Ingezonden persbericht
---
Van den Heuvel/Kolman 1e in Groep N bij Rally van Ieper
Jasper van den Heuvel torent in Rally van Ieper boven de concurrentie uit
Met een fraaie zevende plaats algemeen en de eerste plaats in de standaard Groep
N-klasse hebben Jasper van den Heuvel en Martine Kolman in de Rally van Ieper
weer een internationale prestatie van formaat geleverd. De concurrentie was hevig
want de gehele Europese top gaf acte de présence in de Zuid-Belgische stad.
Het Europese Rallykampioenschap wordt tegenwoordig deels met een ander type auto
gereden dan voorheen het geval was, toen de 300 pk sterke World Rally Cars waren toegelaten. Daarvoor in de plaats is een ook niet mals type auto gekomen, de zogenaamde Super 2000. Ontwikkeld op basis van compacte gezinsauto's bieden deze S2000's alles wat een snelle rallyauto nodig heeft, tot en met vierwielaandrijving en een
sequentieel schakelende versnellingsbak toe. "Voeg daaraan toe dat de remmen ook nog
een fractie groter zijn dan die van onze `standaard' Groep N Mitsubishi Evo 9, en dat die
auto's 250 kilo minder wegen en het zal duidelijk zijn dat we op deze bochtige en smalle
wegen hier in België wel wat te kort gaan komen, wat we met extra inzet moeten proberen
te compenseren", mijmerde Jasper van den Heuvel voor de start. Al snel was duidelijk dat
de Nederlander geen schijn van kans had tegen het S2000-geweld. Op de eerste paar
klassementsproeven was de uiteindelijke winnaar Freddy Loix per kilometer een seconde
sneller en toen Van den Heuvel op het tweede rondje nog een tandje bijzette, pareerde de
Belg dat net zo makkelijk. "Onze positie is nu zonneklaar: De standaard Groep N-klasse
winnen en zo hoog mogelijk zien te komen", sprak de Barnevelder strijdlustig. Met zijn
vaste navigator Martine Kolman reden de Nederlanders alle andere Groep N-rijders op
grote tot zeer grote afstand, mede door twee dagen en 300 kilometer lang helemaal
foutloos te rijden. Daarmee andermaal onderstrepend dat zij in die showroom categorie
inmiddels tot de wereldtop behoren.
Toch kwam de equipe nog even in gevaar. De oranje Mitsubishi Evo 9 stond voor de start
van een proef keurig op haar beurt te wachten en toen de klok aangaf dat de auto naar
voren mocht komen werd die plotseling vol van achteren geramd door de Fiat Abarth
S2000 van Dani Sola. De Spanjaard was te laat en probeerde nog even voor te dringen
maar dat moest hij bekopen met een definitief einde. "Bij mij stond het achterwiel scheef
maar daar kon ik nog wel op rijden. Hij had zelf het hele voorwiel van zijn Fiat
afgescheurd, dus dat was einde oefening. Wat een zot, zeg", gaf Van den Heuvel te
kennen.
Zijn zevende plaats algemeen had wel tot gevolg dat de FIA technische commissarissen
na afloop zijn hele auto binnenste buiten keerden. "Geen detail werd overgeslagen, zelfs
de turbo werd tot het laatste boutje uit elkaar gehaald. Waarop ook nog een
dopingcontrole volgde. Volgens de FIA-mensen was onze auto perfect opgebouwd en we
kregen daarvoor ook een groot compliment", glom Jasper van trots. "Ons vele testen met
de Proflex schokdempers heeft nu een grandioos liggende auto opgeleverd. We waren
overigens ook nog eens de snelste equipe op Pirelli banden, dus dat zullen ze daar ook
wel leuk vinden. De eerstvolgende rally is die voor het NK in West Brabant, maar daarna
gaan we een paar WK-evenementen rijden. Ik denk dat we ook daar helemaal klaar voor
zijn!", blikt Jasper alweer vooruit.
Uitslag Rally van Ieper
1. Loix/Buysmans (Bel) 299 km/18 KP's in 2 uur 44 min.40.3;
2. Vouilloz/Klinger (Fra) op 58.7 sec.;
3. Rossetti/Chiarcossi (It, allen Peugeot 207 S2000) op 1 min. 28.6;
4. Casier/Michlotte (Bel, VW Polo S2000) op 1 min. 34.5;
5. Snijers/Soenens (Bel. Peugeot 207 S2000) op 1 min. 44.0;
7. Van den Heuvel/Kolman (Mitsubishi Evo 9) op 4 min.
---- --