OPTA controleert strenger bij uitgifte betaalnummers
01/07/2008 09:39
Opta
Den Haag, 1 juli 2008. Vanaf vandaag is nieuwe wet- en regelgeving van kracht waardoor OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, strenger de uitgifte van betaalnummers zoals 0900, 0906, 0909 en 18xy kan controleren. Veel bedrijven gebruiken deze telefoonnummers voor telefonische diensten aan consumenten, bijvoorbeeld helpdesks, erotische gesprekken en nummerinformatie. Helaas worden deze nummers regelmatig misbruikt door malafide ondernemers die consumenten met mooie aanbiedingen lang met het telefoonnummer laten bellen. Daarom behandelt OPTA de aanvraag voor een betaalnummer strenger. Bij twijfel over de bedoelingen van de aanvrager, vraagt OPTA advies aan Bureau Integriteit Bevordering Openbaar Bestuur (BIBOB) van het Ministerie van Justitie. Bij een negatief advies kan OPTA een nummer weigeren.
Snel handelen
Eén enkele nummermisbruiker kan binnen korte tijd veel consumenten duperen. Om die reden is snel handelen van belang en moet OPTA weten wie de daadwerkelijke gebruiker van het nummer is. OPTA kent een telefoonnummer toe aan een nummerhouder. Een nummerhouder mag, als hij het nummer zelf niet gebruikt, het nummer in gebruik geven aan een nummergebruiker. Met ingang van 1 juli worden nummerhouders verplicht de gegevens van nummergebruikers bij te houden, en deze informatie onmiddellijk aan OPTA te overleggen bij vermoeden van misbruik van een betaalnummer.
Misbruik
Later dit jaar treedt ook nog een aantal andere maatregelen in werking waardoor OPTA kan optreden tegen misbruik van 0900-nummers. Er kan sprake zijn van misbruik als voorafgaand aan de oproep geen of onjuiste informatie wordt verstrekt, bijvoorbeeld over de kosten van de oproep. Of wanneer bellers aan de lijn worden gehouden zonder dat zij uiteindelijk iemand te spreken krijgen of een dienst wordt geleverd. Een onverwachte wachttijd van meer dan tien minuten is voor OPTA aanleiding om misbruik te vermoeden. In die gevallen kan OPTA de betaling aan de nummermisbruiker laten stopzetten of het nummer laten afsluiten. OPTA treedt op aan de hand van klachten. Consumenten kunnen deze indienen bij www.ConsuWijzer.nl.
Tarieftransparantie
Als een consument naar een betaalnummer belt, moet deze vooraf het tarief horen dat in rekening wordt gebracht. Hierbij wordt straks onderscheid gemaakt tussen 0900 nummers en de 0906, 0909 en 18xy nummers. Terwijl de tweede categorie een betaalde informatiedienst met een amusements-karakter is, belt een consument met 0900 nummer voor serieuze dienstverlening, bijvoorbeeld om in contact te komen met de helpdesk van een bedrijf. Het is niet aanvaardbaar dat een consument, door lang in de wacht te staan, betaalt voor de slechte bereikbaarheid van een bedrijf. Daarom gelden voor 0900 nummers extra regels. Als het tarief voor het bellen naar een 0900 nummer meer dan 15 eurocent per minuut bedraagt, dan moeten informatiediensten-aanbieders melden hoeveel het gesprek maximaal kost. De verplichting om het maximumtarief te melden, wordt op 1 oktober 2008 van kracht.
ConsuWijzer
Meldingen van consumenten vormen een belangrijke bron van informatie voor OPTA. Op die manier komt de toezichthouder erachter waar het structureel misgaat in de markt. Consumenten kunnen hun klachten over betaalnummers, bijvoorbeeld over het ontbreken van de tariefmelding of onverwacht langer dan tien minuten in de wacht staan, indienen bij ConsuWijzer. ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid. Het is ontstaan uit een samenwerking tussen drie toezichthouders die onder het Ministerie van Economische Zaken vallen: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en OPTA. ConsuWijzer bestaat uit een website met informatie, tips, voorbeelden en doorverwijzingen naar relevante instanties. Daarnaast is ConsuWijzer bereikbaar middels post en email of telefonisch via 088 - 0 70 70 70 (nationaal tarief).
Afhankelijk van implementatie van de richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken
http://www.opta.nl