat weten dat men elektrische apparaten 's nachts of als men de deur uitgaat vaak in de standby-stand laat staan. 7% Van de ondervraagden heeft meer dan 5 liter brandgevaarlijke vloeistof in huis, zoals terpentine, wasbenzine, spiritus, verfverdunner of aceton. 47% Van hen heeft die vloeistoffen binnenshuis opgeslagen.

In vergelijking met 2006 lijkt de brandveiligheidssituatie ten aanzien van vluchtroutes in de woning, het bezit van rookmelders en het buitenshuis opslaan van gevaarlijke stoffen de afgelopen twee jaar verbeterd te zijn.


2. Project Venlo Schoon

65% Van de deelnemers aan de stadspeiling onderschrijft de stelling Venlo is een schone stad. Dit percentage is sinds 2001 (40%) aanzienlijk gestegen. Ongeveer 89% van de Venlonaren ruimt wel eens rommel op die in de buurt van de woning ligt. 58% Geeft te kennen, dat men vervuilers wel eens aanspreekt op hun gedrag. Inwoners klagen nog steeds het meest over hondenpoep. 32% Van de respondenten vindt dat vervuiling door hondenpoep vaak voorkomt in hun buurt. Voor rommel op straat bedraagt dit percentage 27% en voor illegale graffiti 4%.

Ongeveer 41% van de inwoners vindt dat er voldoende afvalbakken in hun woonbuurt staan en 44% acht het aantal hondenpaden voldoende. 46% Van de inwoners vindt dat de gemeente voldoende voorlichting geeft over de bestrijding van vervuiling.


3. Afvalinzameling

Tussen 77% en 94% van de inwoners werkt (meestal of altijd) mee aan het scheiden van afval. De meeste medewerking verleent men aan het gescheiden inzamelen van oud papier (94%) en glas (90%). Ruim driekwart van de ondervraagden werkt tevens mee aan het apart houden van klein chemisch afval.

68% Van de Venlonaren zoekt wel eens informatie over de afvalinzameling in de gemeente Venlo. De meeste informatie haalt men uit de gemeentelijke afvalwijzer en (op ruime afstand) het E3-Journaal. 93% van de inwoners kent de Afvalwijzer. De hoeveelheid informatie in de gids wordt door 87% van deze personen als goed beoordeeld. De bruikbaarheid wordt door 84% goed beoordeeld en de leesbaarheid door 81%. Als totaal-oordeel geeft 83% het predicaat goed aan de afvalwijzer. Een ruime meerderheid van de ondervraagden (83%) vindt dat de gemeente hen voldoende informeert over de afvalinzameling.


4. Mantelzorg en vrijwillige thuiszorg

De term mantelzorg is inmiddels vrij bekend: 83% van de ondervraagden weet wat deze term inhoudt. Bijna 16% van de ondervraagden verleent zelf mantelzorg en 12% doet dat in beperkte mate. Het lijkt erop dat het aandeel mantelzorgers de afgelopen jaren gestegen is. Van de mantelzorgers die veel tijd aan die zorg besteden, heeft 46% wel eens behoefte aan ondersteuning. Zo'n 45% van de mantelzorgers kent het Steunpunt Mantelzorg. Iets meer dan een op de vijf mantelzorgers voelt zich erkend als mantelzorger. De organisatie Vrijwillige Thuiszorg Noord-Limburg is bij 47% van de Venlonaren bekend.


5. Alcohol- en drugsmatigingsbeleid

Een grote meerderheid van de Venlonaren (81%) onderschrijft het belang van een alcohol- en drugsmatigingsbeleid voor de jeugd. Van de ouders met kinderen in de leeftijd van 12 tot 23 jaar meent 34% dat hun kinderen wekelijks alcohol drinken. Voor drugsgebruik is dit percentage 3%. Van de ouders maakt 20% zich wel eens zorgen over het alcohol- en drugsgebruik van hun kinderen. Van deze ouders praat 89% wel eens met hun kinderen over de risico's van alcohol en drugs en 75% stelt grenzen aan hun kinderen qua alcohol- en drugsgebruik. 88% Van de ouders geeft zelf het goede voorbeeld qua matiging van het alcohol- en drugsgebruik.


6. Sportdeelname

Ongeveer 61% van de ondervraagde 18-plussers heeft de afgelopen twaalf maanden minimaal twaalf keer gesport. De meest populaire sporten zijn conditie-fitness, wandelsport en kracht-fitness.

