ChristenUnie
Algemeen Overleg Jeugdzorg
Algemeen Overleg Jeugdzorg
donderdag 26 juni 2008 00:00
26 juni 2008 - 13 uur
J. Voordewind (ChristenUnie)
Positief nieuws:
Voorzitter. Gelukkig kunnen we constateren dat de wachtlijst voor
jeugdzorg inmiddels weer aan het dalen is. Dat is goed nieuws. Na een
stijgende lijn, zien we nu voor het eerst een lichte daling en dus een
positief effect van de extra middelen die de minister inmiddels heeft
vrijgemaakt. Vorig jaar 40 miljoen extra (structureel) en begin dit
jaar nog eens 30 miljoen. Zo komt het totaal budget in 2008 op ruim
865 miljoen euro voor de provinciale jeugdzorg. (In 2005 bijna 700
miljoen euro). Ook de lijst van overbruggingszorg daalt licht van 2400
naar 2200. Kwalijk dat Zuid-Holland hier geen cijfers voor kan
aanleveren.
De wachtlijst voor Op 1 april stonden er ruim 3600 jongeren op
wachtlijsten in de jeugdzorg, tegen ruim 3800 in januari en 4100 in
oktober. Ook de kinderen die overbruggingszorg krijgen is verminderd
van 2500 (januari) naar 2300 kinderen. De daling, een halvering van de
wachtlijst bij het AMK zet zich ook door van 521 (oktober) (395 1
jan) tot 248 ( 1 april) gezinnen, terwijl het aantal adviezen en
onderzoeken zijn toegenomen van 41 duizend naar 49 duizend.
Bureau's Jeugdzorg zelf zaken nog niet op orde:
AMK's
Het feit dat er verschillen zijn per provincie, pleit ervoor dat er
nog een wereld te winnen is als het gaat om de efficiency en
effectiviteit van de bureau's jeugdzorg. Zo hebben vijf provincies bij
de AMK's geen wachtlijsten meer, terwijl in Groningen en Regio
Rotterdam de wachtlijst verdubbelden.
Welke concrete maatregelen staat de minister voor om de andere
provincies aan te sporen om ook hun wachtlijsten bij de AMK's weg te
werken?
Amsterdamse Rekenkamer
Ook blijkt dat in Amsterdam de Rekenkamer vorige maand concludeerde
dat Bureau Jeugdzorg een reserve opbouwde van meer dan twee miljoen,
terwijl Amsterdam bij het kabinet bedelde om meer geld om de
wachtlijsten in de jeugdzorg te bestrijden. In de jaarverslagen over
2005 en 2006 klaagde Bureau Jeugdzorg over geldtekort. In dezelfde
periode bleken de reserves te zijn opgelopen van een kleine acht ton
naar bijna 2,2 miljoen euro. Ook kon de rekenkamer niet vaststellen
dat het miljoen dat Bureau Jeugdzorg in 2006 extra kreeg, ook echt is
ingezet om de wachtlijsten weg te werken.
Hoe staat het met de reserves van de andere bureau's jeugdzorg en
lopen die ook op?
Hiermee blijkt eens te meer dat extra geld niet automatisch leidt tot
een daling van de wachtlijsten en dat de roep van de MO-Groep voor elk
jaar 200 miljoen meer veel te voorbarig als bureau's jeugdzorg zelf
hun zaken niet op orde hebben.
Dure Interim managers
De zorgjeugd zegt geld te kort te komen terwijl men wel duurbetaalde
interim-managers inhuurt. Deze Interim-managers in de jeugdzorg
krijgen soms riante salarissen, zelfs boven de Balkenende-norm van
170.000 euro per jaar. De MO-Groep verdedigde zich: de bedragen die
betaald worden zijn marktconform. Wat gaat de minister hieraan doen?
