Gemeente Utrechtse Heuvelrug
Raadsdelegatie bracht bezoek aan alle basisscholen
Een afvaardiging van de gemeenteraad bracht op dinsdag 24 en donderdag
26 juni een bezoek aan alle 26 basisscholen in onze gemeente. Het was
een strak programma. Met een bus werden op dinsdag negen scholen in
Driebergen-Rijsenburg en vier scholen in Doorn bezocht.
Donderdag kwamen de overige scholen in de gemeente aan bod. Het bezoek
werd met opzet afgelegd op schooldagen, zodat de kinderen en
leerkrachten in hun gewone doen werden gezien. Zo kwam het voor dat de
delegatie midden in een Chinese ochtend met allemaal verklede kleuters
terechtkwam, maar ook in de hectiek van halende en brengende ouders.
De halfuurs-bezoeken werden beurtelings geleid door de raadsleden
Wendy Boom (CDA) en Hans van Zetten (VVD). Zij waren ook de
initiatiefnemers tot het bezoek. Het doel van het scholenbezoek was
vooral om beeld en geluid te krijgen bij de identiteit en missie, de
schoolleiding, de schoolpopulatie, de voorzieningen, de functie in het
dorp, de samenwerkingsverbanden met buitenschoolse opvang en
peuterspeelplaatsen, kansen en bedreigingen, knelpunten en wensen. Na
een kort interview door Wendy Boom of Hans van Zetten, liet de
schoolleiding het gebouw en de speelplaats zien. Alles werd
opgetekend. Ook beleidsambtenaren onderwijs en onderwijshuisvesting
maakten dankbaar gebruik van de toer om hun beeld aan te scherpen.
Verschillen
De scholen variëren in leerlingenaantal van nog geen veertig kinderen
op De Ontdekkingsreis in Doorn tot ruim 350 leerlingen op OBS De
Kameleon in Doorn. De scholen geven allen basisonderwijs, maar
verschillen toch opvallend van elkaar en dat heeft velerlei oorzaken.
Vooral de identiteit van de school, gebaseerd op het al dan niet
uitdragen van een geloofsovertuiging met de keus voor het type
onderwijs zoals Dalton of Jenaplan en de ontstaansgeschiedenis van de
school, maakt het verschil. Daarnaast maakt het nogal uit of er veel
kinderen met een zogenaamd rugzakje (leerlinggebonden financiering) op
school zitten of helemaal geen. Een enkele school had ruim twintig
vluchtelingen die op lagere schoolleeftijd naar Nederland zijn
gekomen. Het spreekt voor zich dat deze kinderen meer hulp nodig
hebben om met het gewone onderwijs mee te kunnen doen.
Waardering
De schooldirecties waardeerden de komst van de raadsdelegatie oprecht.
Ze waren op een enkel geval na goed voorbereid. In de korte tijd die
ter beschikking stond, kwamen alle belangrijke aspecten en knelpunten
voor het voetlicht.
Aandachtspunten
Veel scholen kenden een gebrek aan ruimte: meer groepen dan
klaslokalen. Het speellokaal voor de kleuters werd dan vaak
klaslokaal. Ook ruimte voor zelfstandig werken in kleine groepjes is
schaars. Scholen zijn inventief in het vinden van oplossingen, maar
soms is ruimtegebrek onoplosbaar.
Een ander terugkerend onderwerp was het bewegingsonderwijs. Er werd
gevraagd naar de aanwezigheid van een vakleerkracht gymnastiek, een
gymlokaal en of er ook gezwommen wordt met de kinderen? Als school kun
je geluk hebben met de afstand tot een extern gymlokaal, maar je kunt
er ook verder vanaf zitten. Hoe vervoer je de leerlingen dan? In de
afgelopen tien jaren zijn meerdere gymzalen afgebroken voor
huizenbouw. De schaarste wordt nu nijpend.
En dan het schoolplein. Is dat een openbaar toegankelijk terrein of
staat er een hek omheen? Wat doe je met vandalisme op het schoolplein?
En wat voor problemen levert het op als je geen eigen schoolplein
hebt, maar gebruik maakt van een dorpsplein, zoals de honderdjarige
Wilhelminaschool? De kinderen spelen daar regelmatig tussen rijen
geparkeerde autos en hebben dan geen ruimte en ook geen
speeltoestellen.
Ook de voor- en naschoolse opvang en het overblijven was op elke
school onderwerp van gesprek. Alle scholen hebben hier immers mee te
maken en de vraag ernaar groeit overal. Daarbij kwam ook het thema
samenwerking ter sprake: wordt er bijvoorbeeld samengewerkt met de
peuterspeelzaal of met de andere scholen?
Tenslotte kwamen eventuele bouw- en uitbreidingsplannen ook geregeld
aan de orde. In Amerongen heeft bijvoorbeeld het project Allemanswaard
veel gevolgen voor de twee scholen die bij dit project betrokken zijn:
OBS De Breeakker en CBS De Regenboogschool. Het duurt allemaal langer
dan verwacht en de communicatie verloopt niet altijd naar wens. Ga je
dan nog investeren in het oude gebouw?
Beeld en geluid
De onderwijswoordvoerders van de raadsfracties hebben door het
afleggen van de bezoeken een goed beeld gekregen van de feitelijke
toestand en wat er onder de schoolleiders leeft, zodat zij met meer
kennis van zaken besluiten kunnen nemen over de beleidsplannen op het
gebied van het onderwijs die in de gemeenteraad aan de orde komen.
Zoals Hans van Zetten het regelmatig verwoordde: we komen bij u op
bezoek omdat we beeld en geluid willen hebben bij alle basisscholen.
En die doelstelling is beslist gerealiseerd.
Terugblik raadslid Wendy Boom
Laatst gewijzigd: 30 juni 2008