Mannen sporten frequenter dan vrouwen, jongeren meer dan ouderen, autochtonen meer dan allochtonen, hoger opgeleiden meer dan lager opgeleiden en hogere inkomensgroepen meer dan lagere inkomensgroepen.

Zo'n 43% van de sporters sport in verenigingsverband en eveneens 43% sport ongeorganiseerd, dus met vrienden, familie, gezin of collega's. Zo'n 68% van de respondenten die de afgelopen twaalf maanden gesport hebben, heeft in die periode deelgenomen aan trainingen in de betreffende sport; 38% heeft lessen gevolgd, 33% heeft deelgenomen aan een competitie en 30% aan toernooien of andere sportevenementen. 14% Van de respondenten geeft aan dat men iets mist in het sportaanbod in de gemeente Venlo. Daarbij wordt -evenals voorgaande jaren- relatief vaak verwezen naar een zwembad; met name in stadsdeel Venlo.


7. Venlo-gevoel en saamhorigheid

In het algemeen kan geconcludeerd worden dat een duidelijke meerderheid van de inwoners zich thuis voelt in de gemeente en aan de stad gehecht is: maar liefst 88% van de deelnemers aan de stadspeiling voelt zich thuis in de gemeente en 68% voelt zich Venlonaar. Bijna tweederde van de inwoners is trots op de stad.

Wat meer aarzeling bestaat er ten aanzien van de vraag of er in Venlo saamhorigheid heerst tussen de inwoners van verschillende herkomst. Evenzo bestaat er verschil van mening over de vraag of de Venlose mentaliteit of het dialect een drempel vormen voor de integratie van mensen die niet uit de regio afkomstig zijn. Ook over de vraag of er zoiets als een Venlose identiteit bestaat zijn de meningen verdeeld. Maar over het algemeen vindt men het een goede zaak als de saamhorigheid en het Venlo-gevoel van de inwoners versterkt zou kunnen worden.


8. Imago van Venlo

De Venlonaar heeft vooral een positief beeld over de stad als woonstad, de landschappelijk mooie omgeving, de hoeveelheid groen in de stad, het rijke verenigingsleven en het vriendelijke karakter van de Venlonaar. Minder positief denkt men over de drugsoverlast en de veiligheid in de stad, de gevarieerdheid van het winkelaanbod en de aantrekkelijkheid van de binnenstad.

Het hoogste rapportcijfer geeft de Venlonaar aan de stad als woonstad (6,9) en als werkstad (6,8). Het laagste cijfer geeft men aan Venlo als winkelstad (5,4) en als recreatiestad (5,5).

Een meerderheid van de inwoners vindt dat Venlo op de toekomst gericht is en dat in de stad veel nieuwe initiatieven worden ontplooid. Iets meer dan eenderde van alle inwoners meent dat Venlo een positief imago heeft, terwijl bijna de helft van de inwoners vindt dat dit niet het geval is. 41% Van de ondervraagden weet dat de gemeente Venlo een imagocampagne gaat houden. Over het algemeen vindt men deze campagne een goed initiatief: 64% van de ondervraagde Venlonaren is die mening toegedaan.


9. Gemeentelijke dienstverlening

Ongeveer 57% van de inwoners van 18 jaar en ouder heeft de afgelopen twaalf maanden contact gehad met de gemeente. Het merendeel van die contacten vond plaats via een bezoek aan een van de stadswinkels, gevolgd door telefonische contacten. De bezoekers aan de balie van de stadswinkels zijn het meest tevreden over de inhoud van de afhandeling van hun (aan)vraag.

Het minst tevreden is de burger over de inhoud van antwoorden op brieven/faxen en e-mails/internetvragen. Over het algemeen zijn de burgers in 2008 minder ontevreden over de afhandeling van vragen, verzoeken en klachten dan in 2005.

Ongeveer 39% van de burgers ergert zich wel eens aan de dienstverlening van de gemeente. De voornaamste bronnen van irritatie zijn de wachttijden, het niet direct geholpen worden, het steeds opnieuw moeten aanleveren van dezelfde gegevens en slechte bereikbaarheid. De burgers oordelen over het algemeen meer positief dan negatief over de dienstverlening van de gemeente. Het meest tevreden is men over de inrichting en toegankelijkheid van de stadswinkels en over de vriendelijkheid en correctheid van de medewerkers.

De Venlonaar geeft als rapportcijfer voor de dienstverlening van de gemeente Venlo gemiddeld een 6,6, iets hoger dan in 2005 (6,5).