Ingezonden persbericht
Team Rood staat zesde overall
Cowes / UK, 1 juli 2008
Tijdens de eerste twee dagen van de Commodore's Cup 2008 kwam de Nederlandse Roark (Rotterdam) als het beste individuele team bovendrijven. Bij dit tweejaarlijkse evenement draait het uiteindelijk om de gezamenlijke prestaties van de landenteams. Dat neemt niet weg dat er nauwlettend naar de afzonderlijke boten wordt gekeken. Kees Kaan en zijn bemanning geven tot dusver de torenhoge favorieten uit Frankrijk en Groot-Brittannië het nakijken. Als Team Rood staat de Roark/Claus en Kaan Architecten samen met de Rosetta from the Rocks en de Holmatro ING op de zesde plaats overall. Met windkracht vier tot vijf en volop zonneschijn kunnen de zeilcondities op de Solent bijna niet beter. Morgen staat er een offshore van ongeveer dertig uur op het programma.
"Dit is wel boven verwachting", aldus Kees Kaan met de uitslagenlijst in zijn handen. Op maandagmorgen voor de eerste start keek hij met groot ontzag naar zijn concurrenten in de haven van Cowes. "Ik hoop dat we een paar van die snelle bakken achter ons kunnen houden", was zijn commentaar. Maar hij en zijn Roark-bemanning kwamen sterk uit de startblokken met een tweede en eerste plek. Vandaag verliep de eerste start wat moeilijker. Tacticus Maxim Pelt (BEL) tijdens de nabespreking op het achterdek: "We hebben ons in de laatste minuut klem gevaren, waardoor we slecht weg waren. We moesten een klap naar rechts maken om ons vrij te varen." De linkerkant van de baan bleek gunstiger, dus de Roark/Claus en Kaan Architecten keerde zo snel mogelijk terug naar die linkerzijde en zette ver door. De Rotterdammers kwamen als zesde rond de bovenboei en vochten zich langzaam een weg naar voren. Ze finishten uiteindelijk als derde in hun klasse 2. Van Pelt toonde zich tevreden: "Het zetten en bergen van de spinnaker ging super safe vandaag. Ook de boeirondingen gingen steeds beter." In de tweede wedstrijd koos het team bewust voor een vrije start en dat pakte volgens Van Pelt goed uit: "We zijn het verste naar de kust doorgevaren en dat was onze winst." De Roark kwam als eerste bij de boventon en gaf die koppositie niet meer op. Daarmee was de tweede overwinning tijdens deze Commodore's Cup een feit. "We gaan als de rook", klonk de eindconclusie van Arend van Bergeijk. Kees Kaan vatte het glunderend als volgt samen: "We hebben de Fransen van hun troon gestoten." Die zijn de gedoodverfde titelverdedigers.
Holmatro ING: stijgende lijn ingezet
Bij de Swan 42 Homatro ING verliep de eerste dag wat moeizamer. Volgens schipper Lennard van Oeveren ging het prima onder spinnaker, maar misten ze snelheid in het kruisrak. Bovendien liepen de starts niet lekker en dat alles resulteerde in een tiende en twaalfde plaats in de klasse één. Op dinsdag lukte het de Holmatro ING wel om in de buurt van de 'grote jongens' te komen en goed van lijn te komen. Van Oeveren: "We hebben de trim fors veranderd, waardoor de aan de windse snelheid voor zeventig procent van de tijd goed is. Ik kan zo stabieler op koers blijven. Het kan nog harder, maar we zijn in ieder geval dichterbij de boten gekomen die gisteren heel hard van ons vandaan voeren. Dit was het belangrijkste doel voor deze dag. Wat dat betreft is de stijgende lijn in gezet. Al zie je dat nog niet terug in de resultaten." Het Zeeuwse team eindigde als dertiende en elfde. Van Oeveren over hun doelstelling voor de offshore van morgen: "We willen de verschillen met de snelle boten zo klein mogelijk houden en die zeventig procent naar honderd procent bootsnelheid verhogen."
Rosetta from the Rocks: goed, maar niet snel genoeg
"We gaan niet langzamer dan anders", steekt schipper Radboud Crul van wal. Zijn Dehler 36 Rosetta from the Rocks lijkt alleen niet echt opgewassen tegen het geweld van de nieuwste concurrenten in de klasse drie. De Scheveningers zetten in de eerste vier inshore wedstrijden een reeks van 11-7-12-9 neer. Crul: "Ze hebben de klassegrens verhoogd, waardoor er in ons veld ook grotere jachten varen. Dat is een probleem. Wij steken bijvoorbeeld niet zo diep en varen daardoor lager dan de meeste tegenstanders. Dat betekent dat je eerder overstag moet en je probeert continu uit de schaduw van andere te blijven. Wij horen nu bij de drie/vier teams met de langzaamste boot van de vloot." Dat maakt het lastig om je eigen race te varen, maar Crul blijft realistisch: "Binnen onze mogelijkheden varen we goed. Ik denk dat plaats zeven of acht ongeveer het hoogst haalbare is. Wij zijn wat te ouderwets en langzaam. Toch is het fantastisch zeilen hier." Crul wil zeker niet van een desillusie spreken: "Oh nee, ik ben niet blind voor wat er om ons heen gebeurt. Tijdens offshores kun je vrijer varen, dus wie weet gaan we morgen goed. Wij doen er alles aan."
Team Wit en Blauw
Team Wit bestaande uit de Connect Lesonal, Slainte en Checkmate staan zevende in het voorlopige klassement. Slainte van schipper Frank Policky zit er prima bij met drie topzes klasseringen. Gisteren verloren ze een protest, waardoor ze een DSQ voor race twee aan hun zeilbroek kregen. De Daikin Airco, Playmate en Weerga van Team Blauw hebben het zwaar en nemen een dertiende positie overall in.
Over de Commodore's Cup
Sinds 1992 organiseert de Royal Ocean Racing Club elke twee jaar de internationale Rolex Commodore's Cup op en rond de Solent bij Isle of White. Het 7-daagse format is een mix van inshore baanwedstrijden en langeafstandsraces, waaronder een Round the Island Race. Er wordt gestreden in drie klassen met een nauwe bandbreedte wat IRC-handicap betreft. Daardoor zijn de prestatieverschillen op het water kleiner, wat de competitie spannender maakt. De Holmatro ING komt in de eerste klasse uit, de Roark in de tweede en de Rosetta from the Rocks in de derde. Het niveau ligt hoog met geoliede teams en state of the art materiaal. Op zondag 6 juli 2008 staat de uitgebreide prijsuitreiking op het programma. Het team dat gezamenlijk het beste resultaat in de offhores neerzet, ontvangt de Kindberg Cup. De Seahorse Trophy gaat naar de ploeg die gecombineerd het beste presteert in de inshores. De door Hans Zuiderbaan, erelid van de Noordzee Club, in het leven geroepen Twee Gezusters Trophy gaat naar de beste individuele boot met in alle wedstrijden minimaal twee vrouwen aan boord.
/// Einde
Voor meer informatie over Team Rood in de Commodore's Cup kunt u contact opnemen met:
Kees Kaan, schipper Roark/Claus en Kaan Architecten
GSM: 06-53158864
Lennard van Oeveren, schipper Holmatro ING
GSM: 06-53761130
Ingezonden persbericht