Pakket van maatregelen van brief 1 april van de minister (verder
onderzoek, nieuwe financieringssystematiek, CJG, EKC,
prestatieafspraken):
Terecht dan ook dat minister Rouvoet eerst goed laat uitzoeken hoe de
jeugdzorg te verbeteren. Met het programma Zorg voor Jeugd, dat een
looptijd heeft van zes jaar, wil Rouvoet de kwaliteit van de zorg
opkrikken. Van veel signaleringsinstrumenten en behandelmethoden in de
jeugdzorg is niet bekend of ze werken. Weten wat werkt, is het motto
van het programma dat moet leiden tot effectieve interventies voor
jeugd die het spoor kwijtraakt of dreigt kwijt te raken. "Als je
jongeren en kinderen beter helpt, heeft dit bovendien een positieve
invloed op de lengte van de wachtlijsten", aldus Rouvoet. "Anders
blijft het dweilen met de kraan open." ZonMw, de Nederlandse
organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie, voert het
onderzoek uit.
Wanneer verwacht de minister een eerste tussenrapportage van dit
onderzoek?
Daarnaast is er 2,5 miljoen gereserveerd voor een betere
informatievoorziening in de jeugdzorg. Hiermee geeft minister Rouvoet
een impuls aan de gewenste verbeteringen, waaronder het traject Beter,
Anders, Minder (BAM), dat zich richt op betere beleidsinformatie voor
de provinciale jeugdzorg. Kan de minister de Kamer ook over de
uitkomsten van deze uitwisselingen van de best practices informeren?
Het IPO zal zich hier voor inzetten begrijp ik uit de brief van 1
april.
Nieuwe financieringssystematiek
Om niet steeds extra geld in de wachtlijsten te hoeven stoppen, heeft
minister Rouvoet voor 2009 ook een nieuwe manier van financieren
aangekondigd. Provincies moeten het dan doen met het budget dat ze op
grond van de verwachte vraag krijgen toebedeeld. Krijgt de Kamer de
opzet voor deze systematiek in het najaar toegezonden?
De minister Rouvoet zoekt de oplossing voor de jeugdzorgproblemen ook
in het opzetten van een Centrum voor Jeugd en Gezin in elke wijk. Die
centra moeten straks hulp bieden bij een licht probleem. In de
toekomst zal de vraag naar zwaardere en dure jeugdzorg daarmee dalen.
EKC pilot om de wachtlijsten te ontlasten en sneller zorg te bieden.
Mijn fractie is ervan overtuigd dat veel gezinnen, zonder het te
weten, de oplossing voor problemen zelf in handen hebben. Een gezin
met problemen kan via een Eigen Kracht Conferentie familie, vrienden
en buren ter ondersteuning inschakelen. Het gezin krijgt zelf de regie
in handen, maar raakt niet uit beeld van de hulpverlening. Volgens de
VU worden gezinnen via deze methode eerder geholpen en worden
bovendien in een vroeger stadium effecten bereikt. Het is goedkoper
dan professionele jeugdzorg en het ontlast de bureaus Jeugdzorg. Het
vergt wel een omslag in denken, maar de ChristenUnie gelooft in de
kracht van het familie- en vriendennetwerk om problemen in het gezin
aan te pakken; dat is zelfs bewezen. In Overijssel is men al
voortvarend te werk gegaan met Eigen Kracht Conferenties. Kan worden
onderzocht in welke gevallen een EKC ingezet kan worden? Hoe kijkt de
minister aan tegen een pilot, bijv. in Overijssel, om de Eigen Kracht
Conferentie in bepaalde gevallen verplicht in te zetten?
Er worden prestatieafspraken door de provincies gemaakt met
zorgaanbieders. Wanneer de prestatiemeting goed wordt uitgevoerd, kan
dit volgens mijn fractie een goede impuls geven aan de effectiviteit
en doelmatigheid. Wanneer kunnen wij de concrete invulling van deze
afspraken zien? Er zijn veel verschillen in vormgeving van
prestatiemeting tussen de provincies die nu bezig zijn met het vormen
van prestatieafspraken, is dit gewenst? Lopen de eisen aan
zorgaanbieders per provincie uiteen? Wanneer zorgaanbieders niet aan
de eisen kunnen voldoen, welke consequenties zijn hier dan aan
verbonden? Volgen financiële maatregelen? Worden de resultaten van
provincies met elkaar vergeleken?
