Nieuwe Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken op 1 juli van kracht.

16/06/2008 15:19

STIVA - Stichting Verantwoord Alcolgebruik

De herziene Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken treedt op 1 juli a.s. in werking.

In de nieuwe code is het verbod alcoholreclame te richten op minderjarigen aangescherpt. Daarnaast wordt ook het gebruik van de educatieve slogan aangepast. De nieuwe slogan "Alcohol onder de 16, natuurlijk niet" moet voortaan niet alleen worden gebruikt bij televisie- en bioscoopreclame maar dient ook te worden gebruikt op printuitingen voor zwakalcoholhoudende dranken. Bovendien dienen ook alle printreclames voor sterk alcoholhoudende dranken vanaf 1 juli van een educatieve slogan te zijn voorzien.

Gezamenlijk communicatieplan overheid en bedrijfsleven

Met de minister van VWS is bovendien afgesproken dat overheid en bedrijfsleven met een gezamenlijk communicatieplan zullen komen om de boodschap "geen alcohol onder de 16", stevig neer te zetten. STIVA hoopt dat de combinatie van goede voorlichting en betere handhaving zullen leiden tot een verdere daling van het aantal jongeren onder de 16 dat alcohol drinkt. "Het is bemoedigend om vast te stellen dat sinds overheid, gezondheidsinstellingen en bedrijfsleven zich gezamenlijk inzetten om het niet drinken onder de 16 weer maatschappelijke norm te maken, we zien in het onlangs gepubliceerde Peilstationsonderzoek van het Trimbos instituut dat er ook echt minder 12-14 jarigen alcohol drinken" aldus Ingrid van Engelshoven, directeur van STIVA.

Scherpere formulering Reclamecode

De aanpassingen in de code vloeien voort uit de wens een aantal voorschriften scherper neer te zetten. Dit geldt voor het verbod reclame te richten op minderjarigen en voor het leggen van een relatie tussen alcoholconsumptie en sociaal of seksueel succes. Deze artikelen zijn scherper geformuleerd.

Er is een nieuw artikel aan de code toegevoegd waarin een verbod is opgenomen alcoholreclame te vertonen bij bepaalde bioscoopfilms die mogelijk een te jong publiek trekken. Tevens is de wijze waarop de educatieve slogan in beeld moet worden gebracht nauwkeurig omschreven om te garanderen dat deze altijd goed leesbaar is.

De herziene code treedt op 1 juli a.s. in werking. Dan wordt ook de website www.alcoholcode.nl gelanceerd waarop alle informatie over de zelfregulering is te vinden.

Over STIVA

Verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van een verantwoord alcoholgebruik en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank.





http://www.stiva.nl