Groot effect van Mall Tilburg op detailhandel en modebranche in wijde
omtrek
Dit is een gezamenlijk persbericht van gemeenten Breda, Eindhoven,
Helmond en s-Hertogenbosch
Onderzoek van vier Brabantse steden naar effecten Mall Tilburg
De vestiging van een Mall aan de noordkant van Tilburg zal een
aanzienlijk effect hebben op de omzet van de gevestigde detailhandel
in Tilburg en de aangrenzende gemeenten.
Dit geldt met name voor het recreatieve segment en specifiek voor de
modebranche. Ook in de zone tot 30 autominuten zal een Mall grote
gevolgen hebben. Voor s-Hertogenbosch en Breda zullen de effecten op
de modebranche zeer schadelijk zijn voor de economie van de
binnenstad. De modebranche heeft immers een belangrijke functie voor
het trekken van bezoekers naar de binnenstad. Eindhoven en Helmond
zullen beperkt negatieve effecten ondervinden. Daarnaast zal de
infrastructuur rond de Mall fors moeten worden verbeterd om het
verwachte aantal bezoekers met de auto te kunnen opvangen.
Dit zijn enkele conclusies uit het rapport van bureau EIM, onderdeel
van Panteia uit Zoetermeer, dat de economische effecten van een Mall
in Tilburg voor de detailhandelsstructuur in de regio heeft
onderzocht. Hierbij zijn zes varianten doorgerekend van 60.000 tot
200.000 m² bruto vloeroppervlak. De vier steden Breda, Eindhoven,
Helmond en s-Hertogenbosch hebben opdracht gegeven tot dit onderzoek
Omzetverlies
De economische effecten van de Mall zijn groot: 74% van de omzet gaat
ten koste van het huidige winkelaanbod in de omgeving. Dat geldt met
name voor het recreatieve segment en specifiek voor de modebranche.
Voor Tilburg variëren deze effecten tussen de 10% en 34%. Ook de
detailhandel in het gebied binnen 30 minuten afstand ervaart negatieve
effecten. Het kleinste scenario (60.000 m² bvo) leidt al tot een
omzetverlies van 14% in het modesegment. Voor het grootste scenario is
dat rond de 40%. Daarbij is een algemeen aanvaard gegeven dat bij een
omzetverlies van 10% en meer gesproken kan worden van duurzame
ontwrichting van de bedrijfsvoering van een detaillist.
Voor de steden s-Hertogenbosch en Breda variëren de effecten in het
recreatieve segment van 6 á 7% tot 20 á 24 %, afhankelijk van het
aantal vierkante meters. Realisatie van de Mall concurreert met
plannen voor (binnenstads)ontwikkelingen in de gemeente
s-Hertogenbosch (Groot ZiekenGasthuis terrein), de gemeente Breda
(Achter de Lange Stallen en Park Bavelse Berg) en Waalwijk
(Meubelboulevard en De Els).
Twijfels haalbaarheid
De onderzoekers hebben twijfels over de haalbaarheid van het concept
op de beoogde plek. De Mall sluit niet voldoende aan op de kenmerken
van het verzorgingsgebied en dat gebied
is ook te klein voor een dergelijke Mall. De mogelijkheden om te
voorzien in leisure in de Mall zijn voor een deel beperkt. De Efteling
ligt om de hoek en Tilburg voorziet al in megabioscopen. Andere
locaties in Nederland, men moet dan denken aan de noordvleugel van de
Randstad, komen qua omvang van de doelgroep en inkomensniveau meer in
aanmerking voor het door de ontwikkelcombinatie gepresenteerde concept
van de Mall.
Werkgelegenheid
De Mall levert werkgelegenheid op. EIM becijfert dat het aan directe
werkgelegenheid tussen de 1.650 en 5.150 arbeidsplaatsen oplevert en
aan indirecte werkgelegenheid 460 tot 1.440 arbeidsplaatsen. Dit is
deels tijdelijk. Daarnaast zullen er ook arbeidsplaatsen verloren
gaan. In aan Tilburg grenzende gemeenten, en de B5 gemeenten gaat het
om een verlies van 1.633 tot 4.930 arbeidsplaatsen. Het verlies in
s-Hertogenbosch loopt op van 270 naar 850 arbeidsplaatsen; in Breda
van 345 naar 1090 arbeidsplaatsen.
Bereikbaarheid
De komst van de Mall vergt een grote investering in infrastructuur en
parkeervoorzieningen om de reistijden acceptabel te houden en het
verkeer niet te laten vastlopen. 80% Van de bezoekers (minimaal 5
miljoen) komt namelijk met de auto. Omdat het onderzoeksbureau van
mening is dat 5 miljoen bezoekers een te lage inschatting is in Centro
Oberhausen (70.000 m² winkels en leisure) komen jaarlijks 24 miljoen
bezoekers - is ook gerekend met 7,5 en 12 miljoen bezoekers. Dat maakt
de infrastructurele uitdaging alleen maar groter.
Onderzoek Tilburg
De gemeente Tilburg heeft zelf ook een onderzoek laten doen naar de
economische effecten van de komst van een Mall. De vier andere grote
Brabantse gemeenten vinden deze ontwikkeling en de mogelijke impact
ervan op hun steden van dermate groot belang, dat ze een
onafhankelijke contra expertise hebben laten uitvoeren. Na het
zomerreces vindt er overleg plaats tussen de vijf grote Brabantse
Steden en de provincie Noord-Brabant. Dan worden de resultaten van de
verschillende onderzoeken besproken.
s-Hertogenbosch, Breda, 30 juni 2008
Te downloaden:
* Haalbaarheid en effecten megamall Tilburg.pdf
Gemeente Breda