Vervangende zorg:
De minister zegt in zijn brief van 1 april dat kinderen vervangende
zorg dienen te krijgen wanneer de eerst aangewezen zorg nog niet
beschikbaar is, en dat in de praktijk de vervangende zorg voor een
deel van de cliënten volstaat (p.4). Ik vraag mij sterk af of er dan
wel een goede persoonlijke indicatie is gemaakt. Het zou jammer zijn
als veel kinderen onnodig lang op een wachtlijst staan, terwijl zij
met de vervangende zorg net zo goed geholpen kunnen worden. De vraag
is hoeveel kinderen op de wachtlijst met lichtere zorg kunnen
volstaan. Mijn fractie is benieuwd naar het nader onderzoek dat de
minister heeft aangekondigd (brief 19 juni '08, p. 2), maar ik wil ook
wijzen op de kwaliteit van de indicatiestelling.
Inspectie jeugdzorg heeft in 2007 een rapport uitgebracht over de
kwaliteitsbewaking van de indicatiestelling. Hoe staat het naar
aanleiding van dit rapport inmiddels met het Project Verbetering
Indicatiestelling Bureaus Jeugdzorg (VIB) (MO-groep)?
Ook is nog niet duidelijk hoeveel kinderen er via de gemeentelijke
jeugdgezondheidszorg overbruggingshulp krijgen of via familie en
vrienden. Indien dit wel duidelijk wordt, is de minister dan van plan
om ook deze kinderen van de wachtlijst te schrappen of gaat het alleen
om overbruggingszorg van jeugdzorg die vervolgens dan niet meer op de
wachtlijsten meetellen? De minister kondigt nader onderzoek aan, maar
mogelijk kan hij hierover al iets zeggen.
Wachtlijsten Jeugd GGZ en LVG:
Minister Rouvoet stelt 13 miljoen euro beschikbaar om de wachtlijst
van jeugdige licht verstandelijk gehandicapten (jeugd lvg) met
gedragsproblemen in de AWBZ aan te pakken. Nog eens 13 miljoen gaat
naar de jeugd geestelijke gezondheidszorg (jeugd ggz).
Wachttijden van de jeugd-GGZ zijn licht afgenomen, maar het "aantal
jeugdige wachtenden is met 4.300 toegenomen (23%), het gevolg van een
sterke toename in het aantal jeugdige cliënten: er zijn 26% meer
jeugdigen ingeschreven in 2007". Jongeren met psychische problemen en
gedragsproblemen moeten zeker snel worden geholpen. Niet wachten bij
dit soort jongeren tot het erger wordt of zelfs fout gaat. Blij met de
extra 13 mln. Wat is volgens de minister de structurele oplossing voor
de lange termijn, zodat incidentele financiële injecties niet nodig
zijn?
Wachten op een behandelplek in een jeugdgevangenis en Streefbeeld
Jeugdzorg Plus
Kennis genomen van Streefbeeld Jeugdzorg Plus, waarbij oplossingen
worden geboden in de toekomst. Nog steeds zijn zorgelijke gevallen,
onder andere door de stichting Misplaatst laten zien. Wat gebeurt op
dit moment om jongeren die voor Jeugdzorg in aanmerking komen in een
jeugdgevangenis terechtkomen zo goed mogelijk te helpen?
Gezinsvoogdij
Komt het deltaplan Gezinsvoogdij in gevaar door de
efficiencytaakstelling?
Beoordeling rechter over uithuisplaatsing op basis van gegevens
Jeugdzorg
Verschillende mails en reacties over het uithuisplaatsen van kinderen
op basis van de gegevens jeugdzorg/beoordeling gezinsvoogd. Als men
het niet eens is met de beslissing tot uithuisplaatsing, is het
nauwelijks mogelijk om bezwaar te maken.
Hoe staat het met de uitvoering van de motie van mij die vraagt om een
onderzoek naar meer objectieve en verifieerbare motivering door
gezinsvoogden bij een verzoek tot omzetting van een ots naar een
uithuisplaatsing? De motie vroeg om informatie naar de Kamer te zenden
voor de zomer 2008 (motie 31 015 nr 31).
Alleen de uitgesproken tekst geldt